Mekartabbar top 5

  • Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
Var längesedan nån skrev i den här tråden. :)
Fick en överaskning igår när jag skulle provköra efter lite mek. Hade lyckats flippa om växelspakslänkaget till rejsväxlat. Var några sekunder där man undrade vad i h-e??? ?
Har alltid trott att det skulle vara omöjligt att lära sig köra så, men det funkade ganska bra (med lite extra betänketid ibland). ?
 
1973... så det var längesedan. Lackade cylinderpaketet svart på min Honda 500/4 - ställde in paketet i ugnen för att härda, lade ett par distanser under. När tempen var uppnådd så stack 2 foder ut ca 1cm...... Vände på skiten o in i ugnen igen. Det gick bra - puuust....
 
Var längesedan nån skrev i den här tråden. :)
Fick en överaskning igår när jag skulle provköra efter lite mek. Hade lyckats flippa om växelspakslänkaget till rejsväxlat. Var några sekunder där man undrade vad i h-e??? ?
Har alltid trott att det skulle vara omöjligt att lära sig köra så, men det funkade ganska bra (med lite extra betänketid ibland). ?
Har en vänster ettan ned. Två med ettan upp, vänster. Tre ettan ner, höger växlade.
Alla dom andra är normala och har ettan upp, högerväxlade.
Funderar på att ändra på den ensamma. Växlade fel två gånger på tre dagar på åsen.
 
En kompis gjorde rent vattenlåset och drog sönder det. Satte sen en spann under för att kunna använda diskhon tills han köpt nytt. När spannen var halvfull skulle han tömma den. Gissa var...


Sent from my ABC80 using Tapatalk
Alltså detta beteende får jag försvara. Skulle rengöra vattenlåset och skruvar bort rören under diskbänken. Startar kranen efter en stund och vatten överallt på golvet. Hämtar hink och torkar upp allt och tar hinken och hällen i… japp, diskhon igen. Dock skrek jag samtidigt som jag hällde ”Vad fan gör jag!”.

Tror att hälla vatten i diskhon är så inprentat i ryggraden så hjärnan klarar inte av att koppla bort detta grundbeteende.
 
Skruvade ihop nerplockad cykel. Glömde dra åt skruvarna som höll fast styret, kom på det efter jag cyklat ner för en trappa :) gick bra, gjorde ont.
 
Stressmekade ihop racern innan körning på Anderstorp. Utvarvet gick superbra och börjar ladda på det första flygande, men när jag bromsar efter flygrakan händer typ ingenting trots att handtaget är stumt o bra och jag kramar allt jag har... Hur jag lyckades att inte kroka ihop med någon annan eller hur fan jag lyckades hålla hojen upprätt i grusfållan vette fan men lyckligtvis gick allt bra.
Hade monterat gasrullen lite för mycket framåt så att bromshandtaget tog i gasvajrarna.... Kunde gått riktigt jäkla dåligt.
 
Jag missade förmodligen att clip-låsa kedjan på min Triumph Bonneville en gång, eftersom jag under körning reagerade på att ingen fartökning uppenbarades när jag vred på gasrullen. Motorvarvet ökade, men hojen tappade samtidigt fart...tills den mjukt o fint stannade, fortfarande med motorn i gång och växel ilagd.
Hittade kedjan liggandes spikrakt på asfalten några hundra meter bort bakom mig.
 
Våren 1967 i Lund. Dags fixa min BMW R60 för säsongen. Tappar ur oljan, skruvar i oljepluggen. Rusar iväg några kvarter och upp på försäkringsbolaget och försäkrar den.
Snabbt hem, på med MC-kläderna och iväg. I utkanten av Lund vid Kävlingevägen sackar den. Slår av på gasen växlar ner, men så går det bättre igen, växlar upp och dra iväg. Men så på nytt sackar efter nån km sackar den. Vad f-n. D-r har ju glömt fylla på olja....
Kliver av, rullar hojen till en mack och fyller på olja. Och fortsätter upp till Kävlinge för handla grejor hos Ekdahls / Ekwalls (?) MC. Väl hemma igen kontroll.
Visade sig att en kolv hade märken av kärvning så det blev borrning av en cylinder och ny kolv.
För övrigt rullade ju motorn i kullager så därför bara kolven.

För några år sedan. Garagegolvet ser ut som en halv soppskål. Dvs alla delar av golvet lutar ner mot golvbrunnen mitt på ena långsidan. Ställer normalt in hojen längst in i "uppförsbacken". Ställer upp hojen på bakre depåstöd och smörjer kedjan. Och när dags åka, bort med nedoljade tidningarna under kedjan, bort med bakre depåstödet och den ställer sig på sidostödet. Och klar rulla ut.
Men kanske göra tvärtom ? Rulla in baklänges och ut framlänges.
Inga problem tills jag tar bort depåstödet för ta ut hojen.
Nu står hojen i nedförsbacke, sidostödet viker in sig och den lägger sig på sidan i garaget.
 
