björn.e
hej hej
eus skrev:Ställer upp tomgången gör man väl för att slippa rycket som blir vid gaspådrag?
Det håller jag fult med om, men vad har det med mellangas att göra?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
eus skrev:Ställer upp tomgången gör man väl för att slippa rycket som blir vid gaspådrag?
ecce skrev:Varför ska man göra det? Meningen med mellangas är ju att du ska möta motorvarvet med det aktuella varvet på hjulet eller???
Dvs att du inte får nbågon diff när du släpper upp kopplingen.
ecce skrev:Det håller jag fult med om, men vad har det med mellangas att göra?
oFFkeFF skrev:Öhh, skulle höjden på tomgången ha nåt att göra med att det rycker när ni ger gas??
Justera era förgasare eller insput istället..
oFFkeFF skrev:För att slippa böket med mellangas såklart...
??? Möjligen om du slirar på kopplingen men då är det ju skit samma
. OlleR skrev:*Edit, högre tomgång ger mindre motorbroms, och därför tycker en del att man kan skippa mellangasen :> När jag körde bana med R6an låg min tomgång runt 3000...

Men lite av idén är väl att man inte ska behöva slira ut kopplingen, utan mellangasa och rådumpa kopplingen. Mellangasning gör, om man behärskar det, att det går, men med en hög tomgång så bör det inte bli så abrupt om man missar. Dessutom motorbromsar motorn väl mer med stängda förgasare än med lite öppna? Testa att dra runt motorn med dödaren intryckt med helt stängda spjäll jmf med lite öppna.ecce skrev:Motorn måste väl bromsa lika mycket på tex 12000 varv med 1000 respektive 4000 i tomgång. Motorn har ju en angiven motorbroms vid ett visst varvtal det kommer ju inte påverkas av tomgången![]()
Jag ska inte ge mig in på det tekniska men för mig gjorde det stor skillnad, då är jag ju iofs amatör oxo. Alla räsersnubbarna tyckte iaf att jag skulle göra det när jag hade så mycke bakhjulsstuds som jag hade (aka felaktigt användande av bakbromsen)ecce skrev:Motorn måste väl bromsa lika mycket på tex 12000 varv med 1000 respektive 4000 i tomgång. Motorn har ju en angiven motorbroms vid ett visst varvtal det kommer ju inte påverkas av tomgången![]()
ecce skrev:Motorn måste väl bromsa lika mycket på tex 12000 varv med 1000 respektive 4000 i tomgång. Motorn har ju en angiven motorbroms vid ett visst varvtal det kommer ju inte påverkas av tomgången![]()
Swedie skrev:Jag har börjat lära mig det här med manuell slirkoppling, att man helt enkelt slirar på kopplingen inför en kurva. Det gör att bakhjulet helt enkelt rullar genom kurvan i rätt hastighet. Dock ibland vid högt varv och snabb inbromsning hinner ändå inte bakhjulet med att bromsas in, därav sladdeffekten in i kurvorna som man ser MotoGP och WSBK förare utföra. Detta är oxå en teknik för att under ingång i kurvorna ändra färdriktningen...
rejser skrev:Rossi och pojkarna använder nog en hel del fotbroms oxå, alla de hojarna borde ju ha slirkoppling (tror jag?)
alakhai skrev:...kan jag känna vid kanonlyckade inbromsningar att bakändan bromsas så hårt att den vill sladda ut i sidled lite.
Swedie skrev:Tjo RR förare,
Jag har upptäckt efter att jag sett videos jag gjort när jag själv kör att jag inte använder mellangas vid nerväxling.
Nån som vill yttra sig i ämnet?
minicralle skrev:Hej.
Det råder delade uppfattningar om vilket man skall göra. Själv använder jag inte mellangas när jag kör och har heller inte skruvat upp tomgången för att slippa ifrån att bakhjulet ev börjar studsa pga den kraftiga motorbromsen som finns i 4-taktshojar. Istället använder jag mig utav motorbromsen som något slags "bakbroms" för att "styra hojen dit jag vill då jag aldrig använder fotbromsen för detta. På så sätt "slirar" jag med kopplingen och reglerar därmed mängden motorbroms i inbromsningarna. Studsar det förmycket så drar jag in kopplingen och låter den slira mer för att då åter stabilisera bakhjulet och vill jag istället ha mycket "broms" för att "ställa upp" hojen in i lämplig böj så använder jag lite koppling.
Men som sagt man måste hitta något som man själv är tillfreds med, precis som allting annat i racingens underbara värld.
Mvh
Christer Miinin
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Äntligen!
Om du, som jag, ständigt åk... |
|
|
Missa inte förköpstävlingen
Jul närmar sig och även om ... |
|
|
Sista chansen!
Nu är vi inne på sluttampen... |