Mekartabbar top 5

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag och en kompis gjorde en fruktansvärd tabbe när vi meckade med han bmw 323i. alltså bil.
han hade kört sönder kamremmen så att en massa ventiler böjde sig och sånt. han fixade hela lagningen själv och det tog väldigt lång tid för han är nybörjare på sånt här, precis som jag.
efter väldigt många veckors meckande så var det tillslut dags för att provstarta motorn.
han vred om nyckeln och det lät som att den ville gå igång men den orkade inte riktigt. stod och malde med startmotorn ett bra tag för att sedan ge upp.
då upptäckte vi att vi hade glömt kvar en stor hylsnyckel på ett av dreven som kamremmen sitter på. denna hylsnyckel hade fastnat med skaftet mot någonting och höll emot så att motorn inte kunde vrida runt. hur bra är det på en skala att stå och mala med startmotorn när en sån hylsnyckel håller emot motorn. kommer inte ihåg allt var det var som pajade, men kul var det inte.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Hade trimmat min Zundapp så till den milda grad att krysskilen till svänghjulet brast hela tiden. Här är det svetsa som gäller då man var endast 14 å drack Fosters folk.. Lyckades att ha motorn i det läge där nocken på brytarna låg an mot svänghjulet när jag svedde.. Resultat = nocken smälte ner.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Förra hösten, glömde att jag hade lånat bakhjulsmuttern till en annan hoj. Kom 500 meter innan ryckutjämnaren separerade från fälgen och "automatbromsade" hojen när däcket tog i svingen. Bakhjulsaxeln satt inte länge i på vänster sida av svingen. Jämra tur att det finns 50-sträckor! Phew!
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Monterade packboxar uppochner i framgaffeln tre gånger på raken utan att förstå varför den började läcka ganska så snart igen. Det måste nästan vara rekord i meningslöst arbete.
 

Sadam

Kan du svänga kör du för sakta.
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Skutskär
Hoj
4hjulig brio är de enda som är kvar =(
TLRR skrev:
Startade min nya fina GSX 750 R med växeln i av misstag (ja det gick att göra då 1986) och den rullade fram,så stödet åkte upp och skiten välter ner i smörjgropen i garaget på jobbet. Gissa om man vart lång i synen :mad:

:rofl :rofl :rofl Tur att jag inte var nån av dina jobbapolare, sitter å :D så jag får ont i magen.
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
En rysare: Skulle backa BMWn me hustru o full packning vid en badort på Englands sydkust, men nåt tog emot. Upptäckte att bakre oket bara satt på en bult, även den lös. Oket reste sig o låste när man backade. Hade det varit den andra bulten som lossnat först hade nog bakhjulet låst sig ute på vägen. Huh ! (Bytte pads just innan semestern (man är ju ordentlig!), men slarvade med åtdragningen)
/u
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ja å min polare moterade av topparna på min cheva pickis...
En halv platta TT senare så va det klart!
Då kom jag med den briljanta ide´n att tömma cylindrarna på Glykolvatten genom att dra runt motorn på starten!
Polarn höll i minsus sladden där insuget en gång satt!
Vad vi glömde var den mekaniska soppapumpen med röret pekande mot den plats där förgasaren ska sitta!
Där försegick nu en gnist show av stora mått när min polare försökte hålla kontakt med minusen!
Det gick ganska kort tid innan explotionen kom!
Vi släckte med den sista ölen!
Kollade så polarn inte bränt sig på armarna!!!
Såg bra ut...
Gick in i huset och upptäckte att det som luktade bränt var hans frisyr...kort kort krull som ramlade av när man tog i det!

Finns fler Mc meckar tabbar..Återkommer när jag kommit på nån i raden som kan roa!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Senaste tabben vände på framjulet, felsymptom: ingen hastighetsvisning, åtgärd köpte en ny wire och såg sedan mitt misstag, 145:- i sjön.

Glömde dra fast clip-on styret, SBP märkte inget men det gjorde jag efter ett tag.

Glömde att dra fast motorfästena, insåg detta när alla kåpor va på plats, gör om gör rätt.

Rev hela kabelhärvan + reläer pga motorn gick dåligt under 10,000 rpm sen jag hittade felet i en förgasare, ingen trottelnål.

Blästersand i mopperäcerns tank, snygg lack men skuren cylinder.