Last edited:
Skulle byta handtagen på min SSie med sidostöd som fäller upp sig självt.
Vänster sida gick utan bekymmer.
På gasrullen sitter gummit hårt trots tryckluft och 5-56. Rycker till i gummit i ren frustration och hojen lättar lagom mycket från stödet så det fälls in, då släpper handtaget från gasrullen minsann.
 
Skulle byta handtagen på min SSie med sidostöd som fäller upp sig självt.
Vänster sida gick utan bekymmer.
På gasrullen sitter gummit hårt trots tryckluft och 5-56. Rycker till i gummit i ren frustration och hojen lättar lagom mycket från stödet så det fälls in, då släpper handtaget från gasrullen minsann.
Hahahahah tappade du hojen med? Hahaha ser framför mig hur du står med gummihandtaget i näven och hojen på golvet haha
 
Hahahahah tappade du hojen med? Hahaha ser framför mig hur du står med gummihandtaget i näven och hojen på golvet haha
Resulterade i en liten spricka i kåpan och en repa på backspegeln.
Eftersom jag är medlem i smc och fått deras klistermärken så blev det ett sådant över sprickan, tack SMC.
Hade du varit där, och garvat vet jag var det gamla gummihandtaget hade hamnat :arsele :lol
 
Nu står hojen i nedförsbacke, sidostödet viker in sig och den lägger sig på sidan i garaget.
- Aah memories.
Jag hade, för ett par år sedan, tvättat o vaxat upp hojen riktigt fin och ställt upp den i solskenet på garageinfarten. Vänder mig om o ska ta mobilen för att skicka en perfekt bild till min tjej. När jag blir tvungen att ta bort handen från sadeln för att nå, dansar hela skiten i backen. Hojen alltså. I asfalten alltså. Jag blev ledsen alltså.

Nävisst nä, det var ju inget mekmisstag egentligen. Borde ligga i tråden "Klantigt som f*n".
 
Det där med stödet är tydligen ganska vanligt, kompisen... JA DET VAR EN KOMPIS... skulle tanka sin glidare och står på högersida av MCn så mitt i tankningen reser han upp den lite för att se hur mycket soppa som kommit in och släpper den tillbaks... utan stöd... där ligger den på marken medans soppan flödar ut ur den öppna tanken.... han lyckades dessutom bespruta den med en ansenlig mängd bensin innan han släppte avtryckaren på pumhandtaget...
 
Vid mitt livs första oljebyte så hade jag glömt att skruva dit oljepluggen efter urtappningen. Misstaget uppdagades någon liter senare ??
Samma princip gäller vi påfyllning av ny kylarvätska. Avtappningsskruven skall tydligen sättas tillbaka. Har jag hört.... .
 
För två veckor sedan lyckades jag dra av 2 av 3 skruvar till locket som täcker oljefiltret på min BMW k100. Tyckte dom satt hårt satan så jag kompenserade med mer kraft med spärrakaftet ställt åt fel håll. Fick beställa ett begagnat oljetråg. Fan va trött man kan bli på sig själv?.
 
Righty tighty, lefty loosey! :fakta
 
Bytte styre på min nya hoj (25 år sedan) sitter på den och torrkör fäller upp stödet och kollar hur det känns, kliver av för att hämta insexnyckel pang hojen i backen.
 
Har väll aldrig gjort någon riktig fadäs med hoj, men jag skulle laga en automat-låda på en Volvo och tyckte väll att jag minnsan kan allt. Lossade tåget o lossade ventilpaketet ur v-lådan. 3 nivåer med kulor och fjädrar drar i golvet o dom färgade kulorna rullar åt alls hål o fjädrarna studsar hej vilt åt alla håll dom med. Nä jag fick inte den att fungera trots 4 försök det blev en beg från skroten till slut.
 
Skulle byta handtagen på min SSie med sidostöd som fäller upp sig självt.
Det där med sidostöd som fäller upp sig självt måste ju helt säkert vara fabrikationsfel/undermålig design/valfritt annan typ av misstag, för inte fan finns det någon som tycker att det är en bra idé?? :va Sidostödet ska man fälla ut medan man sitter på hojen, det ska sedan förbli utfällt tills man sen sätter ner hojen. Stöd som inte stannar i utfällt läge utan som fjädrar tillbaka av sig själva kan man ju knappt fälla ut ordentligt/varaktigt ens medan man står vid sidan av hojen. Min gamla RD125a hade ett sånt stöd, hittade den liggande på sidan i garaget vid mer än ett tillfälle eftersom stödet fällt in sig själv medan hojjäveln stod lutad på det :mad: Antingen var den fjädern åt helvete för stark, eller så var hojen för lätt. Korkad jävla konstruktion var det oavsett.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top