Mellangas?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Har funderat lite på det här med mellangas vid nedväxlingar.

Är det en fattigsmans slirkoppling, dvs att motorn får en fart som stämmer bättre överens med bakhjulets eller är det för att hålla varvet uppe på hojen så att den inte dör?
 
En MC-låda är osynkad. "Mellangasningen" gör att de roterande axlarna i motorn snurrar med mindre varvtalsskillnad och därmed sliter man mindre på grejorna. Din gashand gör helt enkelt samma som en synkring; synkroniserar varvtalen mellan axlarna i växellådan.

Andra fördelar: mindre växlingsljud, lägre kraft i växelspaken, motorn behöver inte accelereras upp till det högre varvtalet (motorbroms) som en lägre växel kräver och därmed minskar risken för bakhjulsstuds. Dessutom låter det rejsigt.

pilsner
 
sandstream skrev:
Har funderat lite på det här med mellangas vid nedväxlingar.

Är det en fattigsmans slirkoppling, dvs att motorn får en fart som stämmer bättre överens med bakhjulets eller är det för att hålla varvet uppe på hojen så att den inte dör?


Testa så får du se att det smäller mindre, och det kan bara betyda att det sliter mindre på grejorna ;-)
 
Nu kanske det är jag som är förvirrad över hur en motor är uppbyggd, men har inte mellangas två olika syften när det gäller bil och mc. :va

För bil är det ju för att hantera en osynkad låda. Där lägger man lådan i neutral och ger mellangas för att få snurr på axeln närmast motorn innan man petar i "rätt" växel.

För hoj har man ju ingen möjlighet att gå till neutral mellan varje växel så från vad jag läst så handlar det där om att matcha varvtal på växellådan med motorn så att man kan dumpa kopplingen. Dvs att lådan är synkad eller osynkad är inte relevant.

Eller har jag fått detta om bakfoten? :3freak
 
Johan skrev:
Sök, har varit uppe flera gånger tidigare.
Sökfunktionen suger och genom att skapa en ny tråd om samma ämne lite då och då så sprids kunskapen till fler.

Tror de flesta forum skulle bli rätt trista om man alltid hänvisade till sökfunktionen, men visst, att läsa om samma sak flera gånger är trist så det gäller att hitta den gyllene medelvägen :)
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Testa så får du se att det smäller mindre, och det kan bara betyda att det sliter mindre på grejorna ;-)
Jo, jag har lagt mig till med mellangasen den här säsongen utan att veta riktigt varför.

Fungerar utmärkt vid hårda inbromsningar men är svårare när man bromsar mjukt, jag trycker in bromshandtaget en aning vid gasningen vilket blir ryckigt.
Men man lär sig väl så småning om :)
(Har lagt mig till med Nakanos trefingerbromsning :D )
 
Pilsner skrev:
En MC-låda är osynkad. "Mellangasningen" gör att de roterande axlarna i motorn snurrar med mindre varvtalsskillnad och därmed sliter man mindre på grejorna. Din gashand gör helt enkelt samma som en synkring; synkroniserar varvtalen mellan axlarna i växellådan....
Tackar! :tummenupp
 
DrZeus skrev:
......... Där lägger man lådan i neutral och ger mellangas för att få snurr på axeln närmast motorn innan man petar i "rätt" växel.


Eller har jag fått detta om bakfoten? :3freak
Det verkar så. :rolleyes:
 
Det går inte att ändra växellådans varvtal om man samtidigt håller kopplingen indragen, eftersom motorn då är bortkopplad från växellådan, vilket är hela syftet med kopplingen.

Om man vill ge mellangas för att växla ned en osynkad låda läggar man i N, släpper kopplingen, gasar till rätt varvtal, trycker in kopplingen igen utan att varvtalet har hunnit sjunka och lägger i den lägre växeln. (Gedigen erfarenhet från körning med ryska stridsfordon med osynkad låda finnes.)


Mellangas vid mckörning ges för att inte få bakhjulsstuds/släpp pga för kraftig motorbroms vid nedväxling då varvtalet är högt, dvs samma funktion som en koppling med slirfunktion ger.
 
Pilsner skrev:
En MC-låda är osynkad. "Mellangasningen" gör att de roterande axlarna i motorn snurrar med mindre varvtalsskillnad och därmed sliter man mindre på grejorna. Din gashand gör helt enkelt samma som en synkring; synkroniserar varvtalen mellan axlarna i växellådan.