/Killar kan :slicka
 

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TL1000s -97
Har måååånga men börjar i moppeåldern.

Hade en Puck Dakota som var lite trimmad. Den var presis ihopskruvad men tändhatten saknades. Jag är ju inte den som blir hindrad av nått sånt utan tog helt enkelt och lindade kopparkedaren i tändkabeln runt stiftet och startade. Gick ju fint! Drog ivär 1-2-3 och vid unggefär maxvarv tvärdör motorn... Va f-a?
Kolladen ner på motorn och ser att tändkabeln trillat av... AHA! inga prob, ska bara sätta tillbakaAAAAAAAAAAAAAaaAA!!!!!!!! :skrämd :p :p :jisses :eek:


Hadde en Yamaha RD125LC som jag presis bytt bakdäck på. Monterade ihop allt och drog iväg till min polare. När jag kom dit och skulle stanna använde jag bakbromsen för första gången. Tydligen hadde jag inte monterat tillbaka pinnen som håller fast bromsskölden så den följde med hjulet bakåt. Pinnen till bromspedalen sträcktes och bromsvärkan ökade, bromsen sträktes ännu hårdare och skölden började snurra med hjulet lindandes broms pinnen till runt hjulaxeln... Detta resulterade i den längsta bromsspår som jag någonsin gjort! Polaren var ju självklart ute och såg allt ihopa! :rolleyes:


En gång hade jag bytt blinkersglas på min Kawa GPZ 400s. Saken var att jag hadde tappat den stillastående...
Nu var det iaf fixat och jag skulle bara stänga garage dörren. Saken var att sidostödet var lite vanskilgt, det fanns risk att den skulle välta åt "fel" håll. Därför stälde jag den i lite lutning. Eftersom jag var lite stressad så slarvade jag lite och stälde den i i lite "nedförslut"... När jag presis stänger dörren välter hojen igen!!! :eek: PANG! FAAAN! Sliter upp den för att syna skadorna! INGA! bara lite smuts på luddämparen... Men jag håller bara hojen med ena handen och står lite konstigtoch den börjar luta ifrån mig... orkar inte hålla :skrämd PANG! Aaaaa! :mad: :jisses :4skrika :mad: :kulspruta Avreagerade mig på ett stuprör... :finger
Hojen klarade sig hyfsat... nån liten repa och en ny binkers. Igen. :rolleyes:
 

PG

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2003
Ort
Eksjö
Hoj
Ducati 748, RD 350, CBR 600... å en 50-tals vespa i delar!
På den tiden vi pojkar skulle bli män så tillbringades en vinter på hoj (ca 800 mil med skidor, de e rolitt) men vid tankning så blev det fotogen till lyktorna, som användes fortfarande på 80 talet.
Svårstartad? Inte då...
Vi mekade i flera timmar, bytte tändplattor och system, mängder med tändstift och fula ord men som död trots fin gnista och på rätt ställe. Men vad bra den gick sen med rätt soppa i...
PG
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Tabbar! Dom går inte att räkna.
Borrade ett perfekt 8mm hål....... i svärfars bilkylare när jag
monterade extraljus åt honom
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Min största tabbe var me min så älskade MT-5a. Jag hade bytt bakbroms och skulle sätta tillbaka hjulet! När jag var tyckte ja va klar åkte ja ut på provtur! Men helt plötsligt låste sig bakhjulet :skrämd När jag tittar ner ser jag att jag glömt dra fast en pinne som gör att inte hela trumbromsen åker runt hjulet. Resultatet var att bromspinnen hade rullat in runt hjulaxeln 3-4 varv! Hett rent HELVETE att få bort utan verktyg! :crash :p :D
 

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
En jag känner som inte är någon supermeck direkt,skulle montera motorvärmare på bilen men borrade hålet som ska vara i frostpluggen på fel ställe....nämligen i motorblocket bredvid pluggen :skrämd
Kommentaren: man måste ju komma åt på insidan för att putta ur pluggen :D
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
BMW R90s skrev:
Tabbar! Dom går inte att räkna.
Borrade ett perfekt 8mm hål....... i svärfars bilkylare när jag
monterade extraljus åt honom

Ahhhrghh... Du sa väl inget... =)
 

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
Är på väg att riva hela min 125:a (aprilia pegaso) för att den inste startar, ingen gnista. Sitter med problemet i fler timmar än jag vill erkänna. Följer upp elschemat en sista gång innan jag är på väg att ge upp. Ser på pappret att det finns en dödarknapp som jag aldrig tänkt på tidigare. Slår om den och hojen går som en klocka..

Samma problem med min gsx-r 1100 första veckan som jag har den. Går inte igång med elstart, men springa igång den fungerar. (Tilläggas att jag är strax över 170 lång och ingen tungviktare..) När jag väl förstår att man ska fälla upp stödet innan start så har jag varit på väg att krossas av den tunga besten otaliga gånger på varenda parkering jag stannat..

Svetsar nya stötdämparfästen på bilen bak genom ett hål som jag tagit upp i sidan av karossen. Böjer mig sedan in hjulhuset (har tagit bort bakhjulet) för att titta hur det ser ut. Ser att hela insidans asfalts-ljuddämpar-klet står i lågor och är på väg att sakta släppa sig från karossen några centimetrar rakt ovanför mina ögon. Drar ut huvudet tiondelar innan den brinnande geggan lossnar..

Har eldad upp totalt 3 overaller som börjat brinna i grenen efter oförsiktigt användande av vinkelkapen.

Svetsloppor i skorna är väl en vardag för de flesta va? Får en att dansa omkring som en tokig.

Voltar med bilen på väg till skolan. Lyckas få den körduglig med spett och hammare. Dagen efter blåser motorhuven upp slickar sig över vindrutan - plötsligt blir sikten lika med noll. Jag är försenad till bussen, så jag vevar ner rutan i farten, hänger ut och fortsätter köra. Såg nog rätt knasigt ut. Var ung och dum.

.. kan leverera hur många till som helst. Men vem kan inte det..?
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Bjorn N skrev:
Är på väg att riva hela min 125:a (aprilia pegaso) för att den inste startar, ingen gnista. Sitter med problemet i fler timmar än jag vill erkänna. Följer upp elschemat en sista gång innan jag är på väg att ge upp. Ser på pappret att det finns en dödarknapp som jag aldrig tänkt på tidigare. Slår om den och hojen går som en klocka..

Svetsar nya stötdämparfästen på bilen bak genom ett hål som jag tagit upp i sidan av karossen. Böjer mig sedan in hjulhuset (har tagit bort bakhjulet) för att titta hur det ser ut. Ser att hela insidans asfalts-ljuddämpar-klet står i lågor och är på väg att sakta släppa sig från karossen några centimetrar rakt ovanför mina ögon. Drar ut huvudet tiondelar innan den brinnande geggan lossnar..


Hahaha ! :D

Ahh...den klassiska dödarnkappen !
Vem har inte råkat ut för den någon gång... :D

Men det där med din hemmagjorda "napalm" var ju ett nytt sätt att sätta spänning på tillvaron :skrämd


Själv har jag provat justera ventilerna en gång (en tidigare hoj...)...och det var ju inte strålande gjort :rodnar
Nåja, det är väl preskriberat nu.

Iaf:
Hade gjort rent, putsat och smörjt hojen på lämpliga ställen, samtidigt som jag tänkte göra en service själv på hojen.
- Jag menar, det kan ju inte vara så svårt...?
Mekbok hade jag ju, och ventilarrangemanget var av den typen som gick att justera med mutter, så det behövdes varken shims eller lyfta på kamaxlarna.

Dagen hade blivit lååång, och jag var riktigt trött.
Kanske skulle efterkolla med bladmåttet så att jag inte gjort fel med ventiljusteringen ?
Nä, det får vara så med det - det var ju så enkelt så det behövs säkert inte ! :rolleyes:
...och så ville jag ju komma hem och komma i säng någon gång.
(Läs: astrött, ville bara få ihop grejerna)

På med ventilkåpan, och resten av detaljerna som behövdes för att kunna göra en provstart.

Provar...hmmm, vill inte tända.
Kommer det bensin fram ?
Nej.
OK, flöda förgasarna lite till och ge lite mer choke.
Provar igen...nä, vill inte tända till.
OK, den är alltså lite tjurig, bara att prova igen.
Provar en tredje gång...länge...
Va f-n !??
Varför funkar det inte ? :confused:
Hmm, luktar fortfarande inte bensin från avgasrören.

Nåja, skiten får stå kvar tills i morgon (stod på jobb o mekade).

Nästa dag så tar jag hjälp av några arbetskamrater som får hjälpa till att försöka putta igång den.
Fram o tillbaka...fram o tillbaka...
...hmm, där började den tända till lite!
Fortsätta putta...tänder till lite igen!
Nu började arbetskamraterna bli lite varma i pälsen kan jag lova... :D

Jaja, den startar nog alldeles strax.
Hmmm, tänder till några gånger igen...men inget mer.
Skit också.
"Tack för hjälpen med att putta alla fall".

Luktar fortfarande inte så mycket bensin från avgsröreren.
Kanske skulle prova med startgas ?

Sagt och gjort.
Kopplade startkablar till bilen för extra kraft.
Sprutade in en startgas vid luftintaget till luftfiltret.
Provade starta...aha!
Nu var den nog på väg att starta!
Men det behövs nog mycket mer startgas.
Sprutade mycket startgas.
Nu borde det funka!
Provar starta...



* BABOOOM!!!* :eek:


Skiten baktände...
bakåt, genom förgasarna och allt...
så till den milda grad att det blev ett stort hål i luftfiltret...
och batteriet som satt bakom luftfilterboxen dessutom fick sig en kyss av explosionen - och sprack !!!

Nu insåg jag att det förmodligen krävdes mer kompetens för att rätta till detta. :rolleyes:

In med hojen till en verkstad, och förklara vad som hänt (hmm, inte roligt...men har ju inget val).
Nästa dag ringer meken upp mig.
"Du, det har hänt en del med ventilerna här."
"Jaha ?"
"Flera ventiler är lite krökta, och de flesta andra står fel."
:notme

Några veckor senare, och tusenlappar fattigare så kunde jag hämta hojen *ytterst generad* :rodnar


// Så kan det gå...om man är självsäker och oerfaren :hej
Fast nu, så har jag blivit lite klokare (tror jag...).
Åtminstone inga misstag rapporterade sedan dess iaf. :D
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
capri skrev:
En jag känner som inte är någon supermeck direkt,skulle montera motorvärmare på bilen men borrade hålet som ska vara i frostpluggen på fel ställe....nämligen i motorblocket bredvid pluggen :skrämd
Kommentaren: man måste ju komma åt på insidan för att putta ur pluggen :D

vet en tokdåre som borrade genom plugg och även cylinderväggen in i kolven, gick inte att laga, bara att byta hela blocket.
 

Boostmax

Fem fyror är fler än 4 elefantöl !
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
FZ1-S
Lurch skrev:
Bytte tändstift för att hojen gick dåligt. Det hjälpte inte så jag
lämnade in den, när jag fick tillbaks den så sa killen att "tändkablarna satt fel"...



Hmmm...Är det därför du numera kör enstånka, Lurch.....?
:crash :D
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Svetsar gör man iklädd (bl.a.) träskor.

Hål i overallen efter vinkelslipsgnistor är standard.

Skulle slipa nåt under huven när det small till rätt bra. Det var batteriet som exploderade o överdelen gick i bitar. Vid laddning utvecklas vätgas o vätgas+syre kallas knallgas; av nån anledning.

Låg inkrupen under bilen o (gas)svetsade plåt när de blev varmt på magen. Ruskigt varmt ! Måste lugnt stänga av svetsen, lägga den ifrån mig, kasa ut från bilen (trångt) o kolla läget. Jo, brinnande underredsmassa hade bränt igenom overallen o tröjan o när det nu gick igenom skjortan kände jag det. Svårt behålla sitt lugn i det läget, om man säger.
/u
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Kanske inte mek tabbe, men skulle skruva av slip on på en TL s jag hade.

En av skruvarna sitter något grönjävligt, jag tar i för kung och fosterland och vrider.
Det går inte! Börjar bli stressad, besikningen om en 10 min. Jag tänker att om jag tar och vrider åt lite, och ryckar på den så kanske den släpper.

Sagt och gjort, vänder på steken och drar åt skruven istället!
(Hojen står i lite uppförsbacke)Med väldigt lite lutning på stödet som följd.
Jajamensan, den ger med sig. Trodde Jag!
Hela cykeln välter och jag får ett raseriutbrott utan dess like.
Efter att jag försäkrat mig om att ingen såg, lugnar jag mig,sprutar på lite rostlösning, väntar och se där! nu lossnade den. Genvägar äro senvägar
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top