Men ta ansvar själv för fan!

• Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date
Jag mår illa av att läsa flera av inläggen i denna tråd.
Hur kan man försöka göra sig lustig över en tragisk olycka som drabbat en liten 3-åring?

Mycket tråkigt.
Men varför har ungarna hjälm?

Vi hade aldrig hjälm, bara när vi cyklade och knappt då.
Och hade vi snören i tröjan (Luvtröja) så tog fröken bort det pga stryprisk.

Hade mina ungar kommit hem och sagt att dom blev tvingade att ha hjälm på dagis så hade dom fan inte fått gå dit igen.

Jag mår illa av att läsa flera av inläggen i denna tråd.
Hur kan man försöka göra sig lustig över en tragisk olycka som drabbat en liten 3-åring?

Känner du dig kReNkT? Vad jag kan se har ingen gjort sig lustig över det du nämner.

Jag blir förbannad på överbeskyddande människor som när något drabbar deras barn pga detta överbeskydd så ska någon ställas till ansvar.

Mycket tråkigt.

För att har man jelm på sig är man skyddad mot allt otäckt som kan hända...

Last edited:
Känner du dig kReNkT? Vad jag kan se har ingen gjort sig lustig över det du nämner.

Jag blir förbannad på överbeskyddande människor som när något drabbar deras barn pga detta överbeskydd så ska någon ställas till ansvar.

För att har man jelm på sig är man skyddad mot allt otäckt som kan hända...

Förr var du rolig ... ibland.
Vad hände?

Det är väl klart att dagisfröknarna inte kan se precis allt varenda unge gör 100% av tiden. Olyckor kan hända. Ibland finns det ingen ansvarig.

Tror man att några hundringar per månad i dagisavgift ska räcka till en personlig livvakt så kanske man får lov att tänka om lite, alternativt ha en förälder som stannar hemma med ungen tills den blir lite större istället.

Nån som vet vad som är vanligast, barn som dör pga sånt här eller som ramlar och slår i huvet?

Efter att jag läst några inlägg i den här tråden och hade oturen att sitta i bilen UTAN att behöva tjata i telefonen så mådde jag fan skit.

Inte nog med att det var en mycket tragisk olycka med allt vad det innebär, utan nu måste folk vältra sig i det i ett försök att hitta någon att skylla på.

FY FAN VAD JAG HATAR MÄNNISKOR.

På mitt dagis under början av 80 så hade vi hoppstyltor, styltor, trehjulingar och träd, gungor utan säkerhets sand och en hel skog bakom vi smet ut i, med järnväg ca 400m bort(utan stängsel) och massa spännande träsk att plurra i när isen börja komma. Ibland var vi nästan blå eftersom vi frös så efter att vi plurrat men vägra gå in.
Just det vi hade en gammal träbåt som halvt ruttnat bort, där vi trampa in spikar i fötterna som senare eldades upp och vi gjorde krigsmålningar med kolet så länge den glädjen vara...

Ingen bar hjälm någonsin och vi alla hade skrapsår och blåmärken.
Vi var barn, vi lärde oss vi hade kul.

Skulle mina framtida barn behöva bära hjälm på dagis skulle jag byta dagis. Barn ska slå sig, ska lära sig själva att det gör ont och trilla, därför undviker man det.

Det är väl klart att dagisfröknarna inte kan se precis allt varenda unge gör 100% av tiden. Olyckor kan hända. Ibland finns det ingen ansvarig.

Tror man att några hundringar per månad i dagisavgift ska räcka till en personlig livvakt så kanske man får lov att tänka om lite, alternativt ha en förälder som stannar hemma med ungen tills den blir lite större istället.

Betalar "maxtaxa" dyrare än hojen....
E väl för fan inte för mkt begärt att ungen överlever dagen???:huvet:huvet

Betalar "maxtaxa" dyrare än hojen....
E väl för fan inte för mkt begärt att ungen överlever dagen???:huvet:huvet

Det räcker ändå inte till en personlig livvakt, hur mycket du än vill att det ska göra det. Full uppsikt på varenda unge, 100% av tiden, kräver personal och kostar pengar.

Mycket tråkigt.

När det är vinter och plogbilen drar upp stora snöhögar (som ofta snarast blir ishögar) som barnen leker på så är det många förskolor som kräver att barnen har hjälm. Annars finns risken att de istället slår ihjäl sig när de halkar och slår huvudet i ett isblock.

Problemet i det här fallet verkar ha varit att barnet hade en hjälm från leken på "snöhögen" på sig när han sedan började leka i trädet.

Den för mig stora frågan är vem det är som höll med hjälmen. Det är inte en nyhet att barn har strypts i sina hjälmar och därför är det sedan länge gröna (?) spännen på cykelhjälmar som självutlöser vid belastning. Den hockeyhjälm som barnet i fråga bar var inte självutlösande.

Är det dagis som höll med hockeyhjälmar med den typen av spännen skulle jag också "söka rättvisa" eftersom förskolepersonal om några borde veta att den typen av hjälm är direkt olämplig för barn vid obevakad lek. Om det istället var föräldrarna som höll sitt barn med en sådan hjälm då blir ansvarsfrågan lite mer kluven.

Last edited:
Sicket jävla trams, som kotte skall man dras med skrapsår på knäna och ett och annat benbrott, det hör liksom till att lära sig att vissa saker gör ont, alltså gör jag det inte igen.

Samtidigt skall cheyor daltas med, så de blir sådär härligt litebättreändig som de är i vuxen ålder. :hihi

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år