megadiff på bensinförbrukning!!!!

1100 bike

classe
Gick med
8 Mar 2010
Hoj
93 gsxr 1100w
hejsan, undrar om nån kan svara på varför de skiljer så mycke på 2 likvärdiga hojar i bränsleförbrukning, ja har en gsxr 1100 93a , tjejen har en ninja zx9r 97a, ninjan drar typ 0,45 o min kommer inte under 0.8 vet att ja utnyttjar mer hästar i vanliga fall men även vid gemensamma turer e de likadant, hojarna går bra, möjligen min som rycker lite på jämn gas, men kan de va så felinställt utan andra symptom? originalhoj förutom 4-1 o pingelkran på gsxr. vad ska en sån hoj dra i genomsnitt som e rimligt? tacksam för svar.

Högre utväxling på Kawan kanske?
Större motor på din.
Nyare effektivare motor som är ställd snålt för att få så bra avgasvärden som möjligt på Kawan.
Dåligt synkade förgasare på din?
Sliten motor på din?

Det var några anledningar som jag kom på såhär lite snabbt.

Tjejen din kanske kör mjukare. Större motor på din gör väl en hel del. Min zx12:a drar i snitt ca 0.7-0.8 vid "normal" körning. Gasar jag o kör inspirerat blir uppåt litern/mil.

0.8 låter väl inte herrejösses högt men 0.45 låter däremot väldigt lågt i mina öron. Min 800 2008 drar strax över 0.7 hur jag än kör tycker jag. Större motor, äldre teknik, lite mer krut och du använder effekten mer ja då drar det väl mer helt enkelt, lite tyngre är den förmodligen också.

Det skiljer på olika märken och modeller helt enkelt.
Exempelvis då var det så att Förr var Kawa kända för att vara snåla medans gamla honda sörplade soppa utan dess like (80-tal)

BMW r-modeller ligger på 0.5l/mil i regel men just min modell har man plockat ur mer effekt ur och den drar 0-65-0.7l/mil, det kan alltså skilja mellan olika modeller i samma motorfamilj.

Kom på att jag hade en zx9:a -95 förut. Jag lyckades aldrig att få förbrukningen till 0.45/mil. Mer till 0.7 ungefär. Hojåkning är ett nöje, så det får väl kosta lite tycker jag.

Tjejen din kanske kör mjukare. Större motor på din gör väl en hel del. Min zx12:a drar i snitt ca 0.7-0.8 vid "normal" körning. Gasar jag o kör inspirerat blir uppåt litern/mil.

Min 12:a drar mellan 0,6 och 0,7 vid normal körning eller långkörning upp till typ 140 km/h. Jag har aldrig varit i närheten av att den tar en liter per mil.

Vid hårdgasning och på bana har jag kommit upp ihögre förbrukning, fast vadå, skillnaden är ju dock ett par deciliter..En fis i rymden kan man tycka.:)

Beror nog mycket på bestyckning. Jag hade en Fireblade 929 för några år sedan. När jag köpte den så var den original förutom slipon och normalförbruknig då vid inspirerad körning var runt 0,6. Sedan satte jag på helsystem/PCIII och mappade den. Efter det gick den aldrig under 0,8 vid lugn körning och låg normalt runt litern vid inspirerad körning.

Jag har precis kørt 80 mil i ett stræck till jobbet i Norge och ræknade ut att den drog ca 0,45 lit milen...:)
Lugn kørning givetvis. Annars e den uppe i ca 0,6-0,7 nær man kør inspirerat. Tror inte jag kan få den och dra øver en liter...

Motorstorleken verkar inte spela någon större roll. Jag har tre hojar:
En 4-cylindrig 400cc = 0.45l/mil
En 1-cylindrig 600cc = 0.5l/mil
En 2-cylindrig 1700cc = 0.55l/mil

Alla dessa värden vid hyfsat "inspirerad" körning på landsväg/grus.
1700:an har jag lyckats få att dra 0.8 på bana, men då var det i princip konstant fullgas för att hinna med i snabba gruppen :rolleyes:

Klart är att alla hojar drar bensin i intervallet 0.45 - 0.8 vid "normal" körning. Det kanske vore nåt för Aftonbladet att panga upp som fet löpsedel : DÖDSMASKINER SLUKAR BENSIN och
har IHJÄL LIV

okej, känns väl som man får den förbrukningen man väljer, ja har ju inte köpt en motorstark hoj för att glida, tack för responsen på frågan, e lite grön om de skulle va nåt knas men kanske en koll i höst på verkstad för ev justering kan ju inte bli fel. i slutändan får de dra bensin bara de inte e nåt som e fel.

Din hoj drar normalt. Din tjejs hoj drar väldigt lite. Tjejer är väl mjukare i handlaget.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT