Mellangas vid nerväxling

Som Goodstuff sade tidigare i tråden så har ju MotoGP-hojarna både elektronik och slirkoppling så deras teknik skiljer sig ju lite från oss andra. Dom behöver ju inte mellangasa som jag förstår det p.g.a. detta.
 
Miss Ullis skrev:
Äh, mellangas e för mesar!! :tungan
Jag har inte tid att tänka på att hinna med att mellangasa.
Eller? Jo ibland mellangasar jag men det är bara efter långa raksträckor....
Haha, det är väll bara att testa sig fram...

Nej, du motorbromsar tills åskådarna gråter över din motor. En 2-takt får ju inte sådär fantastiskt mycket smörjning under motorbroms.
 
Goodstuff skrev:
De flesta hojarna, för att inte säga alla, i MotoGp har avancerade varianter där elektroniken håller ett spjällhus öppet för mindre motorbroms, kombinerat med slirkoppling. Titta på tex. alla Yamahaförare imorgon i inbromsningarna - de håller in kopplingshandtaget hela inbromsningen och ingen mellangas, petar ner de växlar de vill innan de släpper ut kopplingen. Lite oika mellan fabrikaten och förarna dock.

drar dom in kopplingen helt eller slirar dom på den lite?
verkar ju konstigt att ta bort motorbromsen helt, det är ju en bra broms att ha kvar i måttliga mängder.
varför inte köra med frihjul alá SAAB på en gång :D
 
När jag bromsar vill jag ha högerhanden endast till att bromsa med och inte hålla på och dutta med gasen för att växlarna skall gå i lättare. Lite höjd tomgång så slirar det inte så mycket när man släpper ut kopplingen.
 
rejser skrev:
drar dom in kopplingen helt eller slirar dom på den lite?
verkar ju konstigt att ta bort motorbromsen helt, det är ju en bra broms att ha kvar i måttliga mängder.
varför inte köra med frihjul alá SAAB på en gång :D

De slirar en del vid "utsläppet" men som sagt så varierar det mellan förare och fabrikat. Det jag menade var dock att du inte ser dem mellangasa mellan varje växel som en del i tex Sverige gör.
 
Swedie skrev:
Tjo RR förare,

Jag har upptäckt efter att jag sett videos jag gjort när jag själv kör att jag inte använder mellangas vid nerväxling.

Nån som vill yttra sig i ämnet?

Det var väl Swedies tråd med mellangas på vanliga RR hojar - INTE HUR ALLA MOTO GP FOLK GÖR!!! :kocko

Själv tycker jag det är lite obehagligt när man kommer in med studsande och eller sladdande bakhjul. Till att börja med ville jag bromsa så tidigt att jag var helt färdig med inbromsningen innan jag började lägga ner. Men då bromsade alla andra förbi mig... :huvet

Har kört nu i två säsonger och känner mig tryggare på smidiga inbromsningar med bibehållen stabilitet in i svängen. Här är mina tips. :Bugar

1. Höj tomgången. Det ger liksom en mjukare "gass-off" funktion och mindre behov för att ge så mycket mellangas. 3000 rpm funkar fint. :jisses

2. Ge mellangass. Försök att ge en bestämd liten gasimpuls med handleden utan att rycka så mycket med resten av arm och skulder. Mjukt men bestänt, inte kraftigt och ryckigt!

3. Håll jämn kraft mot bromsen. Här är det svårt att inte bromshandtaget rycker med. Använd två fingrar mot handtaget, då kan du lättare reglera kraften och ge mellangass med resten av hand/handled. GE FAN I BAKBROMSEN! :kocko

4. Reglera bakhjulsstutsning med kopplingen, jo mjukare desto mindre hoppar det. :hoppa

5. Släpp upp bromsen mjukt för att ungå för kraftig retur i framgaffel och därmed tappa fästet fram. :tummenupp

På regn är det ännu viktigare att inbromsningen inte sker för hastigt. Börja då bromsa lite mjukt för att efterhand öka trykket. Därefter släpper du mjukt upp igen medan du lägger in i svängen. Dagens boktips på regn är att inte kasta in cykeln i svängen men att mjukt glida in i svängen. :mattias

Det är bara att prova olika tekniker och att träna träna träna...

Hoppas att du inte bromsar på dig! :arsele

Kristian

PS. Använder mer framdäck än bakdäck! :banana
 
Swedie skrev:
kristian, osså lite referenser vad gäller tider så vi vet hur bra du är ;)

Varför det???

Ligger ju och harvar i botten av Rokkie 600, Super B och ERF.

