Mektips - Frågor & Svar - KTM

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Sporthoj.com är en outgrundlig källa för kunskap så jag börjar med en fråga ang. EXC 525.

När man byter olja + filter står det i instruktionsboken att man ska lägga ner hojen på sidan (?) och fylla hålen där filtrena sitter till hälften med olja och även fylla själva filtrena med olja.

Behövs det verkligen? Jag tyckte det va bökigt och det slabbade över och rann överallt när man väl tryckte i filtren :(

Efter att man hade gjort det blev det dessutom för mycket olja i motorn när man pytsade i 1,1l.

Jag har 100 frågor till men börjar med den här...
 
RoLLER skrev:
2697168 Sporthoj.com är en outgrundlig källa för kunskap så jag börjar med en fråga ang. EXC 525.

När man byter olja + filter står det i instruktionsboken att man ska lägga ner hojen på sidan (?) och fylla hålen där filtrena sitter till hälften med olja och även fylla själva filtrena med olja.

Behövs det verkligen? Jag tyckte det va bökigt och det slabbade över och rann överallt när man väl tryckte i filtren :(

Efter att man hade gjort det blev det dessutom för mycket olja i motorn när man pytsade i 1,1l.

Jag har 100 frågor till men börjar med den här...

På min husa fyller jag hålet där oljefiltret sitter till hälften men jag dränker inte dessutom in filtret oxå, kan tänka det slabbar då:tungan
 
Ja det är säkert optimalt att fylla både filter och tomrummet, men det är inte livsviktigt, jag gjorde det inte en enda gång på min förra hoj(525 03) och den gick som en klocka. Men vill man vara på den säkra sidan så är det nog en bra ide´.
 
Varför inte? Det är ju knappast omständigt... Motorn bygger upp oljetrycket mycket fortare om du fyller filterhusen
 
RoLLER skrev:
Efter att man hade gjort det blev det dessutom för mycket olja i motorn när man pytsade i 1,1l.

När du tömt motorn kanske du inte fått ur all olja i motorn, men 1L lär du väl få iaf iaf.
 
RoLLER skrev:
2697168 Sporthoj.com är en outgrundlig källa för kunskap så jag börjar med en fråga ang. EXC 525.

När man byter olja + filter står det i instruktionsboken att man ska lägga ner hojen på sidan (?) och fylla hålen där filtrena sitter till hälften med olja och även fylla själva filtrena med olja.

Behövs det verkligen? Jag tyckte det va bökigt och det slabbade över och rann överallt när man väl tryckte i filtren :(

Efter att man hade gjort det blev det dessutom för mycket olja i motorn när man pytsade i 1,1l.

Jag har 100 frågor till men börjar med den här...
äääh... efter några gånger så får du in kännslan för hur mycket du ska hälla i filterhusen. det ska va lite mindre än till hälften. sen hällar du en skvätt i filterna oxå..

jag brukar köpa olja på 1L flaskor. man häller lite i filter o filkterhus. sen resten rätt ner i mororn. på med locket o starta. kolla i nivåfönstret så ser du att den pumpar ut lite bubblor.. när det sen slutar komma bubblor(efter ca 5-10 sek) stänger du motorn... sen e det bara o fylla upp till rätt nivå. själv brukar jag låta hojen stå o svalna helt tills nästa gång jag ska köra o då fylla på med olja. lycka till :tummenupp
 
Alrighty! Då ska man alltså fylla filterhusen. Tack för tipsen!

Nu till nästa fråga:

Min motardfälg e 5" (bak). Jag tänkte köpa Michelin Pilot Power 2CT 160/60-17 men har hört att det däcket skrapar i kedjan :confused: Att skära bort gummi på sidan kommer inte se snyggt ut.

Finns det nåt annat 160-däck som inte skrapar i? Eller nån annan dimension som funkar bra till fälgen?

Vilka motarddäck kör ni på? Vilka funkar bra tycker ni? Power Race e för hala när dom e kalla tror jag. Det ska va nåt för gatåkning, inte bana.
 
RoLLER skrev:
2697955 Alrighty! Då ska man alltså fylla filterhusen. Tack för tipsen!

Nu till nästa fråga:

Min motardfälg e 5" (bak). Jag tänkte köpa Michelin Pilot Power 2CT 160/60-17 men har hört att det däcket skrapar i kedjan :confused: Att skära bort gummi på sidan kommer inte se snyggt ut.

Finns det nåt annat 160-däck som inte skrapar i? Eller nån annan dimension som funkar bra till fälgen?

Vilka motarddäck kör ni på? Vilka funkar bra tycker ni? Power Race e för hala när dom e kalla tror jag. Det ska va nåt för gatåkning, inte bana.

Pirelli och Metzeler funkar bra, gör du några fetehopp så går gummit i ljuddämparen och ritar svarta streck
 
RoLLER skrev:
2697955 Alrighty! Då ska man alltså fylla filterhusen. Tack för tipsen!

