Mellangas vid nerväxling

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjo RR förare,

Jag har upptäckt efter att jag sett videos jag gjort när jag själv kör att jag inte använder mellangas vid nerväxling.

Nån som vill yttra sig i ämnet?
 
Swedie skrev:
Tjo RR förare,

Jag har upptäckt efter att jag sett videos jag gjort när jag själv kör att jag inte använder mellangas vid nerväxling.

Nån som vill yttra sig i ämnet?
Jag visste inte ens vad mellangas var för nåt (en mök innan nåda stöten eller) naj men själv så hade jag en "tomgångsförhöjare" på min sukka. Typ en chock alltså. Yckte att jag aldrig hade några större problem med studsande bakhjul. Vet inte hur stort problemet blir om man ska börja köra fortare... :va
 
ja det är ju bra att använda! Vad mer undrar du över? :tomten
 
Hmmm... :va
Jag använder lite mellangas vid nedväxling, en liten dutt på gasen bara..
Men om det är bra eller inte har jag ingen aning om, det är bara så jag lärt mig och det sitter liksom i ryggmärgen.

Dom flesta verkar har högre tomgång på sina racehojar för att undvika "bakhjulsstuds" vid nedväxlingarna, och behöver då inte mellangasa.
Tror min mellangasning sitter kvar lite från när man åker twin oxå, då det motorbromsar "liiiite" mer....

Du kör ju typ jävligt mycket snabbare än mig utan mellangas, så det verkar ju funka okej... :D
 
Har diskuterats förr, sök :hihi

Närå, mellangas är gay. Liksom styrdämpare. :fakta

Främsta anledningen till att jag tycker så är att jag inte behärskar tekniken och aldrig ägt en styrdämpare ;) .
Jag använder manuell slirkoppling istället. Tvåtaktsskolad...
Funkar det med. Bakhjulsstuds är en vanesak, liksom styrfladder.
Kunde jag bara bli van vid sladd vore det perfekt.
 
Last edited:
Swedie skrev:
Tjo RR förare,

Jag har upptäckt efter att jag sett videos jag gjort när jag själv kör att jag inte använder mellangas vid nerväxling.

Nån som vill yttra sig i ämnet?
Jaaa, du behöver ju pröva allt du kan för att få upp farten lite.. :hihi ..

Naä, men seriöst. Jag använder mellangas utan att tänka på det och börjar få mer o mer kläm på den "manuella slirkopplingen"... Fast jag inte använder nån bakbroms kan jag känna vid kanonlyckade inbromsningar att bakändan bromsas så hårt att den vill sladda ut i sidled lite.

Men jag är knappast nån erfaren asfaltåkare precis.. Nån som verkligen vet får gärna berätta för mig med hur man åker snabbt..!!
 
Nån som orkar förklara hur man ska göra för att lära sig det lätt?
Utan att man ska tänka på att "pumpa" med hela armen/axeln i inbromsningarna allså.
Annars mellangasar jag bara när jag ska växla ner till ettan i bil. Svårt men nödvändigt för annars får man inte det där schnygga drivet ut ur rondeller.
 
Swedie skrev:
Tjo RR förare,

Jag har upptäckt efter att jag sett videos jag gjort när jag själv kör att jag inte använder mellangas vid nerväxling.

Nån som vill yttra sig i ämnet?
Mellangas é väll bara nått som lastbilschaffisar med osynkade lådor sysslar med :hihi
Skaffa hoj med slirbroms eller höj tomgången så slipper du tänka på mellangas.
 
Ok nu ska jag sticka ut tungan lite. Du ska använda mellangas. Din hoj är så pass stark att du nu inte anväder maximal motorbroms. Ge henne en liten dutt precis innan växling. Dvs när du växlar ner bör du ligga så nära max varv som möjligt. Om du då har tomgång måste motorn rusa upp (vilket kommer att resultera i bakhjulssläpp) men om du möter med gasen får du maximal motorbroms, då däcket inte först släpas läng backen typ... Kommer ihåg min gammla 1000r och den var man tvungen att göra så om man skulle bromsa sig förbi rettorna.
 
