Men ta ansvar själv för fan!

• Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date
Känns det inte okej att lämna ungen utom synhåll i 5min har man inget sunt förhållande till sitt barn.

Det handlar om en treåring. En sån bör knappast lämnas utan uppsikt mer än några sekunder utomhus.

Om jag skulle ha lånat din hoj och krashat den? Tycker du jag ska ersätta dig? Eller köper du ny hoj själv utan att klandra mig?
Om jag tagit betalt av dig för att hålla den under uppsikt och sköta om den. Är det då inte jag som är ansvarig om din hoj skadas på något sätt?

På samma sätt anser jag att dagispersonalen har ansvar för de barn dom får betalt för att se efter och ta hand om.

Sedan kan man ju diskutera det absurda i att ungarna ska ha hjälm när dom leker på gården men nu är det inte hjälmen utan bristen på uppsyn som är största anledningen till detta dödsfall.
Grabben skulle inte ha kvävts om dagisfröken varit på plats och sett honom fastna.
Om det sedan är pappan eller dagiset som sätter felaktiga hjälmar på ungen är inte lika alvarligt även om det också bidrar till ansvar.

Men vad händer med det stackars barnet som fastnat med huvudet i trädet när hjälmen väl släpper, då kommer det lik förbannat slå i huvudet och kanske få ont.

Bäst vore väl att förbjuda grenar som ungarna kan fastna i och sedan madressera marken eller nått :gnissla

:tummenupp Precis! Lås in ungarna i madrasserade rum så kan dagispersonalen sitta lugnt i fikarummet och röka blend.

Ekar de här....dhär...dhär..dhä.hä...eller är det ett nytt olyckstillfälle? Hände ju i mars och har diskuterats innan.

Seså, länka nu till D. Eberhardts bok så är tråden fix och färdig. Fortsätta vältra sig i tragiken känns sådär.

Men vad händer med det stackars barnet som fastnat med huvudet i trädet när hjälmen väl släpper, då kommer det lik förbannat slå i huvudet och kanske få ont.

Bäst vore väl att förbjuda grenar som ungarna kan fastna i och sedan madressera marken eller nått :gnissla

Lustigt att äppleträdet va de som fick ta skiten direkt..
"äppleträdet är nu nedsågat"...

:tummenupp Precis! Lås in ungarna i madrasserade rum så kan dagispersonalen sitta lugnt i fikarummet och röka blend.

I mina ögon är detta inget annat än en tragisk olycka även om man givetvis hade föredragit en högre personaltäthet i skolor och på dagis.
Jag förstår pappan, att förlora ett barn är så fasansfullt att jag har svårt att ens föreställa mig hur det ärdå jag själv har en vild 4.5-åring. Jag förstår även pappans förtvivlan och sökandet efter någon "skyldig".

Däremot hävdar jag ändå att det inte finns någon skyldig i detta läge utan endast en rad olyckliga omständigheter som sammanföll så till den grad att en unge inte såg sin fyraårsdag.

Hade vi däremot talat om uppenbar försummelse, typ cigg & whisky-provning i personalrummet medan ungarna fick leka fritt hade det varit en annan sak.

Hade det varit uppenbart slarv, typ ungen skållas av pastakastrullen från en icke tippskyddad spis i ett olåst och personaltomt kök hade det också varit en annan sak.

Men som sagt, denna gång ser jag inte någon slarv eller någon uppenbar försummelse utan bara en ren och skär olyckshändelse som kunnat undvikas OM hon inte gått efter posten precis då och OM hjälmen haft ett annat spänne och OM pojken inte hade oturen att halka i trädet precis i denna stund och OM inte hjälmen olyckligt nog fastnat....

Står det nånstans att det är föräldrarna som köpt hjälmen eller är det allmän praxis på dagis att man har egen hjälm? (Seriös fråga)

Nej, det står ingenstans vems hjälmen var. Men tycker att det borde väl vara samma säkerhetstänk på dagisets utrustning för barnen som föräldrarnas. Nu har jag inga barn så jag har ingen insyn i dagis eller vad som till handa hålls där men tror nog inte att dagiset köper in hjälmar till alla barnen. Rätta mig gärna om jag har fel den som vet. :)

Nej, det står ingenstans vems hjälmen var. Men tycker att det borde väl vara samma säkerhetstänk på dagisets utrustning för barnen som föräldrarnas. Nu har jag inga barn så jag har ingen insyn i dagis eller vad som till handa hålls där men tror nog inte att dagiset köper in hjälmar till alla barnen. Rätta mig gärna om jag har fel den som vet. :)

Nja, kan mycket väl vara så att de köpt in hjälmar till alla barnen, kan ju vara ett krav från föräldragrupper eller dylikt.

