Mekartabbar top 5

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Ort
Älmhult
Hoj
CB1000Turbo -97
HAde en gräsklippare som alltid var svårstartad, men en dag när ine ens startgas hjälpte fick jag den brilianta idén att plocka ut min gassvetutrustning och använda den som startgas...sagt och gjort, släpade bort gräsklipparen till garaget och tände gassvetsen stälde in lågan och släckte den var efter jag stoppade in den i fuggen.....gissa om det small när jag drog i startsnöret!!!
Man kan inte ana hur många små bitar det kan bli av en förgasare, ett insug och två ventiler...miljoner jag lovar!!! Skiten hade exploderat till oigenkänlighet....
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
När jag som liten färsk tonåring praktiserade på Huddinge mc fingrade jag FÖRSTA DAGEN på en GPZ som stod mot en vägg i verkstaden. Lyckades trycka på startknappen med en växel i, hojen tände och hoppade fram längs med väggen tills det tog stopp mot en vägg, rev ner lite hyllor bla

Bör tilläggas att jag inte satt på, utan stod brevid o kladdade :rodnar
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
:tummenupp :tummenupp :tummenupp klockren läsning!!
kamikaze skrev:
HAde en gräsklippare som alltid var svårstartad, men en dag när ine ens startgas hjälpte fick jag den brilianta idén att plocka ut min gassvetutrustning och använda den som startgas...sagt och gjort, släpade bort gräsklipparen till garaget och tände gassvetsen stälde in lågan och släckte den var efter jag stoppade in den i fuggen.....gissa om det small när jag drog i startsnöret!!!
Man kan inte ana hur många små bitar det kan bli av en förgasare, ett insug och två ventiler...miljoner jag lovar!!! Skiten hade exploderat till oigenkänlighet....
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
kamikaze skrev:
HAde en gräsklippare som alltid var svårstartad, men en dag när ine ens startgas hjälpte fick jag den brilianta idén att plocka ut min gassvetutrustning och använda den som startgas...sagt och gjort, släpade bort gräsklipparen till garaget och tände gassvetsen stälde in lågan och släckte den var efter jag stoppade in den i fuggen.....gissa om det small när jag drog i startsnöret!!!
Man kan inte ana hur många små bitar det kan bli av en förgasare, ett insug och två ventiler...miljoner jag lovar!!! Skiten hade exploderat till oigenkänlighet....

:tummenupp
Man borde kanske se över möjligheten att trimma en hoj med acetylen och syrgas, energiinnehållet verkar det ju inte vara fel på. :D
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
kamikaze skrev:
HAde en gräsklippare som alltid var svårstartad, men en dag när ine ens startgas hjälpte fick jag den brilianta idén att plocka ut min gassvetutrustning och använda den som startgas...sagt och gjort, släpade bort gräsklipparen till garaget och tände gassvetsen stälde in lågan och släckte den var efter jag stoppade in den i fuggen.....gissa om det small när jag drog i startsnöret!!!
Man kan inte ana hur många små bitar det kan bli av en förgasare, ett insug och två ventiler...miljoner jag lovar!!! Skiten hade exploderat till oigenkänlighet....

Lustgas och turbo är ju löjligt, jag vill se blysläden uppdaterad med detta förnämliga bränsle
 

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Ort
Älmhult
Hoj
CB1000Turbo -97
Sällhults haverikommision har efter nogrann utvärdering av resterna från ovan nämda gräsklippare kommit fram till att acetylen och syrgas inte lämpar sig som drivmedel på gräsklipparmotorer.
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Hade renoverat min första hojmotor, en gammal CB650. Eftersom man inte är så rutinerad så är man ju nogrann... inte en miss, inte ett fel, inte ett kladd på hela projektet. När motorn sitter i ramen och sista (mittersta) ventilkåpan skall på vänder jag mig om för att ta den från bänken, armbågen slår till en sortimentsats med skruv, brickor och muttrar som till 90 % tömmer sig i kamkedjeloppet...