är väl helt fel man att yttra mig i ämnet, långsammare än de flesta... Men har alltid kört med mellangas vid nedväxling, vanesak. Blir såklart jobbigare på bana under maxinbromsning, än jmf med mina lugna nedväxlingar i trafiken. Fanns för ett tag sen en länk här på SH till någons Racingskola på webben, kommer inte ihåg exakt var den fanns, en jänkare som hade skrivit en del artiklar, och efter att ha läst den kändes det än mer befogat att mellangasa.

Edit: Nyteknik's bidrag "Hur bli bättre", länken är
http://www.superbikeschool.com/bbs/index.php?act=SF&f=11
 
Last edited:

The Sequence

1. Gas goes off.
2. Brake goes on.
3. Bike slows some.
4. Clutch comes in.
Maintain brake lever pressure.
5. Blip the gas rapidly on and off. (Usually no more than a quarter turn).
Maintain brake lever pressure.
6. During the blip make the gear change positively and quickly.
Maintain brake lever pressure.
7. Clutch comes out.
Maintain brake lever pressure until desired turn entry speed is achieved.
8. Release brake smoothly.

Bear this in mind: the quicker you do steps #1 through #7 the better.



Saxat från SuberbikeSchool

Jag mellangasar friskt, men jag är toklångsam ändå

edit: HansJ hann före
 
Du måste ju dubbeltrampa också ;)

Har du inga problem med bakhjulsstuds, så är det ju bara att skita i mellangasandet.
Jag hade massa problem när jag körde med kawan att det studsade och släppte bak som fanken. Upplevde faktiskt inte samma sak när jag körde gixxer1000 på bana.
Med kawan försökte jag ge mig på och mellangasa, men röven vad det störde körningen. Då är det enklare att antingen slira lite kopplingen själv eller ställa upp tomgången.
Slirkoppling gör nog susen, eller gör som jag, kör något utan en massa pissig motorbroms...
 
eus skrev:

The Sequence

1. Gas goes off.
2. Brake goes on.
3. Bike slows some.
4. Clutch comes in.
Maintain brake lever pressure.
5. Blip the gas rapidly on and off. (Usually no more than a quarter turn).
Maintain brake lever pressure.
6. During the blip make the gear change positively and quickly.
Maintain brake lever pressure.
7. Clutch comes out.
Maintain brake lever pressure until desired turn entry speed is achieved.
8. Release brake smoothly.

Bear this in mind: the quicker you do steps #1 through #7 the better.



Saxat från SuberbikeSchool

Jag mellangasar friskt, men jag är toklångsam ändå

edit: HansJ hann före

Problemet jag hade var "maintain brake lever pressure", när man ska fippla med gasen...
 
oFFkeFF skrev:
Problemet jag hade var "maintain brake lever pressure", när man ska fippla med gasen...
Jo det har jag också lite, men man får väl träna lite på det kanske?

Jag har hade ett par bakhjulsstuds innan jag började med det, sen dess har jag inte haft ett enda
 
Blir det inte väldigt klonkigt utan mellangas

Har själv sedan barnsben alltid kört med mellangas vid nedväxling. visst blir nedväxlingarna mjukare och mindre påfrestande för växellådan då. Om man växlar ned utan mellangas så går ju växeln i med ett klonk. Det är i alla fall min erfarenhet och så har det varit på alla mina hojar, såväl custom som touring som sport. Med mellangas går nedväxlingen lika mjukt som en varm kniv i halvsmält smör.



Swedie skrev:
Tjo RR förare,

Jag har upptäckt efter att jag sett videos jag gjort när jag själv kör att jag inte använder mellangas vid nerväxling.

Nån som vill yttra sig i ämnet?
 
oFFkeFF skrev:
eller ställa upp tomgången.

Varför ska man göra det? Meningen med mellangas är ju att du ska möta motorvarvet med det aktuella varvet på hjulet eller???

Dvs att du inte får nbågon diff när du släpper upp kopplingen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top