Medlem i SMC?

Är du medlem i SMC?

• Antal röstningar
    0
Är medlem och tycker att SMC har fått sig en rejäl uppfräschning. Blev ännu bättre efter att Swedie fixade till hemsidan.

Förr var SMC något jag såg på som en pinsam förening för touringåkare med all-väderställ. Så är det visserligen fortfarande, men på något vis är det lite mer balans så att vi sporthojsåkare får lite utrymme också.

Allra värst var dekalen "Jag kör hellre mc" som man såg på gamla risiga bilar då & då. Fråga mig inte varför men jag ryser fortfarande av obehag när jag ser en sådan dekal just för att den där "touringåkar" känslan innfinner sig då.
Hoppas den inte finns att köpa längre....:)

Nu ser jag på SMC med helt andra ögon. Jag ser det framför allt som en stark organisation som strider för allas vår rätt att köra hoj, genom SMC gör vi oss hörda till de många gånger tröga & inskränkta beslutsfattarna.

Men jag ser även på SMC som ett bra hjälpmedel för att bli en bättre & säkrare förare både på bana & väg. Har själv gått sporthojskursen för avancerad broms & kurvteknik som jag tyckte var ett mycket bra upplägg.

Det mesta visste & bemästrade jag i och för sig redan dels genom många mil på både bana & väg & dels genom böcker som Twist of the wrist I & Twist II "

Men jag såg under kursen hur många det var som egentligen aldrig kört "aktivt" med sin hoj varken på bana eller väg men som senare på dagen var nöjda över att få lära sig spårval, bromspunkter, motstyrning & varför hojen reagerar som den gör i vissa situationer.

Många vet egentligen bara hur det är att ströga i innerstan, köra fort rakt fram & kanske åka några meter på bakhjulet.

SMC har fått mig att förstå att vi MC-åkare måste strida för att få behålla vårt intresse så att vi inte tvingas betala ännu högre försäkringspremier eller få restriktioner på annat vis.

Om SMC är vårt medel för att påverka beslutsfattarna så är det för mig naturligt att den som är genuint intresserad av motorcykelåkning, också ska vara med i SMC för att bidraga/dra nytta.

/Morgan

X-up skrev:
2659022 Är medlem och tycker att SMC har fått sig en rejäl uppfräschning. Blev ännu bättre efter att Swedie fixade till hemsidan.

Förr var SMC något jag såg på som en pinsam förening för touringåkare med all-väderställ. Så är det visserligen fortfarande, men på något vis är det lite mer balans så att vi sporthojsåkare får lite utrymme också.

Allra värst var dekalen "Jag kör hellre mc" som man såg på gamla risiga bilar då & då. Fråga mig inte varför men jag ryser fortfarande av obehag när jag ser en sådan dekal just för att den där "touringåkar" känslan innfinner sig då.
Hoppas den inte finns att köpa längre....:)

Nu ser jag på SMC med helt andra ögon. Jag ser det framför allt som en stark organisation som strider för allas vår rätt att köra hoj, genom SMC gör vi oss hörda till de många gånger tröga & inskränkta beslutsfattarna.

Men jag ser även på SMC som ett bra hjälpmedel för att bli en bättre & säkrare förare både på bana & väg. Har själv gått sporthojskursen för avancerad broms & kurvteknik som jag tyckte var ett mycket bra upplägg.

Det mesta visste & bemästrade jag i och för sig redan dels genom många mil på både bana & väg & dels genom böcker som Twist of the wrist I & Twist II "

Men jag såg under kursen hur många det var som egentligen aldrig kört "aktivt" med sin hoj varken på bana eller väg men som senare på dagen var nöjda över att få lära sig spårval, bromspunkter, motstyrning & varför hojen reagerar som den gör i vissa situationer.

Många vet egentligen bara hur det är att ströga i innerstan, köra fort rakt fram & kanske åka några meter på bakhjulet.

SMC har fått mig att förstå att vi MC-åkare måste strida för att få behålla vårt intresse så att vi inte tvingas betala ännu högre försäkringspremier eller få restriktioner på annat vis.

Om SMC är vårt medel för att påverka beslutsfattarna så är det för mig naturligt att den som är genuint intresserad av motorcykelåkning, också ska vara med i SMC för att bidraga/dra nytta.

/Morgan

Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv!:tummenupp
Har jobbat inom SMC som instruktör nu i 4-5 år!

ozeo skrev:
2658955 ingen som tycker de vart på gränsen till dyrt nu? :va

Jag och mina polare med familjer drog ner till Assen i Holland på Moto-GP i midsommras!
3 fullastade bilar, och vi sparade drygt 1500:- tillsammans på rabatten som vi har på Stena Line genom SMC!:pannkyss
Dvs. SMC-avgiften på 400:- för familjemedlemskap understiger den rabatt vi får på båten över till Europa!