Det är så man får rutin. :gråta
 

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tungelsta (Haninge)
Hoj
KLE 500
U-joppe skrev:
Hade renoverat min första hojmotor, en gammal CB650. Eftersom man inte är så rutinerad så är man ju nogrann... inte en miss, inte ett fel, inte ett kladd på hela projektet. När motorn sitter i ramen och sista (mittersta) ventilkåpan skall på vänder jag mig om för att ta den från bänken, armbågen slår till en sortimentsats med skruv, brickor och muttrar som till 90 % tömmer sig i kamkedjeloppet...

Det är så man får rutin. :gråta

Ajajajajaj :/
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
underligt

kanske ingen mekartabbe men ett underligt fenomen.

Skulle stänga av en 210ccm 2-taktsmotor, motorn började varva mer och mer utan att jag rörde gasen så jag tänkte att det var dax att få stopp på eländet, tryckte på stoppknappen men inget hände, pilla med ett antal kablar till stoppknappen och jorda direkt mot ramen men inget hände så jag slet av tändhatten :skrämd INGET HÄNDE!! motorn gick nästan bättre utan tändning :p så jag började bli lite desperat att få dö på skiten,vad göra!? försökte göra händerna så stora som möjligt över luftfiltret och höll fullgas för att försöka kväva motorn, och visst efter ett tag fick jag dö på skrället men det tog tid!

motorn är en ryggsäcksmotor som alltså inte har någon drivning mer än en stor 100cm propeller, annars kunde man ju slängt i någon växel för att få d stopp maskinen.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Gömde dom inre hjullagerna när jag bytt skivor på min gamla firebird, den gick fint i 100 mil innan lagerna gick ned sig och den blev väldigt trögrullad!. :D
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
fasen tengil,
du skulle skriva en bok om dina "småtabbar" :rock

du skulle kunna bli ekonomiskt oberoende,,garanterat
jobbarkompisen o ja satt nyss o läste o vi fick nästan kolik av det du skrev,,,,,,,,,,,,,,,,
du e ju inte klok,,,,, :p

Tengil skrev:
Har måååånga men börjar i moppeåldern.

Hade en Puck Dakota som var lite trimmad. Den var presis ihopskruvad men tändhatten saknades. Jag är ju inte den som blir hindrad av nått sånt utan tog helt enkelt och lindade kopparkedaren i tändkabeln runt stiftet och startade. Gick ju fint! Drog ivär 1-2-3 och vid unggefär maxvarv tvärdör motorn... Va f-a?
Kolladen ner på motorn och ser att tändkabeln trillat av... AHA! inga prob, ska bara sätta tillbakaAAAAAAAAAAAAAaaAA!!!!!!!! :skrämd :p :p :jisses :eek:


Hadde en Yamaha RD125LC som jag presis bytt bakdäck på. Monterade ihop allt och drog iväg till min polare. När jag kom dit och skulle stanna använde jag bakbromsen för första gången. Tydligen hadde jag inte monterat tillbaka pinnen som håller fast bromsskölden så den följde med hjulet bakåt. Pinnen till bromspedalen sträcktes och bromsvärkan ökade, bromsen sträktes ännu hårdare och skölden började snurra med hjulet lindandes broms pinnen till runt hjulaxeln... Detta resulterade i den längsta bromsspår som jag någonsin gjort! Polaren var ju självklart ute och såg allt ihopa! :rolleyes:


En gång hade jag bytt blinkersglas på min Kawa GPZ 400s. Saken var att jag hadde tappat den stillastående...
Nu var det iaf fixat och jag skulle bara stänga garage dörren. Saken var att sidostödet var lite vanskilgt, det fanns risk att den skulle välta åt "fel" håll. Därför stälde jag den i lite lutning. Eftersom jag var lite stressad så slarvade jag lite och stälde den i i lite "nedförslut"... När jag presis stänger dörren välter hojen igen!!! :eek: PANG! FAAAN! Sliter upp den för att syna skadorna! INGA! bara lite smuts på luddämparen... Men jag håller bara hojen med ena handen och står lite konstigtoch den börjar luta ifrån mig... orkar inte hålla :skrämd PANG! Aaaaa! :mad: :jisses :4skrika :mad: :kulspruta Avreagerade mig på ett stuprör... :finger
Hojen klarade sig hyfsat... nån liten repa och en ny binkers. Igen. :rolleyes:
 

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TL1000s -97
kamikaze skrev:
HAde en gräsklippare som alltid var svårstartad, men en dag när ine ens startgas hjälpte fick jag den brilianta idén att plocka ut min gassvetutrustning och använda den som startgas...sagt och gjort, släpade bort gräsklipparen till garaget och tände gassvetsen stälde in lågan och släckte den var efter jag stoppade in den i fuggen.....gissa om det small när jag drog i startsnöret!!!
Man kan inte ana hur många små bitar det kan bli av en förgasare, ett insug och två ventiler...miljoner jag lovar!!! Skiten hade exploderat till oigenkänlighet....

:rofl
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Hade en gammal Ford Transit som racerbuss för länge sedan.
Den var bitvis rostig under, vid ett tillfälle gassvetsade jag nära bensinsröret som var av plast. Jag var alltså väldigt noga med att vinkla lågan från röret när jag skulle till respektive ifrån svetsstället. Bäst som jag höll på ropade min farbror på mig så jag vred undan lågan väldigt kontrollerat, samtidigt som jag la den varma änden på svetstråden rakt på näsan. Reflexen var tydligen att resa på sig, med där var en hård bil...

/Racerpelle
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Min värsta mektabbe var när jag inte drog åt en utav låsmuttrarna till ventiljusteringen på min gsx750es-83 efter att ha justerat ventilerna.

Den började knacka lite men va brydde jag mig om det jag höll pluggen tills det tog stopp och då menar jag stop.

Den rackarns lilla låsmuttern ramlade ner mellan kamkedjan och
drevet vid fullvarv .

Vilket resulterade i att båda kammaxlarna gick av på mitten och en hel drös ventiler blev krokiga mm.........

Men men de va länge sen.......... :notme
 

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Arlöv
Hoj
KTM 690 SMC
köpte nållager til mt:n på skf en gång för länge sedan de höll inte så bra skar ihop på provrundan.
fick sära blocken igen för att få bort alla j-la nålana
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Kan ju dra en från moppetiden.

En kompis hade spanat in en tjej i paralellklassen i skolan och fått för sig att han skulle trimma hennes puch Dakota. Då jag var ägare till en sådan och kunde dom innan och utan efter att ha gjort mitt bästa för att trimma sönder min så kontrakterades jag som mek och konsult.
Vi tillbringade någon timme med att i bästa 15års anda fila lite här och där, rycka pluggen och plana toppen på garagegolvet.

Skrotet skruvades ihop igen och vi drog ut den för att starta, stendöd.......................Eftersom vi inte lyckades att kicka igång den så började vi springa, och vi sprang, puttade och skjöv men inte ett liv. Höll väl på en timme eller tre på det viset.

Kommer inte ihåg vem som fick den ljusa iden att kolla tändstiftet, där stiftet skulle sitta så var det helt enkelt tomt. Jag var säker på att Mats skruvade i det och vise versa. :rolleyes:

I med tändpluggen och den small igång på första kicken.
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Ojoj vilka minnen som kommer fram, vid början av tråden tänkte jag att "inte har man ju gjort några tabbar under sin tid", men allt eftersom man gräver sig djupare inser man att man varit där tidigare... :rofl

