Medial katastrof kring RR-SM, förändra.nu (Allmän uppmaning)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
HAr du fått en tröja eller???:krama:)

Nä, men du har lovat mig en.
Fast jag tänkte att du skulle få betalt för den ändå.

Glöm inte att annonsera på sporthoj någon vecka INNAN race också så man får till planeringen.
Jag rekommenderar en hetstråd som liknar LMS KM för några år sedan, jag skrattade så jag grät.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Jag kan bara hålla med om att de är påtok för lite uppmärksamhet kring dessa event. Jag bor ca 40 min från Sviestad banan och jag hade ingen aning om att de var race där:) Hade man vetat om de hade de varit en perfekt tur att åka dit och tittat. Är de svemos hemsida som gäller för att hålla koll på när och var tävlingarna är ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå journalisterna jag nämnde tidigare har den ena svarat med "Nej, jag skriver bara om lokal sport."... Okay...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Finns det några som tävlar på hoj från Kalmar/Öland eller Helsingborg? :) Så kan jag nog lura de där motsträviga journalisterna att skriva lite ändå. ;)
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Just nu är det inte reklam som behövs utan bättre arrangemang för att få dit folk. Vet ingen som tycker det är kul att titta på motorcyklar från 9-18. Rensa ut bland klasserna och gör ett event runt det hela. Sen vore det bra om publiken kan se ordentligt med.
 

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Det är ju inte bara i RoadRacing , Pro Superbike och liknande som detta problem finns utan det gäller flera andra motorsporter t.ex Motocross.

Vafan i Sverige så går det en VM deltävling varje år i Uddevalla och förra året så skrev AB bara en liten notis om det och Expressen nämnde inte ens det.
Enda gången dom skriver mycket är väl om det sker en allvarlig olycka eller annan tråkig händelse. Man kan nästan tro att tidningarna vill avskräcka folk från motorsporten

Vi måste visa att det finns intresse för även motorsport istället för bara hockey och fotboll.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Just nu är det inte reklam som behövs utan bättre arrangemang för att få dit folk. Vet ingen som tycker det är kul att titta på motorcyklar från 9-18. Rensa ut bland klasserna och gör ett event runt det hela. Sen vore det bra om publiken kan se ordentligt med.

Problemet är ju att det inte finns bärighet i den lösningen. Det kräver att det finns publikunderlag. Just nu vågar jag nog nästan säga att alla RR-tävlingar drivs som vanliga bandagar rent ekonomiskt. Alltså man lever på utövarna av sporten. Det har fungerat så länge. Fokusen bör ju vara omvänd. Se till att publiken kommer, satsa heltid, och jag tror på sikt att man får mycket större vinst i ett RR-arrangemang om det är en stor mängd publik som betalar för sig, istället för att kostnaderna dras ifrån utövarna och vinsten är marginell. För då hamnar vi i den sits vi är nu att både utövarna av sporten klagar för att det är för dyrt, och de som arrangerar tycker att det "mest är skit" och vinsten är för dålig. Men ju mer man lägger kostnaden på utövarna, ju mer skjuter man sig i foten och det finns risk att hela RR-arrangemanget i Sverige faller i bitar och utövarna kommer inte eller lägger av helt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Problemet är ju att det inte finns bärighet i den lösningen. Det kräver att det finns publikunderlag. Just nu vågar jag nog nästan säga att alla RR-tävlingar drivs som vanliga bandagar rent ekonomiskt. Alltså man lever på utövarna av sporten. Det har fungerat så länge. Fokusen bör ju vara omvänd. Se till att publiken kommer, satsa heltid, och jag tror på sikt att man får mycket större vinst i ett RR-arrangemang om det är en stor mängd publik som betalar för sig, istället för att kostnaderna dras ifrån utövarna och vinsten är marginell. För då hamnar vi i den sits vi är nu att både utövarna av sporten klagar för att det är för dyrt, och de som arrangerar tycker att det "mest är skit" och vinsten är för dålig. Men ju mer man lägger kostnaden på utövarna, ju mer skjuter man sig i foten och det finns risk att hela RR-arrangemanget i Sverige faller i bitar och utövarna kommer inte eller lägger av helt.

Jag tror du har rätt men det vore intressant att prova göra något festivalaktigt ihop med berörd kommun med tivoli och hela skiten och köra RR som sideshow.

Som det är nu är lite som att arrangera Sweden Rock med enbart okända band, det spelar ingen roll hur grymma de är ifall ingen kan gapa med i en enda refräng.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Lite moment 22 helt enkelt. Tror det blir svårt att få publik som arrangemangen ser ut idag.

Vill man få publik behöver man tänka om och pröva nya lösningar, eller så kör vi på som vanligt år efter år. Ingen publik kommer och man får läsa samma trådar på sh år efter år att det är reklamen som saknas.






Problemet är ju att det inte finns bärighet i den lösningen. Det kräver att det finns publikunderlag. Just nu vågar jag nog nästan säga att alla RR-tävlingar drivs som vanliga bandagar rent ekonomiskt. Alltså man lever på utövarna av sporten. Det har fungerat så länge. Fokusen bör ju vara omvänd. Se till att publiken kommer, satsa heltid, och jag tror på sikt att man får mycket större vinst i ett RR-arrangemang om det är en stor mängd publik som betalar för sig, istället för att kostnaderna dras ifrån utövarna och vinsten är marginell. För då hamnar vi i den sits vi är nu att både utövarna av sporten klagar för att det är för dyrt, och de som arrangerar tycker att det "mest är skit" och vinsten är för dålig. Men ju mer man lägger kostnaden på utövarna, ju mer skjuter man sig i foten och det finns risk att hela RR-arrangemanget i Sverige faller i bitar och utövarna kommer inte eller lägger av helt.
 

