Mellangas vid nedväxling på hoj med slirkoppling?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Lagt märke när jag sett nu senast Isle of man samt Pro superbike att det mellangasas vid nedväxling. Alla dessa hojar har väl garanterat slirkoppling så görs det av gammal vana eller fyller det någon funktion?

Har själv funderat lite på det med, min gissning är gammal vana....

Tittade på sm på sviestad i helgen och där gjorde ca 50% det.
För ett par år sedan gjorde nästan alla det.
Ingen i motogp gör det

Själv har jag inte orkat lära mig mellangasa, köpte en hoj med slirkoppling och känner inte att jag har ngt behov men så är jag långsam med.

Och kan då nån förklara för en n00b vad "mellangasa" är?
Och vad är alternativet till slirkoppling?
*ler noll koll*

Och kan då nån förklara för en n00b vad "mellangasa" är?
Och vad är alternativet till slirkoppling?
*ler noll koll*

Mellangasa gör du när du vill "plana ut" motorbromsen så inte bakhjulet låser upp sig.
Slipkoppling kan någon med godare ordförråd än mig förklara.

Mellangasa gör man som nämnts tidigare för att inte sladda med bakhjulet när man bromsar. Slirkoppling slirar som det låter lite så att det inte ska sladda. Har man slirkoppling så ska det sladda mindre. Jag har slirkoppling och mellangasar inte. Men det sladdar ändå fast kanske inte lika mycket. Men det beror lite på hur talanglöst man dumpar kopplingen på väg in mot kurvan.

Mellangasa gör man som nämnts tidigare för att inte sladda med bakhjulet när man bromsar. Slirkoppling slirar som det låter lite så att det inte ska sladda. Har man slirkoppling så ska det sladda mindre. Jag har slirkoppling och mellangasar inte. Men det sladdar ändå fast kanske inte lika mycket. Men det beror lite på hur talanglöst man dumpar kopplingen på väg in mot kurvan.

Mja, jag vet inte rent tekniskt hur mekanismen fungerar men slirkopplingen har man ju för att kunna använda maximal motorbroms utan att bakhjulet låser sig. All kraft över ett visst antal Nm tar vägen någon annanstans än till bakhjulet iaf, antar att den tillåter motorn att varva iväg all överbliven kraft på någon vänster. Får se upp så man inte slår sönder halva motorn vid en nedväxling.

ok, så slirkoppling värmer koppling med överskottsenergin altså, men det är nån typ av lamellkoppling eller?

Mja, jag vet inte rent tekniskt hur mekanismen fungerar men slirkopplingen har man ju för att kunna använda maximal motorbroms utan att bakhjulet låser sig. All kraft över ett visst antal Nm tar vägen någon annanstans än till bakhjulet iaf, antar att den tillåter motorn att varva iväg all överbliven kraft på någon vänster. Får se upp så man inte slår sönder halva motorn vid en nedväxling.

den funkar som en variator skulle man kunna säja. Nån fjäderbelastad historia som pressar isär och tillåter bakhjulet att snurra lättare. Dock funkar det ju inte helt 100 utan det sladdar mindre. Men mycket beror ju på föraren.

Jag gav för lite mellangas när jag växlade ner efter rakan på gotland... Det kastade lite jobbigt... Där hade slirkoppling varit en fördel! :tungan

det går mycket riktigt som du säger att skippa mellangasen men vid väldigt hård broms så studsar det ändå.
därför mellangas ändå trots slirkoppling.
i moto gp däremot så har de inte slirkoppling ens på alla hojar,utan på ducati så tappar de kompression på bakre cyl,samma som de gasar på,den främre går helt på ride by wire.sedan kolla rossi ibland,visst mellangasar han.ser han sitter med foten utanför generatorkåpan och viftar med högra handleden.

ok, så "mellangas" är vad normala människor kallar att "möta med gasen" vid nedväxling? ;)

Inte för mig i alla fall.

Jag har alltid tänkt på det som en blipp innan jag växlar för att axlarna i växellådan ska ha någorlunda lika varvtal. Hur man möter med gas när man släpper ut kopplingen är en annan sak för mig.

På en tvåtakt kan man dessutom behöva mellangasa eftersom man under motorbromsning är nästan helt utan smörjning och kylning från soppan men det är inte helt aktuellt numera. Min hoj har en elektronisk powerjet som matar ut soppa under 4000 rpm. Det är därför man varmkör över 4000 rpm för att inte sätta igen stiftet. :D

Last edited:
Och så äntligen fick vi en någolunda anledning till oljudet... :)
Det finns bara goda anledningar till att varmköra. Länge, noggrannt och mycket. Det kostar lite bensin, slitage och arga blickar men det är det värt. :D

--------------------
För övrigt är det lite mer system igång på en MotoGP hoj än en mekanisk slirkoppling.

Last edited:
Jag mellangasade förut, speciellt på duccarna pga den ganska påtagliga motorbromsen.
Men när jag började lita på slirkopplingen så släpper jag ut kopplingen snabbt, PANG!
Det känns som att slirkopplingen jobbar bäst när man bara släpper ut handtaget snabbt.
Då liksom "lossnar" det. Nu skulle jag inte klara mig utan slirkoppling, grym uppfinning :tummenupp

EDIT: Men som svar på din fråga så har jag också märkt det. Även i WSBK. Jag tror det beror på gammal vana, det sitter i njurarna att mellangasa.

Last edited:
Inte för mig i alla fall.

Jag har alltid tänkt på det som en blipp innan jag växlar för att axlarna i växellådan ska ha någorlunda lika varvtal. Hur man möter med gas när man släpper ut kopplingen är en annan sak för mig.

Avancerat, menar du att man skulle kunna göra båda sakerna? Ge lite mellangas vid växlingarna OCH sedan blippa till vid utsläppandet av kopplingen? Själv kommer jag inför en kurva och:

1. Bromsar
2. Växlar ner
3. Gasar till
4. Mjukar ut kopplingen, det höjda varvtalet gör att bakhjulet inte studsar
5. Upprepar från 2. tills jag nått önskad växel

Iofs har jag på senare utfört 3. bara på den sista nedväxlingen, ofta är den sista nedväxlingen strax innan man svänger in i kurvan så då vill man få extra kontroll på bakhjulet.

ok, så slirkoppling värmer koppling med överskottsenergin altså, men det är nån typ av lamellkoppling eller?

Slirkopplingsfunktionen sitter i den vanliga kopplingen (men kanske finns andra konstruktioner också), och det är enkelt uttryckt en mekanism som lättar på trycket på lamellerna när kopplingen får mycket moment i backriktningen lixom. Man skulle få ungefär samma resultat om man på en hoj med vanlig koppling tryckte in kopplingshandtaget lite under motorbroms.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...