Men ta ansvar själv för fan!

• Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date
För han kan ju omöjligtvis hoppat av cykel för att klättra upp i ett träd.

...Envisas man med att låta ungarna ha hjälm så fort de lämnar sängen får man se till att köpa en hjälm med den typ som löser ut när de fastnar.

För han kan ju omöjligtvis hoppat av cykel för att klättra upp i ett träd.

Så då ska vem ta sitt ansvar? Är det mitt fel? Regeringens? Sune Mangs?

...Envisas man med att låta ungarna ha hjälm så fort de lämnar sängen får man se till att köpa en hjälm med den typ som löser ut när de fastnar.

Helt klart. Folk måste väl ha lite fantasi förböfvulen. Annars kan man sätta på en reflexväst och släppa in barnet till vargarna på skansen. "Han är ju skyddad"...

Last edited:
Om det är någons ansvar så är det väl ändå förälderns som ska se till att ens barn får barnsäker utrustning. Finns ju katt - o hundsäkra halsband i ungefär samma syfte att de lossnar eller töjs ut ifall hunden/katten skulle fastna i buskar och träd och inte strypa sig själva. Måste ju finnas precis samma princip på barngrejer!? :va

Så tragisk olycka och jag kan förstå att han vill att någon skall ställas ansvarig för det som hänt, men precis som Teo så tycker jag att det borde väl riktas åt annat håll kanske.

Om nu inte dagispersonalen satt hockeyhjälmen på ett trädklättrande barn, då bör det vara nackskott direkt!

Om det är någons ansvar så är det väl ändå förälderns som ska se till att ens barn får barnsäker utrustning. Finns ju katt - o hundsäkra halsband i ungefär samma syfte att de lossnar eller töjs ut ifall hunden/katten skulle fastna i buskar och träd och inte strypa sig själva. Måste ju finnas precis samma princip på barngrejer!? :va

Jepp, de hjälmarna har grönt spänne och löser ut vid ansträngning just för att sånt här inte skall få ske.

Alla vill vi ju så klart att barnen ska vara 100% säkra när man lämnar dom till skolan, men om man ska få det till att bli 100% säkert så lär man nog anställa en lärare för varje barn, men den skattesmällen är det nog ingen som är villig att ta. Sen blir det nog inte 100% säkert iaf, barnen kan ju sätta i halsen osv... Detta är ju jättetragiskt men med alla barn som ränner runt på skolor runt om i landet så är det nästan konstigt att inte flera har olyckan med sig.
Jag kommer från början i från järbo som det skolan låg i, detta har självklart varit ett hett ämne men tror inte att det är många som klandrar lärarna.
För vem vet, hade det hänt att barnet ramlat från trädet och slagit skallen utan hjäm så hade det ju ev skrivits om att barn måste ha hjälm när dom klättrar i träd... Vet inte men kan det vara ett moment 22?
Oerhört tragiskt iaf.

• Gilla
Reaktioner: ft
Stackars barn. De ska ha hjälm och varselvästar. De får inte vara i solen och inte cykla själva till skolan. De ska ha gps-tracker på sig så päronen kan hålla koll på deras rörelser. Undrar vad det blir för människor när de växer upp. På 70-talet var man som knatte ute och slog sig, lärde sig lite om vad som gjorde ont och vad som inte gjorde ont.

att lämna barn i nåra minuter kanske fem som de står.
de gör dom med de känns inte ok som förälder.
på våran förskola finns de ju oftast fler lärare från andra avdelningar då det är lite större.. men på mindre så kanske lärarn har 5-6 barn i slutet av dagen, sen ska hon kanske byta nån blöja mm.
roligast är när man kommer till dagis och man ser lärarn börjar leta eft ens unge och man får leta reda på hon själv (stor lekplan med skog)
där i skogen är de en brant backe med stenar is mm på vintern,, jag föredrar hjälm på mitt barn då, självklart sån som löser upp sig, och vi har testat den så den funkar.

Självklart är det tragiskt att lille Martin dog, men om han hade dött av plötslig spädbarnsdöd, hade det då varit ok om hans föräldrar hade åtalats för att dom inte satt och kontrollerade honom hela nätterna? Olyckor har alltid hänt, och kommer alltid att hända, skillnaden förr var att det inte fanns nätet och aftonblaskan så att folk kunde gråta ut och hitta syndabockar.

När vi va små så fick vi ju leka med knivar, cykla, leka i skogen, klättra i trän och ha kul, och klart som fan vi gjorde illa oss, jag har massor av ärr från 20-25 år gamla synder, men vi hade grymt kul, lärde oss hur världen fungerar och framför allt, lärde oss att stå på egna ben. Vi lullade inte runt i en vadderad värld och blev livrädda när vi insåg att världen är farlig :huvet

Men vad händer med det stackars barnet som fastnat med huvudet i trädet när hjälmen väl släpper, då kommer det lik förbannat slå i huvudet och kanske få ont.

Bäst vore väl att förbjuda grenar som ungarna kan fastna i och sedan madressera marken eller nått :gnissla

Vår dagispersonal står o röker på parkeringen när vi hämtar knatten,vid otaliga tillfällen har han haft blåmärken,bitmärken och även en gång uppskuren arm.
När man dagen efter frågat vad som hänt är där ingen som vet något?!

Är ju av den sortens människa som tycker barn ska slå sig det hör till men att
inte personalen har uppsikt till 100% begriper jag inte..inte för att barn int ska kunna
klara sig själv men när sånt här skit händer e de bara tragiskt och där borde varit en
förskolelärare där och haft uppsikt...det är ju trots allt det dom har betalt för.

Vår dagispersonal står o röker på parkeringen när vi hämtar knatten,vid otaliga tillfällen har han haft blåmärken,bitmärken och även en gång uppskuren arm.
När man dagen efter frågat vad som hänt är där ingen som vet något?!

Är ju av den sortens människa som tycker barn ska slå sig det hör till men att
inte personalen har uppsikt till 100% begriper jag inte..inte för att barn int ska kunna
klara sig själv men när sånt här skit händer e de bara tragiskt och där borde varit en
förskolelärare där och haft uppsikt...det är ju trots allt det dom har betalt för.

Det där låter helt galet, jag skulle ta det med förskoleledningen och funkar inte det så med kommunen.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år