Sen spelar det ju faktiskt ganska stor roll tycker jag då barnet har haft en felaktig hjälm på sig såvida han inte åkte skridskor i trädet.
En hockeyhjälm är inte en lekhjälm oavsett vad många säger.
Sen skall en hjälm på ett så ungt barn ha så kallat barnspänne (grönt) som löser ut vid ansträngning.

Men förmodligen är det föräldrarna som ordnat hjälmen åt sitt barn.

Jag gjorde lumpen i infanteriet och hjälmen hade ett spänne som var "öppet" längst ner så det löste ut vid hård belastning. Det skulle vara så för att inte fiendesoldaten i närkamp skulle kunna ta tag i hjälmen och ... strypa eller skada en.

Nja, kan mycket väl vara så att de köpt in hjälmar till alla barnen, kan ju vara ett krav från föräldragrupper eller dylikt.

Jo jag vägrar tro att dagis har hjälmkrav för samtliga barn. I så fall är det något riktigt ruttet i görningen.

Hade ungen ramlat och slagit ihjäl sig på en sten så hade det varit en olycka. Nu har någon spänt fast något på barnet, säkert utan barnets medgivande utan snarare acceptans och en ansvarsbörda någonstans skapats.
Har man en hjälm som kan lösas ut så kan den mekaniken paja, eller ett rep kan fastna på ett sätt att det låser fast hjälmen eller vad som helst.
Det enda sättet är att låta ett barn få slå sig lite själv innan det blir så stort att det börjar klättra i träd, mm.

Jo jag vägrar tro att dagis har hjälmkrav för samtliga barn..

Hjälmkrav har de när ungarna cyklar eller åker pulka. Problemet är att de små illbattingarna är så ombytliga så trettio sekunder efter att cykeln varit det mest fantastiska som existerar kan de få för sig att de är lekplats-Tarzan och börjar leka apa utan att reflektera över att Tarzan inte hade någon frigolittingest på huvudet.

Sen spelar det ju faktiskt ganska stor roll tycker jag då barnet har haft en felaktig hjälm på sig såvida han inte åkte skridskor i trädet.
En hockeyhjälm är inte en lekhjälm oavsett vad många säger.
Sen skall en hjälm på ett så ungt barn ha så kallat barnspänne (grönt) som löser ut vid ansträngning.

Jo men om nu föräldrarna haft som krav att dagiset ska köpa in hjälmar då ska det åtminstone vara krav på att hjälmen är barnsäker, ska de nu komma med ett krav får de ju se till att det fullföljs med säkerhet i åtanke. De kan ju inte skylla på dagiset sen att de köpt in skit hjälmar när något väl händer. Måste ju finnas nån typ av uppföljning om man nu ska ställa krav.

Tror som dig att det är päronen som ordnat hjälmen, men det kan vi ju bara spekulera om. :)

Känns det inte okej att lämna ungen utom synhåll i 5min har man inget sunt förhållande till sitt barn.

hon är 3 år. så du kan lämna ditt 3åriga barn o leka bredvid en större
väg o lita på denna?

hon e duktig och går inte på vägen, men, jag stog o klippte gräset här för ett tag sen.
hon såg nåt roligt vid vägen. hon såg inte mig och gick dit ändå. ett barn i den åldern kan hitta på vad som helst.

min brors barn bor mer i skogen (4 år) han drog med sina kompisar neråt byn eft en väg där det är 90 trafik fast han inte fick..
aldrig att man kan lita på barn i den åldern.

Lämnade grabbarna (3år och 1år) själva i 30-40sekunder nyligen och kom tillbaka till ett kök med kastrullskåpets innehåll på golvet och två av spisens plattor var på full styrka. De är snabba de där små liven. :gnissla

Lämnade grabbarna (3år och 1år)
dads-kids-paint.jpg

Jotack, de är snabba!

Problemet löses enklast genom att utomhusmiljön på landets samtliga dagis korrigeras till att endast innehålla plana gräsmattor, omgivna av icke klättringsbara staket (som man inte kan få stickor av eller på annat sätt skadas). Samtliga leksaker ersätts med uppblåsbara diton.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år