Avgiften ska vara 0,4 öre per megabyte för skivor som kan kopieras över igen och 0,25 för andra. För en dvd på fem gigabyte innebär det en avgift på 20 kronor fast skivan i dag går att köpa för tio.
En ny trevlig avgift, på DVD och CD-skivor. Införs 1 juli samtidigt som det blir olagligt att ladda ner musik osv.
Kommer nästa avgift på bensin måntro? Eftersom nästan alla som tankar kör för fort kan man ju preventivt baka in en del av boten i bensinpriset, eller hur?
Smart också att koppla avgiften direkt till storleken på mediet. Vi gick från 1.44MB disketter (om vi räknar modern tid) till 640MB cd och sen till 10GB dvd.
Säg att nästa steg upp blir 50GB, då blir avgiften på en tom dvd 200 spänn. Argh, sånna jävla smart asses.
-"Hej, 10 st 50GB dvd's tack"
-"Varsågod, det blir 2200 kr, 20 kr styck plus 2000 kr i avgift ser du".
Man räknar snabbt hem frakten på skivor från utlandet om dom fortsätter så här. Nyss kunde skivhandlare i alla fall försörja sig ok på att sälja tomma skivor, nu kommer folk köpa vare sig musik eller tomma skivor.
Väldigt skumt också med en så generell avgift eftersom många (jag bla) äter upp DVD skivor på backuper. Nu fick jag skriva av mig lite. Verkar så illa genomtänkt bara att jag blir kinkig.
/SSB