WestW
.
Lagt märke när jag sett nu senast Isle of man samt Pro superbike att det mellangasas vid nedväxling. Alla dessa hojar har väl garanterat slirkoppling så görs det av gammal vana eller fyller det någon funktion?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Och kan då nån förklara för en n00b vad "mellangasa" är?
Och vad är alternativet till slirkoppling?
*ler noll koll*
Mellangasa gör man som nämnts tidigare för att inte sladda med bakhjulet när man bromsar. Slirkoppling slirar som det låter lite så att det inte ska sladda. Har man slirkoppling så ska det sladda mindre. Jag har slirkoppling och mellangasar inte. Men det sladdar ändå fast kanske inte lika mycket. Men det beror lite på hur talanglöst man dumpar kopplingen på väg in mot kurvan.
Mja, jag vet inte rent tekniskt hur mekanismen fungerar men slirkopplingen har man ju för att kunna använda maximal motorbroms utan att bakhjulet låser sig. All kraft över ett visst antal Nm tar vägen någon annanstans än till bakhjulet iaf, antar att den tillåter motorn att varva iväg all överbliven kraft på någon vänster. Får se upp så man inte slår sönder halva motorn vid en nedväxling.

ok, så "mellangas" är vad normala människor kallar att "möta med gasen" vid nedväxling?![]()
Det är därför man varmkör över 4000 rpm för att inte sätta igen stiftet.![]()
Det finns bara goda anledningar till att varmköra. Länge, noggrannt och mycket. Det kostar lite bensin, slitage och arga blickar men det är det värt.Och så äntligen fick vi en någolunda anledning till oljudet...![]()
Inte för mig i alla fall.
Jag har alltid tänkt på det som en blipp innan jag växlar för att axlarna i växellådan ska ha någorlunda lika varvtal. Hur man möter med gas när man släpper ut kopplingen är en annan sak för mig.
ok, så slirkoppling värmer koppling med överskottsenergin altså, men det är nån typ av lamellkoppling eller?
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |