Mekartabbar top 5

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Glädjen över ett väl utfört bakhjullagerbyte på bilen dämpas lite av upptäckten att det var framhjulslagret som var slut :näsblod
Gjorde nåt liknande för många år sen på en Golf. Så fort jag kom upp i 80-90 höll bilen på att skaka sönder och ratten gick nästan inte att hålla i. Dett hände på E18 västerut.. Lyckades t o m att få en firma att balansera om framhjulen - på en söndag!
Hjälpte inte.
När jag kom hem visade det sig att det låg en jättelerkoka i ena BAKHJULET!
Togs bort, allt ok...
Då mindes jag att jag ett par dagar tidigare blivit tvungen att göra en kort tur på vägrenen på en liten grusväg pga obstinat cyklist som medvetet vinglade framför mig för att uppta HELA vägen..
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Var längesedan nån skrev i den här tråden. :)
Fick en överaskning igår när jag skulle provköra efter lite mek. Hade lyckats flippa om växelspakslänkaget till rejsväxlat. Var några sekunder där man undrade vad i h-e??? ?
Har alltid trott att det skulle vara omöjligt att lära sig köra så, men det funkade ganska bra (med lite extra betänketid ibland). ?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
1973... så det var längesedan. Lackade cylinderpaketet svart på min Honda 500/4 - ställde in paketet i ugnen för att härda, lade ett par distanser under. När tempen var uppnådd så stack 2 foder ut ca 1cm...... Vände på skiten o in i ugnen igen. Det gick bra - puuust....
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Var längesedan nån skrev i den här tråden. :)
Fick en överaskning igår när jag skulle provköra efter lite mek. Hade lyckats flippa om växelspakslänkaget till rejsväxlat. Var några sekunder där man undrade vad i h-e??? ?
Har alltid trott att det skulle vara omöjligt att lära sig köra så, men det funkade ganska bra (med lite extra betänketid ibland). ?
Har en vänster ettan ned. Två med ettan upp, vänster. Tre ettan ner, höger växlade.
Alla dom andra är normala och har ettan upp, högerväxlade.
Funderar på att ändra på den ensamma. Växlade fel två gånger på tre dagar på åsen.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
En kompis gjorde rent vattenlåset och drog sönder det. Satte sen en spann under för att kunna använda diskhon tills han köpt nytt. När spannen var halvfull skulle han tömma den. Gissa var...


Sent from my ABC80 using Tapatalk
Alltså detta beteende får jag försvara. Skulle rengöra vattenlåset och skruvar bort rören under diskbänken. Startar kranen efter en stund och vatten överallt på golvet. Hämtar hink och torkar upp allt och tar hinken och hällen i… japp, diskhon igen. Dock skrek jag samtidigt som jag hällde ”Vad fan gör jag!”.

Tror att hälla vatten i diskhon är så inprentat i ryggraden så hjärnan klarar inte av att koppla bort detta grundbeteende.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Skruvade ihop nerplockad cykel. Glömde dra åt skruvarna som höll fast styret, kom på det efter jag cyklat ner för en trappa :) gick bra, gjorde ont.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Stressmekade ihop racern innan körning på Anderstorp. Utvarvet gick superbra och börjar ladda på det första flygande, men när jag bromsar efter flygrakan händer typ ingenting trots att handtaget är stumt o bra och jag kramar allt jag har... Hur jag lyckades att inte kroka ihop med någon annan eller hur fan jag lyckades hålla hojen upprätt i grusfållan vette fan men lyckligtvis gick allt bra.
Hade monterat gasrullen lite för mycket framåt så att bromshandtaget tog i gasvajrarna.... Kunde gått riktigt jäkla dåligt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag missade förmodligen att clip-låsa kedjan på min Triumph Bonneville en gång, eftersom jag under körning reagerade på att ingen fartökning uppenbarades när jag vred på gasrullen. Motorvarvet ökade, men hojen tappade samtidigt fart...tills den mjukt o fint stannade, fortfarande med motorn i gång och växel ilagd.
Hittade kedjan liggandes spikrakt på asfalten några hundra meter bort bakom mig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Våren 1967 i Lund. Dags fixa min BMW R60 för säsongen. Tappar ur oljan, skruvar i oljepluggen. Rusar iväg några kvarter och upp på försäkringsbolaget och försäkrar den.
Snabbt hem, på med MC-kläderna och iväg. I utkanten av Lund vid Kävlingevägen sackar den. Slår av på gasen växlar ner, men så går det bättre igen, växlar upp och dra iväg. Men så på nytt sackar efter nån km sackar den. Vad f-n. D-r har ju glömt fylla på olja....
Kliver av, rullar hojen till en mack och fyller på olja. Och fortsätter upp till Kävlinge för handla grejor hos Ekdahls / Ekwalls (?) MC. Väl hemma igen kontroll.
Visade sig att en kolv hade märken av kärvning så det blev borrning av en cylinder och ny kolv.
För övrigt rullade ju motorn i kullager så därför bara kolven.

För några år sedan. Garagegolvet ser ut som en halv soppskål. Dvs alla delar av golvet lutar ner mot golvbrunnen mitt på ena långsidan. Ställer normalt in hojen längst in i "uppförsbacken". Ställer upp hojen på bakre depåstöd och smörjer kedjan. Och när dags åka, bort med nedoljade tidningarna under kedjan, bort med bakre depåstödet och den ställer sig på sidostödet. Och klar rulla ut.
Men kanske göra tvärtom ? Rulla in baklänges och ut framlänges.
Inga problem tills jag tar bort depåstödet för ta ut hojen.
Nu står hojen i nedförsbacke, sidostödet viker in sig och den lägger sig på sidan i garaget.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Skulle byta handtagen på min SSie med sidostöd som fäller upp sig självt.
Vänster sida gick utan bekymmer.
På gasrullen sitter gummit hårt trots tryckluft och 5-56. Rycker till i gummit i ren frustration och hojen lättar lagom mycket från stödet så det fälls in, då släpper handtaget från gasrullen minsann.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Skulle byta handtagen på min SSie med sidostöd som fäller upp sig självt.
Vänster sida gick utan bekymmer.
På gasrullen sitter gummit hårt trots tryckluft och 5-56. Rycker till i gummit i ren frustration och hojen lättar lagom mycket från stödet så det fälls in, då släpper handtaget från gasrullen minsann.
Hahahahah tappade du hojen med? Hahaha ser framför mig hur du står med gummihandtaget i näven och hojen på golvet haha
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hahahahah tappade du hojen med? Hahaha ser framför mig hur du står med gummihandtaget i näven och hojen på golvet haha
Resulterade i en liten spricka i kåpan och en repa på backspegeln.
Eftersom jag är medlem i smc och fått deras klistermärken så blev det ett sådant över sprickan, tack SMC.
Hade du varit där, och garvat vet jag var det gamla gummihandtaget hade hamnat :arsele :lol
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Nu står hojen i nedförsbacke, sidostödet viker in sig och den lägger sig på sidan i garaget.
- Aah memories.
Jag hade, för ett par år sedan, tvättat o vaxat upp hojen riktigt fin och ställt upp den i solskenet på garageinfarten. Vänder mig om o ska ta mobilen för att skicka en perfekt bild till min tjej. När jag blir tvungen att ta bort handen från sadeln för att nå, dansar hela skiten i backen. Hojen alltså. I asfalten alltså. Jag blev ledsen alltså.

Nävisst nä, det var ju inget mekmisstag egentligen. Borde ligga i tråden "Klantigt som f*n".
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Det där med stödet är tydligen ganska vanligt, kompisen... JA DET VAR EN KOMPIS... skulle tanka sin glidare och står på högersida av MCn så mitt i tankningen reser han upp den lite för att se hur mycket soppa som kommit in och släpper den tillbaks... utan stöd... där ligger den på marken medans soppan flödar ut ur den öppna tanken.... han lyckades dessutom bespruta den med en ansenlig mängd bensin innan han släppte avtryckaren på pumhandtaget...
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Vid mitt livs första oljebyte så hade jag glömt att skruva dit oljepluggen efter urtappningen. Misstaget uppdagades någon liter senare ??
Samma princip gäller vi påfyllning av ny kylarvätska. Avtappningsskruven skall tydligen sättas tillbaka. Har jag hört.... .
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
För två veckor sedan lyckades jag dra av 2 av 3 skruvar till locket som täcker oljefiltret på min BMW k100. Tyckte dom satt hårt satan så jag kompenserade med mer kraft med spärrakaftet ställt åt fel håll. Fick beställa ett begagnat oljetråg. Fan va trött man kan bli på sig själv?.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Righty tighty, lefty loosey! :fakta
 

ultraclass

Medlem
Gick med
31 Dec 2011
Ort
jönköping
Hoj
electra glide. rd 350 ypvs.hd sportster
Bytte styre på min nya hoj (25 år sedan) sitter på den och torrkör fäller upp stödet och kollar hur det känns, kliver av för att hämta insexnyckel pang hojen i backen.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har väll aldrig gjort någon riktig fadäs med hoj, men jag skulle laga en automat-låda på en Volvo och tyckte väll att jag minnsan kan allt. Lossade tåget o lossade ventilpaketet ur v-lådan. 3 nivåer med kulor och fjädrar drar i golvet o dom färgade kulorna rullar åt alls hål o fjädrarna studsar hej vilt åt alla håll dom med. Nä jag fick inte den att fungera trots 4 försök det blev en beg från skroten till slut.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top