Meka (hur lärde ni er??)

cRoC skrev:
Köpte en suzuki K50 när jag var tolv för 500kr. Startade inte, där lärde jag mig ALLT inom 2takt ialla fall.

Ja kan man lära sig ALLT inom 2-takt genom att skruva K50, då är man bra säker... :tummenupp
 
Köp en verkstads manual och var nogra, allt du tar av ska tillbaka på samma plats. Köp en momentnyckel så att du får klämm på hur hårt bultarna ska dras, de flesta drar bultarna så in i helvete, behövs oftast inte... I verkstadsmanualesn står alla moment angivna. Köp vettiga verktyg av bra kvalitet, och kom ihåg att det finns två olika sorters stjärnskruv.
 
Ha en guru/mentor med dig, som kan allt om hojar!!
Se, lär och gör dina misstag! (OBS, det rekomenderas inte att nästan råka tappa motorn på golvet!! Speciellt om den inte är din egen! :crash :eek: :rodnar )

Ta sen ett tidtagar-ur, och försök få upp Husa-motorn isär på bänken på kortast möjliga tid! :D
När man sen slagit sin tid ett par gånger, så har man lärt sig en hel del! :squid
Sen e man klar att meka hojar i EM och VM! :fakta :p

Annars e det bara att fråga här, bättre än nån existerande verkstads-handbok! :D
 
Själv så föddes man med en verktygslåda (Tuolakapako eller nåt sånt på finska) i handen och med en oljeflaska som napp.På den vägen är det. Handböker är för folk som inte vet vad dom gjort eller gör.Personligen så gillar jag inte dom,man behöver ju inte tänka om man har en sådan.
Var nog när du skruvar, så blir det inga skruvar över.
 
P.Björk skrev:
Själv så föddes man med en verktygslåda (Tuolakapako eller nåt sånt på finska) i handen och med en oljeflaska som napp.På den vägen är det. Handböker är för folk som inte vet vad dom gjort eller gör.Personligen så gillar jag inte dom,man behöver ju inte tänka om man har en sådan.
Var nog när du skruvar, så blir det inga skruvar över.

Mja, den e ju bra att ha, men i praktiken så använder man ju den inte förrän man kört fast.....eller redan förstört nåt.. :rolleyes:
 
Last edited:
cRoC skrev:
Köpte en suzuki K50 när jag var tolv för 500kr. Startade inte, där lärde jag mig ALLT inom 2takt ialla fall.
skulle vilja se dig skruva i en NSR500V eller RV211(eller vad den nu heter) :P

kan du allt borde du jobba inom GP ;)
 
Det gäller att ha rätt dålig ekonomi när man börjar köra hoj, då måste man köpa gamla hojar som går sönder rätt ofta, och när dom gör det har man inte råd att lämna in den verkstad så då måste man göra det själv.
 
Trial & Error kallas det väl? Så är det för mig iallafall. Sen är det kul med utmaningen tycker jag "Det ska gå!" brukar jag tänka när jag gör fel :D
 
kajlyl skrev:
skulle vilja se dig skruva i en NSR500V eller RV211(eller vad den nu heter) :P

kan du allt borde du jobba inom GP ;)

"ALLT" i 2takt är ju inte så himmelsk mycket..
För skojs skulle plockade jag och farsan ner motorn i molekyler, sen satte ihop det med vissa byten.
Nåt år senare köpte jag mig en cross och där kom ju 50% mer kunskap.
 
kajlyl skrev:
skulle vilja se dig skruva i en NSR500V eller RV211(eller vad den nu heter) :P

kan du allt borde du jobba inom GP ;)

Men Kajlyl! Du borde väl veta att RC211V inte är någon 2-taktare? ;)
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top