Kan ju börja med min första moped, en Suzuki Solifer 50, 80-talare och helt original. Fick den ett halvår innan jag fyllde 15, och oj vad man hann med mycket!
Skulle byta krassar, och eftersom jag var en riktig gröngöling så tog jag hjälp av en några år äldre och erfarnare kompis, jag bytte framkrass, han bytte bak. Jag tackade för hjälpen och for ut och körde. Kom väl knappt en mil innan mopeden plötsligt började varva upp... "Va tusan?" tänkte jag, stannade och beskådade moppen... Inte såg ju jag något (helt förståeligt), så jag ledde den till en affär i närheten, och fick där lifta med en lastbil tillbaka till stan.
For ut med mamma och min erfarne kompis, han skruvade genast upp vänstra motorkåpan och se där!: Där låg ett framdrev och skräpade! Tydligen hade "någon" glömt att spänna åt muttern med mer än handkraft...
Tabbe nr 2: Skulle byta kickfjäder i min fina Solifer. Visste ju inget om motorer så jag ringde min käre återkommande vän och frågade om råd.
Han berättade att man skulle skruva upp högra motorkåpan och väl inne i motorn så skulle det nog gå bra... Jaha, tänkte jag, och började skruva. När väl alla skruvar var borta och kåpan skulle upp upptäckte jag till min förtvivlan att det forsade ut olja ur moppen! PANIK!
Dum som man varit (min kompis hade ju inte sagt nåt!) så hade jag ju inte tappat ur oljan först... Smart? Nej... Nåja, problemet kvarstod, olja rann ur och jag måste ju stoppa det! Så jag tog tag i närmaste lämpliga "oljebehållare", närmare bestämt en Plasto-lastbil modell större, och lutade mopeden mot den så att oljan rann ut i flaket... Smart!
Allting såg bra ut, den mesta oljan kom ändå ut i flaket på lastbilen och inte på golvet, så jag gick iväg för att hämta trasor... Ser då i ögonvrån hur lastbilen tydligen glömt handbromsen och börjar rulla iväg, och följaktligen började moppen rasa mot golvet! Med en ljudlig krasch och en kaskad av olja över hela golvet känner jag hur jag bara vill gå under jorden... :kulspruta

Nog har jag hunnit med mycket annat roligt, det gör man när man haft ett halvt dussin mopeder, 2 lättviktare, 4 crossar och en tungviktare... Ho ho... Men en favorit jag vill dela med mig av är denna...

Hade min Yamaha TZR 125 -90, svart som synden och underbart fin! Min lilla älskling! Hade ej ännu fyllt 16, men skruva kan man ju göra! Så, jag lånade en kompis Power-Filter och tänkte känna hur en hög ystra hästar dök upp!
Skruvade bort det gamla luftfiltret och dit med "värstingfiltret". Kickade igång och skulle ut på en provtur. Gick bra, dock en liten besvikelse då inga ystra hästar infann sig... Hann köra ungefär 400 meter innan hojen plötsligt dog vid gaspådrag... Började kicka och kicka och... Ja, den gjorde nog allt utom att gå igång. Sur som jag var började jag rulla hem, och efter slit och släp stod jag slutligen på gården igen. Bytte tillbaka till originalfiltret, allt såg bra ut och jag kickade igen. Svarte Hingsten startade och iväg for jag! En stund... Kom nu endast nerför backen i vilken jag bor högst upp i (ungefär 150 meter ner till en korsning, brant backe...) innan den stannade... :mad:
Rullade uppför hela backen och släpade in den i garaget. Tänkte att det säkerligen fanns något fel bakom allt nu sist och slutligen... Skruvade upp förgasaren till att börja med och, TADA! Där i koppen låg, ett huvudmunstycke! Inte undra på att hojen gick, så fort man gasade så dränkte den ju sig!
Nåja, skruvade dit munstycket och VIPS så var problemet ur världen!