Nu till nästa fråga:

Min motardfälg e 5" (bak). Jag tänkte köpa Michelin Pilot Power 2CT 160/60-17 men har hört att det däcket skrapar i kedjan :confused: Att skära bort gummi på sidan kommer inte se snyggt ut.

Finns det nåt annat 160-däck som inte skrapar i? Eller nån annan dimension som funkar bra till fälgen?

Vilka motarddäck kör ni på? Vilka funkar bra tycker ni? Power Race e för hala när dom e kalla tror jag. Det ska va nåt för gatåkning, inte bana.

Touríngdäcket Pilot road.....du kommer väl i alla fall bara köra bakhjulet..:D
 
Rasorblade skrev:
2697959 Touríngdäcket Pilot road.....du kommer väl i alla fall bara köra bakhjulet..:D

Haha.... tjaa..... i stort sett så :D Fast jag e inbokad på Gotland Ring, och det lär väl blir lite annan banåka oxå.

Men skrapar inte ett 160 Pilot Road i men ett 160 Pilot Power gör det?

Holy Rider skrev:
2697958 Pirelli och Metzeler funkar bra, gör du några fetehopp så går gummit i ljuddämparen och ritar svarta streck

Är det 160-däck du menar då? Vad heter modellerna?
 
Last edited:
RoLLER skrev:
2697973 Haha.... tjaa..... i stort sett så :D Fast jag e inbokad på Gotland Ring, och det lär väl blir lite annan banåka oxå.

Men skrapar inte ett 160 Pilot Road i men ett 160 Pilot Power gör det?
Hur konstigt det än låter så är det olika från olika modell och märke... på samma storlek

gissar han menar Rennsport och Supercorsa
 
Man kan sätta dit brickor bakom dreven vid varje skruv och en bakom framdrevet för att flytta ut drivpaketet lite
 
Mina erfarenheter av gatdäck till motard kommer från en 660 som är lite tyngre än din 525. På den tyckte jag inte det var värt det lilla extra greppet med Supercorsa/ Rennsport. De fullkomligt rann av däcken och efter inte alls många mil var det kord framme på båda sidorna...
Pilot Power funkade kanon däremot. Bra livslängd och de håller för snabba varv på bana, inga problem att fila in fotpinnarna till halva längden! För mycket rakt fram med rennsport så kommer du slita ner dom på 100 mil och det suger rätt kraftigt.
 
Rasorblade skrev:
2697989 Hade Rennsport fram på min 660, höll mer än 500 mil... har supercorsa nu...får se hur länge det håller:tummenupp

Alla däck av den där typen brukar väl hålla runt 500 mil. Men 500 mil på en motard e lång tid :)

soa skrev:
2697995 Man kan sätta dit brickor bakom dreven vid varje skruv och en bakom framdrevet för att flytta ut drivpaketet lite

Det är en alldeles lysande idé! :tummenupp

M:et skrev:
2697998 Mina erfarenheter av gatdäck till motard kommer från en 660 som är lite tyngre än din 525. På den tyckte jag inte det var värt det lilla extra greppet med Supercorsa/ Rennsport. De fullkomligt rann av däcken och efter inte alls många mil var det kord framme på båda sidorna...
Pilot Power funkade kanon däremot. Bra livslängd och de håller för snabba varv på bana, inga problem att fila in fotpinnarna till halva längden! För mycket rakt fram med rennsport så kommer du slita ner dom på 100 mil och det suger rätt kraftigt.

Det är helst Pilot Power jag vill köra på eftersom jag kan det däcket utan och innan.

Finns det nån som vet om det tar i kedjan eller om det funkar?
 
Last edited:
Ang däck till 525:an, så har jag idag fått mina fälgar med Metzeler Sportec monterade.
Blev mycket bra.
Hade det även på min 660, och de funka kanon,
//J
 
Hi-ho skrev:
2698838 Ang däck till 525:an, så har jag idag fått mina fälgar med Metzeler Sportec monterade.
Blev mycket bra.
Hade det även på min 660, och de funka kanon,
//J

160-däck på 5" fälgar? Och det tar inte i nånstans???
 
RoLLER skrev:
2698846 160-däck på 5" fälgar? Och det tar inte i nånstans???

Stämmer,:tummenupp

kan lägga in en bild sent ikväll. (om jag fick med någon bra bild idag när jag fotta den, nu när den är klar..)
 
Hi-ho skrev:
2698854 Stämmer,:tummenupp

kan lägga in en bild sent ikväll. (om jag fick med någon bra bild idag när jag fotta den, nu när den är klar..)

Gärna!

Jag måste erkänna att jag inte är en expert på Metzeler även fast jag säljer Metzeler själv och dessutom har Metzeler monterat på KTM'en idag :) Men sportec e väl jämförbara med Pilot Power ellers?

Finns det ingen som kan säga om Pilot Power tar i eller inte tar i kedjan?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top