Mek-kurs i Sthlm? Främst för tjejer

Muffin

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2008
Hoj
Yamaha FZS 600 -99
Har försökt hitta en grundläggande mek-kurs , främst för tjejer/ kvinnor/ tanter, i Sthlmstrakten men inte hittat någon. Finns det fler som tänkt samma sak? och finns det någon som vet med sig att han/ hon kan en massa och dessutom kan och vill dela med sig? I så fall kan vi väl fixa ihop nåt i höst/ vinter?

Så länge inte AVA vill ha 10k för sin kurs, så kan väl det vara ett alt.
Annars som tjej, så är det nog bara fråga första bästa hojåkare ni stöter på:tummenupp

Skulle också behöva gå en....

Med allt detta tjat dagligen om jämlikhet så är det väl högst ojämlikt att det finns tjejkurser?? Undrar varför FI aldrig nämner nått om sånt, tjejkurser, tjejgym, tjejkväll bla bla. Släng på dig en peruk och knata dit vetja! :tummenupp

Jo jag vet att AVA skrutit på sin hemsida i åtminstone 1 år om att de brukar ha kurser men vid förfrågan har jag fått svaret att det är brist på MC-mekar och att det därmed är bortprioriterat.

Last edited:
Jag erkänner: jag är absolut nybörjare när det gäller mc teknik. En grundkurs skulle vara bra. Mounainbikes och alla andra sorts trampcyklar kan jag ja redan fixar, som mina kompissar vet...! :-)

Har man inte tummen mitt i handen brukar man kunna lära sig efter hand. Köp en mekhandbok för aktuell cykel så har du något att gå efter. Har man däremot tummen mitt i handen så lägg tiden på att jobba extra för att få ihop med pengar att betala någon annan;)

Hehe , Kanske skulle man dra ihop nån kurs i verkstan nu när man tycks få mycke fritid ( arbetslös ):huvet :D

Va säger ni Pucken å Dr bike med flera

Vad vill folk lära sig mest om?

Vad vill folk lära sig mest om?

För min del handlar det mycket om basic stuff och att få upp mitt mekarsjälvförtroende. Visst, jag har en såndär Hanes till min hoj, men känner mig ändå inte säker på att jag gör rätt, för jag saknar erfarenhet och ingen har visat mig och sagt till mig att jag gör rätt eller fel.

Exempelvis skulle jag aldrig våga mig på att byta någon som helst grej på mina bromsar trots instruktionsbok. Skulle aldrig lita på att jag gör det rätt, använt loctite rätt, rätt sort, fel sort etc...

Det folk kallar sunt förnuft är för mig inte helt självklart (när vi snackar meka MC). Hur hårt man skall skruva åt, hur löst, varför då? Varför får jag inte peta där?

Fixar du en kurs som innehåller lite sånt så är jag på om datum och tid passar.

Fixa några gamla hojar, eller tillåt att man tar med sin egen (kan bli stökigt dock).
Kör sedan byte och kontroll av vätskor
Byte och kontroll av slitdelar (tändstift, slangar, bromsar, etc etc...)
Skruva av och på kåpor och sånt
Skruva av och på hjulen (här kommer väl moment-grejen in va?)
Kontrollera och byta drivpaket
Etc.

Tror man skall hålla olika kurser.

En basic (med dom grejerna ovan).

Sedan kanske en där man sliter isär en motor, kollar på alla grejer där inne, vad dom gör, varför dom gör det osv... Lära sig ha koll på kamkedja (har för mig man skall kunna spänna den?) justera ventiler osv osv.. En kurs där man bara kör motor-delar alltså. Kanske går det att få tag på några gamla utslitna motorer som man kan vara 2-3 personer och meka på.

Sedan tror jag du Andersson skulle kunna rådda en ren turbokurs, men nu snackar vi waaaaay over my head här.

Kunde inte sagt det bättre själv. Självklart kan man kolla i en bok medan man skruvar men vågar man köra sen? Jag är gärna med på bägge kurserna, bara jag får ta dem i rätt ordning :)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D