Last edited:
Victor skrev:
2658947

Tja, sporthojar?
Test av de senaste neonfärgade goretexhängselbyxorna vill jag inte spendera min tid på.
Såklart att du gillar SMC när du får köra bana i form av instruktör för dem!
Men jag är fortfarande lika skeptisk till att en bankörning gör mig till en säkrare förare. Bättre möjligtvis (tveksamt iofs) men knappast säkrare.

om jag förstår rätt Viktor så om du blir en bättre och mer riskmedveten så blir du inte säkrare...

och du tro inte jag går plus på att va instruktör det kostar mej mer i slitage på däck och hoj än va det ger mej....men roligt att va instruktör Ja visst!!! är väl alltigt kul att lära andra det man kan och har än så länge bara haft nöjda elever

nej, om jag kryssade rätt, skulle bli medlem en gång men det skulle ta länge innan jag fick mitt medlemsbevis så jag kunde inte nyttja rabatterna innan säsongen var över, kunde inte få ett tillfälligt bevis heller, så på den vägen är det...

Galne Dansken skrev:
2658716 :tummenupp Jag hade åsikter om att SMC inte tog action för oss på sporthojer för 2½ år sedan...

Nu jobbar jag där :)

Känner igen det där.

Jag spydde galla på SMC i en liknande tråd för ca 1 år sedan... för att det var mysgubbar som bara grillar korv och inte bryr sig ett dugg om sporthojar.

Idag blir jag småretad :7peta av mina polare för det där. Jag som var anti-SMC men blev medlem, blev sporthojsinstruktör och talar varmt om Galne Dansken som verkligen brinner för sporthojar... :D

Men det är ju egentligen inte jag som ändrat mig... har ju bara upptäckt det nya, bättre SMC som idag är till för alla motorcyklar.

Jag är med i SMC. Den främsta anledningen för mig att vara medlem är att SMC är remissinstans för MC frågor. Det är egentligen helt avgörande!

sp2 skrev:
2659073 Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv!:tummenupp
Har jobbat inom SMC som instruktör nu i 4-5 år!

Jag och mina polare med familjer drog ner till Assen i Holland på Moto-GP i midsommras!
3 fullastade bilar, och vi sparade drygt 1500:- tillsammans på rabatten som vi har på Stena Line genom SMC!:pannkyss
Dvs. SMC-avgiften på 400:- för familjemedlemskap understiger den rabatt vi får på båten över till Europa!

Fakk! Vad säger du? Vi var också ett gäng som var där över midsommar....hade ingen aning om den rabatten! :näsblod :)

-Jag är med för att de/vi slåss gentemot myndigheterna för vår rätt att finnas till.
-Jag är med så länge huvudtemat gentemot medlemmarna handlar om trafiksäkerhet.
-Jag gillar tidningen hyfsat och vill inte att det ska bli en ren underhållningsprodukt a' la "Bike 2" - det är och skall vara ett föreningsblad och också en konsumenttidning. Möjligen tycker jag de trillat i en fallgrop när de försökt vara lite hippa i stilen men det har bättrat sig de senaste två numren.

Victor skrev:
2658947
Men jag är fortfarande lika skeptisk till att en bankörning gör mig till en säkrare förare. Bättre möjligtvis (tveksamt iofs) men knappast säkrare.
För det första så handlar ju inte medlemskapet i SMC om att man ska få en tidning.
SMC arrangerar inte banåkningar utan arrangerar kurser.
Sen är det upp till individen själv att ta åt sig av det som lärs ut på kurserna.
Om du genom att gå en kurs får lära dig att behärska din motorcykel på ett bättre sätt. Samt ta åt dig av instruktörers föreläsnig/information om riskmedvetenhet. Skulle du då inte bli en säkrare förare?
Du blir garanterat en bättre förare. Sen om du tar ut den högre kunnskapen i en högre hastighet...
Svåra mc-olyckor med klass 7 och högre har kanske inte Minskat, Men de har iaf inte ökat i år. (har bara hörtsiffror) Och jag vill iaf tro att sporthojskurserna har påverkat siffrorna. Tyvärr så är det ju så nu att customfolkets olyckor har ökat. Och där kommer SMC ta tag nu genom riktade kurser mot custom med.
Men det finns inget krav på smc-medlemskap för att delta i kurserna.. Så det är inte hellre någon orsak att vara med...

Orsaken till att vara med i SMC i dag har vi ju ett strålande exempel på.
Regeringens förslag om trafikförsäkringen. Förslaget som kommer göra det dyrare för oss att köra motorcykel. SMC är den enda (mig veterligt) organisation som protesterar mot detta lagförslag.
SMC är en organisation som tar till vara "ALLA" motorcyklisters intressen. Och försöker påverka till bättre säkerhet för oss hojåkare.
Som tex att ersätta vajerräcken med mc-säkra sådanna.