Nu är du väll ute och cyklar lite... En mc låda är sekvensiell villket innebär att hela skiten roterar där av kan du klämma i nästa växel utan koppling. Det våra fyrfotade vänner nu skryter om har vi haft i en evighet...


björn

ps tror det är så i alla fall :va ds
 
ecce skrev:
Nu är du väll ute och cyklar lite... En mc låda är sekvensiell villket innebär att hela skiten roterar där av kan du klämma i nästa växel utan koppling. Det våra fyrfotade vänner nu skryter om har vi haft i en evighet...


björn

ps tror det är så i alla fall :va ds



Ehh alltså...snällt sagt så har jag lite svårt att förstå hur man kan säga till nån att man är ute o cyklar i ett ämne..o sen avsluta inlägget med "ps tror det är så i alla fall"...

Alltså:
Sekventiell låda har INGET med synkad låda eller inte!
Sekventiell...hmm...säger bara hur lådan är uppbyggd enkelt sagt.
Om den är synkad eller ej har inget med det att göra!

Fortfarande än idag ÄR det så att man, som man var förr i tiden tvungen till med osynkade billådor, måste,(ska?), man mellangasa för att underätta växlingen, undvika slitage just pga att det ÄR osynkade lådor på ALLA hojar!

Som jag sagt tidigare i en annan tråd i samma ämne så finns det TVÅ undantag:
Hondas o Moto Guzzis automatväxlade hojar, där behöver man antagligen inte göra nåt....
Dock finns det ett undantag till....dock inget RIKTIGT undantag...:
Gamla Indianlådor är unikt idiotisk tillverkade, så där finns det inga medbringare i lådorna utan där ska man flytta DREVEN i stället!
Detta innebär en helsikes noggran mellangas om man överhuvudtaget ska kunna växla ner..

Så återigen...

Mellangas är ett måste om man vill hålla lådan i någotsänär skick under åren just pga dom är osynkade än idag!

(Ett litet mess till ett tidigare inlägg:
Man frikopplar INTE motorn i detta fall...man frikopplar BAKHJULET!...
Om det är lättare att förklara så tänk dig detta:
OM din motor skär...så kan du dra in kopplingen o sen rulla vidare....)

Ha det
 
kawa1300 skrev:
(Ett litet mess till ett tidigare inlägg:
Man frikopplar INTE motorn i detta fall...man frikopplar BAKHJULET!...
Om det är lättare att förklara så tänk dig detta:
OM din motor skär...så kan du dra in kopplingen o sen rulla vidare....)

Ha det

Det säger ju inget så funkar det ju på bilar oxå men om lådan skär ihop så blir det nått helt annat.
 
Mellangas på en hoj låter tufft och skonar lådan. Gör det om du vill.

Att mellangasa en bil är däremot helt onödigt vilket har avhandlats längre upp i tråden.
 
JoS skrev:
Att mellangasa en bil är däremot helt onödigt vilket har avhandlats längre upp i tråden.

Då kanske du kan berätta det för världens tävlingsförare, så att de slipper ödsla tid på att lära sig toe-heel-tekniken?

Mellangasar gör man med bil också, av samma anledning som man gör det på en motorcykel. Om lådan är synkad eller ej har ingen betydelse, det är när kopplingen släpps som varvtalsanpassningen ska ha skett.
 
McB skrev:
Då kanske du kan berätta det för världens tävlingsförare, så att de slipper ödsla tid på att lära sig toe-heel-tekniken?

Mellangasar gör man med bil också, av samma anledning som man gör det på en motorcykel. Om lådan är synkad eller ej har ingen betydelse, det är när kopplingen släpps som varvtalsanpassningen ska ha skett.


Ok..Räcerförare som renoverar sina motorer o lådor i parti o minut bryr jag mig inte om i detta fallet...

Däremot!..

Kan du förklara för mig, rent tekniskt, vad det är som gör att man måste mellangasa,dubbeltrampa eller vad som helst, en BIL, när den ENDA anledningen till att bilar idag har synkade lådor är för att SLIPPA mellangasa ???

(Alltså... anledningen till att synkade lådor uppfanns överhuvudtaget var att man ville slippa dubbeltrampa eller mellangasa....)

Helt tekniskt då alltså enligt dig....varför ska vi fortsätta mellangasa i våra bilar trots "mellangasfria" lådor....tvärtemot vad som finns på hojar alltså??


Skulle vara skoj att få veta vad man inte vet....*ler*..

Ha det...
 
kawa1300 skrev:
Mellangas är ett måste om man vill hålla lådan i någotsänär skick under åren just pga dom är osynkade än idag!
Men hur kan mellangasen påverka synkningen när växellådan är frikopplad från motorn?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top