Nu insåg jag att mitt inlägg blev väldigt långt, men om någon orkat läsa så här långt så kan jag ju ändå fortsätta lite till... Min absoluta favorit!:
För några år sedan, när jag skulle börja köra cross på allvar, så hämtade en kille jag känner en TM 125a åt mig från sverige. Den var riktigt snygg, kromad ram (rosa plast dock, nåja, gick ju hem hos tjejerna... :rofl ) och jag var SÅÅÅ nöjd.
Nåja, efter att ha kört kanske en eller två gånger på bana, så vägrade den mitt i allt att gå som den ska. Den var jävlig att få igång, baktände när den väl gick, och gick kan man väl knappast heller kalla det... Puttrade runt banan låtande "poff, paff, snörvel, urk, blä, poff, risp" till de andras nöje. Oj vad de skrattade... Men inte jag... Jag ville ju köra!
Nåja, jag har ju ett gäng crossexperter här, de kan nog hjälpa mig i ett nafs... Detta var då på höständan av året, kallt och förjävligt att skruva ute i. Så då stod man där på crossbanan med iskalla fingrar och bytte stift, rensade förgasare och kollade allt som kollas kan. Ingen förbättring.
Tog hem crossen, och fick där hjälp av min vän att kolla diverse saker. Tändning, förgasare, rubbet. Inget fel hittades. Provkörning. Jävlar vad gick! tyckte min vän. Jaha tänkte jag, och så bar det ut mot banan någon dag senare. Väl där ute så var det samma gamla visa... Jag som inte orkade skruva fick lugnt sitta och titta på när de andra körde runt och hade skoj.
Tog hem crossen.
Nu kom min vän igen, vi gick igenom allt ännu en gång och upptäckte då att hålen i bottenpluggen på förgasarkoppen inte matchade springan, fram med borren tyckte min vän och nya hål borrades. Nu matchade de, och efter provkörning fick jag höra att "Nu jävlar går den!". Jaha, tänkte jag igen. Lustigt fel, nåja, nu går den ju!
Ut till banan och köra då! Väl därute, samma gamla visa, igen! :mad: :kulspruta Nu var jag verkligen förbannad! Hade ju inte fått köra på länge och kräket bara jävlades! :va
Tog hem crossen.
Nu tänkte jag att "Jag putsar upp crossen riktigt fint då, kanske den blir glad och går som den ska!" Plockade bort all plast och började putsa. Vaxade ramen och all plast och gjorde den som ny! Till min förvåning, bara genom ett ögonkast, upptäckte att jag att tändboxen satt fast i ramen med STRIPES?! Buntband är väl inte världens mest lyckade när något ska sitta fast ORDENTLIGT tänkte jag, och bytte de äckliga buntbanden mot bultar. Upptäckte även att lite vatten kommit emellan tändboxen, så efter att ha putsat bort vattnet, sandpapprat lite för bra kontakt, och lagt dit bultar och spänt åt, så gick den!
Ut till banan åkte vi, igen... Och där ute, så gick den! Jippiii!!!

Vad jag förstått så kan man kanske använda buntband eftersom bultar och muttrar kan vibrera upp, och att glappande jord då skulle orsaka ett problem, men nog tycker jag att bultar med låsmuttrar är bättre nog! Nåja, den gav mig aldrig några problem efter det, och det var en värdefull lärdom.

Tack för mig, godnatt...
 

blic

Det som inte dödar...
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Söder om
Hoj
EXC525 SM
De fina tabbarna gjorde man ju som tur var med första tvåhjulingen, moppen.
Satte en gång kolven åt fel håll, försökte springa igång den men lyckades inte? :va Blev väl lite småskador men de sket man i.

Sen har man väl alltid glömt bort att sätta dit grejer när man mer eller mindre stressmekat. Bakhjulsbulten på crossen t.ex. resulterade bara att kedjan hoppade av.
Och mardrömmen, glömde fylla på kylarvatten efter att ha mekat med min nyinköpta cross. Var ute och varvade på som fan, men hade tur och kom på det i tid. Vart lite kallsvettig efter det.


Nuförtiden gör man inga misstag... :crash
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top