Nu idag så står vi mot ett av de största hoten mot oss som hojåkare. Dvs nu är det viktigare än någonsin att sätta ner foten, SMC sätter ner den foten för oss alla. Är det då fel att vara med i kollektivet SMC????
// Mina 2 cent.

De första åren jag åkte hoj var jag inte medlem men nu har jag nog 25 års sammanhängande medlemskap.
Gammal gubbe.....

Gottis skrev:
2658945 Vad saknar du i tidningen??

Vad tidningen beträffar så har man på något konstigt vis försökt lägga sig till med en "ball" attityd som man av naturliga skäl inte kan leva upp till. Det blir bara fånigt...

Och ja, jag är medlem..!

Jag är rätt tveksam till att man blir en trafikmässigt bättre förare av BKK, visst, körskickligare kan jag hålla med om, men de av sporthojsåkarna som inte utnyttjar kunskapen att åka fortare längs favvovägen räcker upp handen!

Jasså, inga?

SMC blir något av dubbelmoralens riddare, då man å ena sidan lär folk skrapa puckarna, å andra sidan försöker få samma människor att hålla ner farten och köra klokare. Samma fenomen uppstår när man försöker få det till att sporthojsåkare generellt tar sitt ansvar och kör som folk, främst gentemot försäkringsbolag, vägverket och andra det berör. Jag menar, vem tror på att man åker sporthoj utan att sportåka??

Därmed inte sagt att SMC gör ett dåligt jobb för oss hojåkare, tvärtom, det är lysande att det finns en såpass stor organisation som för vår talan. Ju fler vi är desto bättre:tummenupp

Last edited:
off topic.

pw skrev:
2659585 Vad tidningen beträffar så har man på något konstigt vis försökt lägga sig till med en "ball" attityd som man av naturliga skäl inte kan leva upp till. Det blir bara fånigt...

Och ja, jag är medlem..!

Jag är rätt tveksam till att man blir en trafikmässigt bättre förare av BKK, visst, körskickligare kan jag hålla med om, men de av sporthojsåkarna som inte utnyttjar kunskapen att åka fortare längs favvovägen räcker upp handen!

Jasså, inga?

SMC blir något av dubbelmoralens riddare, då man å ena sidan lär folk skrapa puckarna, å andra sidan försöker få samma människor att hålla ner farten och köra klokare. Samma fenomen uppstår när man försöker få det till att sporthojsåkare generellt tar sitt ansvar och kör som folk, främst gentemot försäkringsbolag, vägverket och andra det berör. Jag menar, vem tror på att man åker sporthoj utan att sportåka??
Vill ändå påstå att BKK och sporthojskurserna har gett oss säkrare förare. Jag vägrar tro annat med tanke på alla PM jag fått från medlemmar här på sporthoj.com som har gått kurs hos mig har fel. PM där de själva hyllar och tackar för kursen. PM där de själva talar om hur mycket mjukare de kör. Hur mycket roligare sporthojsåkande har blivit för att de kör på ett helt annat sätt. Svårt att ge några siffror ännu. Men jag kan lova att det bevakas noga hur utvecklingen av olyckor ser ut.. och hur många av de som har gått en avancerad mc-utbildning som är inblandad i olyckor. Den info jag har fått pekar på en positiv riktning med. Kanske har vi vänt trenden det lär visa sig om några år.

Vi står inte på kurserna med pekpinnar, Kursernas mål är inte heller att lära ut hur du skrapar knät eller att hålla gällande hastighetsbegränsningar.
Jag som instruktör har ju själv utvecklats som förare iom banåkningarna. Jag kör själv mycket gata och jag kan lova att jag inte sitter och tourar. Troligtvis kör jag lika fort som tidigare.. kanske fortare. Men körningen har framförallt blivit mjukare och jag känner själv hur mycket säkrare min egen körning har blivit genom en mjukare körstil, Detta har kommit tack vara möjlighet att träna på bana, Både som instruktör och som deltagare på kurser.

BKK och sporthojskurserna är ett verktyg att ge oss säkrare mc-förare. Om ni har förslag på hur vi kan skapa säkrare förare ¨på någont annat sätt så ge de förslagen.

Men vi kan föra den här diskussionen i en annan tråd.
Att snacka om dubbelmoralens riddare på sh.com känns ju annars rätt löjligt... då vi hittar de största riddarna här... :)
Sorry för offtopic

Ezzo

SENSEI skrev:
2659593 Vill ändå påstå att BKK och sporthojskurserna har gett oss säkrare förare. Jag vägrar tro annat med tanke på alla PM jag fått från medlemmar här på sporthoj.com som har gått kurs hos mig har fel. PM där de själva hyllar och tackar för kursen. PM där de själva talar om hur mycket mjukare de kör. Hur mycket roligare sporthojsåkande har blivit för att de kör på ett helt annat sätt. Svårt att ge några siffror ännu. Men jag kan lova att det bevakas noga hur utvecklingen av olyckor ser ut.. och hur många av de som har gått en avancerad mc-utbildning som är inblandad i olyckor. Den info jag har fått pekar på en positiv riktning med. Kanske har vi vänt trenden det lär visa sig om några år.

Vi står inte på kurserna med pekpinnar, Kursernas mål är inte heller att lära ut hur du skrapar knät eller att hålla gällande hastighetsbegränsningar.
Jag som instruktör har ju själv utvecklats som förare iom banåkningarna. Jag kör själv mycket gata och jag kan lova att jag inte sitter och tourar. Troligtvis kör jag lika fort som tidigare.. kanske fortare. Men körningen har framförallt blivit mjukare och jag känner själv hur mycket säkrare min egen körning har blivit genom en mjukare körstil, Detta har kommit tack vara möjlighet att träna på bana, Både som instruktör och som deltagare på kurser.

BKK och sporthojskurserna är ett verktyg att ge oss säkrare mc-förare. Om ni har förslag på hur vi kan skapa säkrare förare ¨på någont annat sätt så ge de förslagen.

Men vi kan föra den här diskussionen i en annan tråd.
Att snacka om dubbelmoralens riddare på sh.com känns ju annars rätt löjligt... då vi hittar de största riddarna här... :)
Sorry för offtopic

Ezzo

Jag hoppas jag har fel i mitt tvivel och att du har rätt.

Beträffande dubbelmoralen kan jag inte försvara mitt eget lagbrytande med något annat än att jag försöker välja tillfällena...

SENSEI skrev:
Sorry för offtopic

jag också.

Jag sparar in årsavgiften (är tydligen ungdom) på en månad genom sänkt premie på försäkringen (som är 10% lägre hos Folksam med flera). Så i mitt fall är det ganska självklart att bli medlem.
Hoppas att jag hade varit medlem annars också, även om jag inte är så insatt så är det ju SMC som jobbar hårdast för oss mc förare.

Gottis skrev:
2659111 om jag förstår rätt Viktor så om du blir en bättre och mer riskmedveten så blir du inte säkrare...

och du tro inte jag går plus på att va instruktör det kostar mej mer i slitage på däck och hoj än va det ger mej....men roligt att va instruktör Ja visst!!! är väl alltigt kul att lära andra det man kan och har än så länge bara haft nöjda elever

Eftersom jag har kört med Victor så kan jag nog inte annat än hålla med honom själv... den där grabben skulle bara lära sig att köra fortare, inte öka sin riskmedvetenhet:tungan
Man måste ha uppnått en personlig mognad för den saken...

Är sedan 1987 med i SMC av den enkla anldeningen att SMC varit och är en samlad röst som myndigheter (numera även EU) troligen lyssnar mer på än enskilda protestskrik från en mindre grupp missnöjda hojåkare.

Ett annat skäl är SMC-Stockholms genom åren helt suveräna kurser, långt innan det numera finns bra kurser arrangerade på riksnivå.

Tycker dock det är synd att SMC-medlemsavgiften rusat iväg senaste åren, kommer tyvärr med all säkerhet ge ett minskat antal medlemmar, vilket kommer minska SMCs styrka.

Kanske läge för SMC att rikta in sig kärnverksamheten (ja, ja, uttjatat ord, men hittade inget bättre...) dvs ägna sig åt att bevaka våra intressen gentemot myndigheterna, fortsätta med hojkurser (som givetvis ska vara självbärande ekonomiskt sett) men lägga SMC-travel, utfärdande av internationella körkort osv åt sidan, samt inse att MC-Folket aldrig kommer bli ett fullvärdigt alternativ till dom komersiella hojtidningarna, låta MC-folket bli en mer smal tidning igen med info om vad SMC sysslar med/vad som är på gång hojpolitiskt sett.

På det sättet kan man kanske undvika medlemsavgiftshöjningar, och kanske rentutav sänka avgiften, därmed bli fler medlemmar, och med det en ännu starkare intesseorganisation, bara en tanke.

Och ja, trots att jag nu får betala 350 kr för att vara med den lokla klubben, och så 300 kr som klubbansluten till SMC, så tänker jag fortsätta vara med i SMC, men SMC-avgiften börjar snart tangera gränsen...

/B

För mej är det lika naturligt att vara medlem i SMC som att vara medlem i Facket. SMC arbetar för mc-folket, Facket arbetar för arbetaren.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back