Mer avgifter åt folket!

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Avgiften ska vara 0,4 öre per megabyte för skivor som kan kopieras över igen och 0,25 för andra. För en dvd på fem gigabyte innebär det en avgift på 20 kronor fast skivan i dag går att köpa för tio.

En ny trevlig avgift, på DVD och CD-skivor. Införs 1 juli samtidigt som det blir olagligt att ladda ner musik osv.

Kommer nästa avgift på bensin måntro? Eftersom nästan alla som tankar kör för fort kan man ju preventivt baka in en del av boten i bensinpriset, eller hur?

Smart också att koppla avgiften direkt till storleken på mediet. Vi gick från 1.44MB disketter (om vi räknar modern tid) till 640MB cd och sen till 10GB dvd.

Säg att nästa steg upp blir 50GB, då blir avgiften på en tom dvd 200 spänn. Argh, sånna jävla smart asses.

-"Hej, 10 st 50GB dvd's tack"
-"Varsågod, det blir 2200 kr, 20 kr styck plus 2000 kr i avgift ser du".

Man räknar snabbt hem frakten på skivor från utlandet om dom fortsätter så här. Nyss kunde skivhandlare i alla fall försörja sig ok på att sälja tomma skivor, nu kommer folk köpa vare sig musik eller tomma skivor.

Väldigt skumt också med en så generell avgift eftersom många (jag bla) äter upp DVD skivor på backuper. Nu fick jag skriva av mig lite. Verkar så illa genomtänkt bara att jag blir kinkig.

/SSB

SSB skrev:
En ny trevlig avgift, på DVD...
/SSB

Man mår ju nästan illa.

Snart måste vi väl betala avgift för att gå på toaletten. Jag menar, hur mycket jobb skapar vi inte med reningsverk etc. med en massa avföring som ska ut i naturen? :4skrika

dom avgifterna finns ju redan, har ni hört talas om skatt?

edit: Visst om man använder det till backuper men hur många procent av cd/dvd skivor tror ni går till kopiering av den mindre lagliga sorten?

Last edited:
honkiie skrev:
dom avgifterna finns ju redan, har ni hört talas om skatt?

edit: Visst om man använder det till backuper men hur många procent av cd/dvd skivor tror ni går till kopiering av den mindre lagliga sorten?

App app app, VA-kostnaderrna bekostas av de som som har kommunalt VA. Inte av skatterna.

Och kassettskatt har vi väl haft sen sjuttiotalet. Det var skivbolagens idé, inget nytt under solen.

Pyton skrev:
App app app, VA-kostnaderrna bekostas av de som som har kommunalt VA. Inte av skatterna.

Och kassettskatt har vi väl haft sen sjuttiotalet. Det var skivbolagens idé, inget nytt under solen.

Jag menade på att dom började fråga om staten skulle börja ta en avgift för att vi skiter för att reningsverken får jobba och det där med att skatta bensinen för att vi ändå gör brott och kör för fort. Det är väl bland annat det skattepengarna går till så de skatterna finns redan.

Jag tycker det är skitbra, det gör att fler kommer importera och på så vis styra marknadspriserna åt rätt håll. Istället för att köpa 100-pack för 1000:- och uppåt (som det kommer hamna på isåfall) så beställer man via utlandet och snuvar staten på kosing samtidigt som man bara betalar max hälften.
Nån som vill dra igång ett bolag utan "namn" :D

Avgiften ska vara 0,4 öre per megabyte för skivor som kan kopieras över igen och 0,25 för andra. För en dvd på fem gigabyte innebär det en avgift på 20 kronor fast skivan i dag går att köpa för tio.
Vad sägs om en Blue-Ray enhet i datorn? Fyra lager och 100GB :yoparty

En annan rolig effekt med den här nya "kasett"-avgiften är att de allt mer populära dvd-inspelarna med hårddisk kommer att beläggas med en fet avgift. vad sägs om runt 1400:- för en maskin med 160GB ? :kocko

Skivor köper man ju inte i Sverige ändå numera, sen förra avgiftshöjningen.

Dee_cati skrev:
Jag tycker det är skitbra, det gör att fler kommer importera och på så vis styra marknadspriserna åt rätt håll. Istället för att köpa 100-pack för 1000:- och uppåt (som det kommer hamna på isåfall) så beställer man via utlandet och snuvar staten på kosing samtidigt som man bara betalar max hälften.
Nån som vill dra igång ett bolag utan "namn" :D

Det intressanta är ju att det inte är staten som får pengarna från kassettavgiften utan det går direkt till skivbranschens intresseorganisationer - som sedan förmedlar den till sina medlemmar - som ersättning för den kopiering som sker (inte olaglig kopiering utan s.k. kompiskopiering). Vad som skulle motivera en så kraftig höjning vet jag inte, kompiskopieringen har ju inskränkts rejält i och med den lag som träder i kraft 1a juni så kassettavgiften borde ju snarare sänkas än höjas.

Coola Ola skrev:
Det intressanta är ju att det inte är staten som får pengarna från kassettavgiften utan det går direkt till skivbranschens intresseorganisationer - som sedan förmedlar den till sina medlemmar - som ersättning för den kopiering som sker (inte olaglig kopiering utan s.k. kompiskopiering). Vad som skulle motivera en så kraftig höjning vet jag inte, kompiskopieringen har ju inskränkts rejält i och med den lag som träder i kraft 1a juni så kassettavgiften borde ju snarare sänkas än höjas.

Och hälften av vad de plockar in kommer på ett eller annat sätt in till staten. Eller mer rättare sagt. Och ja, jag vet att vi är staten men jag vill inte att vi ska få mer pengar för det, vi ska lära oss omplacera och leva snålt.

morlock skrev:
Vad sägs om en Blue-Ray enhet i datorn? Fyra lager och 100GB :yoparty

En annan rolig effekt med den här nya "kasett"-avgiften är att de allt mer populära dvd-inspelarna med hårddisk kommer att beläggas med en fet avgift. vad sägs om runt 1400:- för en maskin med 160GB ? :kocko

så då kommer även hårddiskar till datorerna bli dyrare också? eller vadå?

WaZZe skrev:
så då kommer även hårddiskar till datorerna bli dyrare också? eller vadå?
Nej det tror jag inte. Diskarna i en HDD-DVD har som primärt syfte att lagra/spela in TV, precis som en VHS. Därav "kasettavgiften".

i tyskland finns billiga skivor med.. kan kolla va kompisen beställer.. ja köpte 50 skivor me svarta fodral till.. tror ja gav ca 4 - 5 kr /skiva&fodral

honkiie skrev:
Jag menade på att dom började fråga om staten skulle börja ta en avgift för att vi skiter för att reningsverken får jobba och det där med att skatta bensinen för att vi ändå gör brott och kör för fort. Det är väl bland annat det skattepengarna går till så de skatterna finns redan.

Om man bajsar lite då? :confused: :va

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back