mer "dumma" frågor...denna gång om tailrisers

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
Citat www.s-racing.se

"Förbättra hanterbarheten på din motorcykel!
En Tailriser höjer bakändan på motorcykeln för att uppnå kvickare
styregenskaper.

På köpet får du bättre markfrigång, tuffare utseende och en roligare
motorcykel att köra.

"Stor förbättring för lite pengar”

OBS ! Vid montering av Tailriser bör original uväxling på fram- och bakdrev
bibehållas. Vid neddrevning går man upp i storlek på bakdrevet istället."

---

Någon som kan ge lite mer kött på benen utifrån egen erfarenhet?

MVH Nabru
 
Vad har du för hoj idag? Tycker du att den är sävlig och trög in i kurvor?
Om den är det så borde du nog kolla att stötdämpning funkar som den ska innan du ändrar hojens geometri.
 
Victor skrev:
2234160 Vad har du för hoj idag? Tycker du att den är sävlig och trög in i kurvor?
Om den är det så borde du nog kolla att stötdämpning funkar som den ska innan du ändrar hojens geometri.

---

Hojlös...men letar som en galning...Har dock en hyffsad snäv ram för vad det ska bli...och några av de tänkta valen skulle behöva lite förändringar för att se hyffsad ut - därav frågan.
 
Yoshi_gixxeRR skrev:
2234661 För att om man går ner i fram så sliter man mer på släpan!!!
Hatar att förklara vissa saker, men gör ett undantag. Hur ska man kunna gå upp m bakdrevet
om utväxlingen på bak- o framdrev ska vara oförändrad ??

(är inte jurist, men möjligen lite yrkesskadad av andra skäl.)
/u
 
nabru skrev:
2235181 ---

Hojlös...men letar som en galning...Har dock en hyffsad snäv ram för vad det ska bli...och några av de tänkta valen skulle behöva lite förändringar för att se hyffsad ut - därav frågan.

Du kommer inte att förändra utseendet med en såndär. Det är nog bättre att kapa bakramen och stuka upp den.
Om du bara vill göra hojen lite smidigare så skjut upp gaffelbenen några millimetrar istället. Det är gratis dessutom.
Edit: Jag ser att du efterfrågar någon med egen erfarenhet och det har inte jag. Men teorin med att sänka gaffelkronorna är precis densamma och jag är helt övertygad om att man inte ser en skillnad på om du har höjt bakramen 5mm.
 
ulf_lundin skrev:
2235265 Hatar att förklara vissa saker, men gör ett undantag. Hur ska man kunna gå upp m bakdrevet
om utväxlingen på bak- o framdrev ska vara oförändrad ??

(är inte jurist, men möjligen lite yrkesskadad av andra skäl.)
/u

Dom skrev att man skulle bihålla utväxlingen.
MEN om man ska gå ner i utväxling så byter man i bak ist för fram :tummenupp
 
Jag hojde min 929:a 25mm i bak. Det gjorde hojen grymt mycket mer lattsvangd och rolig, och jag markte inte av nagra otrevliga wobbeltendenser overhuvudtaget. Helt klart en bra grej att gora pa just denna hoj :tummenupp

/Lasse
 

Bifogat

  • risers cbr 929.JPG
    risers cbr 929.JPG
    129.9 KB · Visningar: 36
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top