Jag vet ju ändå att alla andra kör fortare än mig både på rakorna och i svängarna...

Men det är ju bara eftersom de har bättre hoj :banana

1.40,9 på Mo i Rana
1.11,3 på regndäck på Knudan

Hjälpte det dina bromsegenskaper :fatta!

Du kör ju fortare än mig redan Sweatheardie :klappar
 
Last edited:
Kristian Salö skrev:
Det var väl Swedies tråd med mellangas på vanliga RR hojar - INTE HUR ALLA MOTO GP FOLK GÖR!!! :kocko

Såja. Lugn och fin. Det blev ju bara ett stickspår i debatten.
 
Kristian Slööö ;) ... 11 tid på knudan i regn?? jisses.. det är bra. fast jag har lite rädsla för regn sen vurpa på anderstorp i just regn. bläää. Torrt e bra!

Vi får ju se nästa år på de banorna man kör på runt om i Sverige.. o kanske även norge.
 
Swedie skrev:
Kristian Slööö ;) ... 11 tid på knudan i regn?? jisses.. det är bra. fast jag har lite rädsla för regn sen vurpa på anderstorp i just regn. bläää. Torrt e bra!

Vi får ju se nästa år på de banorna man kör på runt om i Sverige.. o kanske även norge.

Det var regndäck - inte regn. Torra idealspår med regndäck på ERF i fjor varv 86. Men tack ändå...

Jag får inte det lika bra på torrt. 1.09 nu i år på ERFet. Dock på slitna sulor som inte höll bakhjulet på plats i hårnålen.

Lycka till med bromsandet i vinter Swedie, själv ska jag mysmecka och byta motor. :notme
 
Ok...en del som frågar...så jag tänker svara.

Nu är inte jag nån räcer så vad som är bra när det gäller banåkning bryr jag mig inte om....Det jag vet är i alla fall att det dom gör i GP har INGET med våra hojar att göra....där är det elektronik o miljarder kronors skillnad.

MEN...Alltså...mellangas vid nedväxling har INGET med bakhjulsstuds eller slirande eller allt vad som nu nämnt i denna tråd...

Det har ENDAST med att göra att precis som med gamla lastbilar så är ALLA hojlådor osynkade!
Mig veterligt finns det två undantag i historien...Moto Guzzis o Hondas Automathojar!

Alltså...en perfekt "mellangasnedväxling" sliter noll på lådan...medan en klumpig "baratrampanernedväxling" sliter max!
"Klonket" som en del säger att dom hör är alltså enbart medbringarna på växellådsdreven som SLÅS mot varandra....
Det är inga problem att göra slut på en låda på nåra hundra mil, (i extremfall alltså), med klumpiga nedväxlingar.

Alltså...precis som för gamla lastbilar OCH även gamla bilar med osynkade lådor....MELLANGASA om ni vill vara rädd om lådan.
Detta är alltså inga teorier eller så utan bara ett klent faktum av alla osynkade lådor....gräsklippare,hoj,bil eller lastbil...

Ha det
 
kawa1300 skrev:
Ok...en del som frågar...så jag tänker svara.

MEN...Alltså...mellangas vid nedväxling har INGET med bakhjulsstuds eller slirande eller allt vad som nu nämnt i denna tråd...

Ha det

Det går hur fint som helst att mellangasa om man har typ tio sekunders nerbromsning från en 70 eller 90 väg. Men till banåkning kan jag garantera dig att bakhjulet blir stabilare om du klarar av mjuka nerväxlingar. Bakhjulet hänger liksom i luften... :fakta

Det är liksom svårare att synkronisera mellangas när du bromsar ner från 200 km/h till 70 km/h på 100 meter och samtidigt ska in i en 180 graders kurva. Men det är ju det som är tjusningen med RACING :Rockbanan

Om du ger mellangas för att stabilisera bakhjulet eller för att spara växellådan spelar liksom ingen roll. Det viktigaste är att du känner dig trygg i inbromsningen och att du slipper byta växellåda efter varje sesong.

1. Använd mellangas för att spara växellådan = bra ekonomi :Bugar

2. Använd mellangas för att anpassa motorens varvtall och växel till bakhjulets rotationshastighet och därmed redusera motorbromseffekten :yoparty

Känner du dig inte trygg på mellangasen så skit i det! Ställ upp tomgången för att reducera motorbromsen och möt med mer koppling. I racing är det ju bara tre momont som betyder något: :fakta

1. Bromsa sent
2. Hög hastighet gjenom kurvan
3. Gasa tidigt
:squid
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top