Jag tyckte det hänger ihop med diskussionen här. Det var ett massivt tryck i media och från myndigheter, sen försvinner plötsligt "hotet" och det blir knäpptyst. Flera barn drabbas av allvarliga biverkningar och då undrar man vem är ansvarig? Det enda vi vet är att läkemedelsindustrin INTE kan hållas ansvarig (pandeminivå 6 innebär att inget ansvar kan läggas på företagen).
Kanske pekar på att det är individen som måste informera sig och fatta beslut, det verkar ju tyvärr vara så att både media och myndigheters roll är att skydda staten och storföretagen, inte att skydda den enskilde individen.
Jo. så är det ju. Det man ska tänka på ifråga om just svininfluensan si du hänvisar till är ju också att det var ett hastigt framtaget vaccin mot en ny sjukdom och det blev "snabbgodkänt". Man hade alltså inte gjort alla dom långtidsstudier och prövningar som man normalt måste ha då man ansåg att det inte fanns tid till det.
Med andra ord är det frågan om att det fick dispens.
Massvaccineringen av svenska folket var alltså inte något annat än en stor djäkla klinisk prövning av ett nytt vaccin.
Som grädde på moset så gick ju media ut med att det skulle dö ca 400-500 personer i sverige om man inte vaccinerade vilket fick alla att tänka att det var livsfarligt.
som kontrast kan nämnas att det dör ca 3000 varje år i sviter av vanlig influensa trots vaccinering.
Det var alltså en lindrig influensa jämfört med den vi vanligen får. Med skillnaden att immuniteten var låg.
Enda anledningen till att man ville vaccinera var att man annars skulle få mycket sjukskrivningar vilket skulle medföra att försäkringskassans budget för sjukpenning flög all världens väg samt enn viss risk för störningar i vissa samhällsfunktioner om exempelvis många som jobbar inom vården eller liknande blev sjuka samtidigt.
Tyvärr känner ju inte dom som inte jobbar med läkemedel till sånt och vaccinerar istället med följden att deras barn får sömnsjuka.
Som referens så hade man ett litet utbrott av svininfluensa i USA någon gång 1973. En dog av en ny influensa och man fick panik, tog fram ett nytt vaccin, snabbgodkände det och massvaccinerade genast.
Följden blev att 1 person dog av influensan och 400 av vaccinet och ett stort antal fick bestående men i form av neurologiska åkommor. Typ förlamning och rörelsehinder.
Så ibland kan skyddstänkandet ställa till med mer skada än nytta. Nu kan jag inte uttala mig i just det aktuella fallet i tråden men helt klart är ju att man inte kan förvänta sig att personalen på dagis ska kunna hålla ögonen på varenda unge hela tiden. Det skulle kräva en förskollärare/barnskötare per unge och det finns inte. Personalen måste fördela sin tid mellan barnen. Tyvärr innebär det att barnen kan bli obevakade under några minuter då och då. Men det är ju trots allt på en inhägnad gård vilket betyder att riskerna är något mindre än att ha dom springande löst på E4.
Så jag tror om jag ska vara ärlig att det inte är någon som kan lastas för dödsfallet även om det är djupt tragiskt att en förälder ska behöva mista sitt barn.
Enda sättet att förhindra att barn gör sig illa är att linda in dom i metertjock bommull och hur kul får dom då?
Enda sättet att totalt förhindra att folk dör i MC-olyckor är att totalförbjuda motorcyklar och hur kul vore det?