Tobbbe

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Ort
hemma
Hoj
Honda cbr 600 rr
Som en parantes i debaten kan jag berätta att nar 4e deltävling i SM cross gick i Ulricehamn i helgen hade dom 3000 besökare!!!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag tror du har rätt men det vore intressant att prova göra något festivalaktigt ihop med berörd kommun med tivoli och hela skiten och köra RR som sideshow.

Som det är nu är lite som att arrangera Sweden Rock med enbart okända band, det spelar ingen roll hur grymma de är ifall ingen kan gapa med i en enda refräng.
Smokey 200 är exakt det du pratar om , en utställning med motorcyklar som underhållning.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Som tyvärr krockar med två andra roadracing tävlingar Pro superbike och bott på Mantorp.

Ja? Det betyder att av de 800 förare som har licens i landet är ca 30 upptagna i Mantorp. Jag kan lova att vi har en större publik på Smokey 200 än STCC i Mantorp.
 

Uttis

Hellre än bra.
Gick med
9 Sep 2008
Ort
Gävle.
Hoj
Street Triple R, -12
Jag jobbar inte som sportjournalist men har fått några texter om roadracing publicerade i Gävles båda morgontidningar. Jag kontaktade helt sonika sportchefen och undrade om han var intresserad av roadracingrapporter om våra lokala talanger - vilket han var.
Generellt har ju kanske inte tidningarna ekonomiska resurser att skicka journalister över halva landet för att rapportera om nåt som tyvärr inte lockar lika stor publik som exempelvis fotboll och hockey, men när de som i det här fallet FÅTT material har det varit intressant.

Visst, jag har jobbat gratis men de förare (och sporten som sådan!) jag skrivit om har fått uppmärksamhet och publicitet. Detta i sin tur leder ju på sikt till ökade chanser för förarna att få fler sponsorer (sponsorer vill ju som sagt synas) - vilket såklart är lysande!

Nu har tidningarna märkt att det finns ett intresse och ett stort läsvärde i roadracingrapporterna. Sportens betalda (!) motorskribent kommer t.ex. att rapportera om tävlingarna på Sviestad helgen som gick (jag var tyvärr inte på plats).

Så.

- Kolla med sportchefen på din lokala blaska!
- Ring till nån av sportjournalisterna och berätta om dina framgångar!
- Knåpa ihop en racerapport (eller be nån i din närhet om du inte tycker att du kan skriva) och se till att nån (eller du) på tävlingarna tar några sjysta bilder!
- Och påminn lokalpressen när det hålls tävlingar på hemmaplan så att de kan skicka någon - det är inte alltid de har koll på vad som händer!
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Ja? Det betyder att av de 800 förare som har licens i landet är ca 30 upptagna i Mantorp. Jag kan lova att vi har en större publik på Smokey 200 än STCC i Mantorp.

Fast varken STCC och Smokey inriktar sig ju på MC. Så jämförelse med potentiella publiksiffror är väl lite onödig där kanske. ERF körs ju även som ett bihang till Truck-showen och inte tvärtom.

Och av de 800 licenserade förarna hade det varit intressant att veta hur många som faktiskt tävlar och som inte bara har licens för att köra banåkning. Då kommer vi nog till bistrare siffror.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Fast varken STCC och Smokey inriktar sig ju på MC. Så jämförelse med potentiella publiksiffror är väl lite onödig där kanske. ERF körs ju även som ett bihang till Truck-showen och inte tvärtom.

Och av de 800 licenserade förarna hade det varit intressant att veta hur många som faktiskt tävlar och som inte bara har licens för att köra banåkning. Då kommer vi nog till bistrare siffror.
Ja, och Pro SBK körs som bihang till STCC. Skillnad?
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Information, Information, Information...

Det är den enklaste vägen att gå. Jag skulle säga att jag är hyffsat motorsportintresserad, har t.ex. åkt hela vägen till Barcelona i år för att se både MotoGP och Formel 1 och ska till Monza i höst och se Formel 1.
Jag vet knappt namnet på två förare som kör SM, än mindre att det va SM i helgen som gick. Vet inte ens vart jag kan ta reda på informationen.

Sen är det ett jädra myller med olika klasser och samlingsnamn fram och tillbaka. ProSB, SO, NBoTT, NEC m.fl. Här måste man ha klara direktiv till allmänheten vad som är vad. När nån säger "Roadracing SM", vilken klass menar man då?
Kanske en enkel hemsida som förklarar skillnaderna i dom lika klasserna, resultat, lite info om förare. Lite som motogp.com men förenklat. Det kanske redan finns, men tydligen är det i så fall inte någon som nått ut till den stora massan och det är precis den delen man måste ha till tävlingsbanorna. Det finns väldigt mycket motorintresserat folk i detta avlånga land, men få vet vart dom ska åka och när.

Bara mina tips från utsidan av roadracing-bubblan...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top