Medial katastrof kring RR-SM, förändra.nu (Allmän uppmaning)

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Highsider.se gör ett jätte jobb med att hålla oss med resultat och artiklar, men vad som behövs är en officiell sida där man samlar allt inom sporten såsom uppdaterad resutattabell och olika artiklar med förare och racerapporter med mera.
Om man nu så enkelt vill se hur det går i serien och försöker hitta en uppdaterad tabell så går man bet.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Ringde in till lokaltidningen HN och meddelade de "fantastiska framgångarna"; 1 SM-poäng i helgen!!!!!:hihi
Det blev en liten notis på sportsidorna. På väg till jobbet slank jag in på ICA för att köpa bulle till fikat. På min 15 minuters cykeltur + 10 minuter i affären hann tre (3!) personer gratulera till framgångarna. Två av dem har jag aldrig sett förut. Är jag räserhjälte eller är jag räserhjälte????:)
Tänkte just säga det, om varje förare ringer sin lokalblaska så blir som sagt en liten notis eller kanske nått mer. Måste var hur lätt som helst att maila sin tidning direkt efter avslutat race.

Bra jobbat Mossberg.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Highsider.se gör ett jätte jobb med att hålla oss med resultat och artiklar, men vad som behövs är en officiell sida där man samlar allt inom sporten såsom uppdaterad resutattabell och olika artiklar med förare och racerapporter med mera.
Om man nu så enkelt vill se hur det går i serien och försöker hitta en uppdaterad tabell så går man bet.

Jag kan ju bygga förutsättningarna för det rent sajtmässigt. Men det är ett rätt tungt jobb att driva in alla resultat, och sen sitta och sortera det. För just nu finns det inget centralt samarbete för resultatlistor. Alla har ju sina egna "SM" i Sverige och bråkar om det. Sen finns det ju NM, SO (?) osv. En enda röra är vad det är.

Skulle jag skapa något, skulle jag försöka kräva att varje arrangör måste återrapportera sina resultat via en import där man laddar om sina resultatlistor som automatiskt sorterar upp och lägger in allting snyggt. Jag hade dock gärna sett hur man idag hanterar resultatlistor. Om det ens är användbart material eller om det typ är wordfiler / PDF:er som bäst.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Härligt, en levande diskussion!

Till er som tvivlar och inte kan bestämma er om det är viktigast med stora flashiga event eller att "annonsera" efter mer publik:

Det finns inte resurser till något av det för varken förare eller arrangörer som läget är idag. Innan man kan investera i storslagna event måste det finnas publik så att det går ihop på sista raden. Innan det finns publik måste det finnas ett intresse. Bra event måste finnas för att behålla publiken, men inte för att skapa den.

Om vi:

1. Visar media att det finns en intressegrupp för det, så ökar deras vilja att publicera RR-utrymme i media, det gör vi genom att (igen) klicka, dela, gilla, länka osv.. För det är så det mäts.

2. Förare och arrangörer i första hand bli duktigare på att informera om NÄR, VAR och VAD event inträffar. Bjuder in dem till det, skickar en liten pressrelease med kortfattad förklaring om vad som händer. Eller som kanske är mer realistiskt, själva skriver artikeln och förser dem med bilder så att de bara kan trycka på knappen och publicera en nästan färdig artikel.. Då ska det mkt till för att en lat journalist ínte vill fylla en halvsida. Det är inte antalet sidor som kostar, det är arbetstiden bakom dem, om vi/ni (inte dem/nån annan) gör jobbet så KOMMER det att publiceras mer.,


Om vi då syns i media så skapas ett större allmänintresse. Visst fan finns det dem som utan att brinna för RR tycker att det är kul att Linköpings egen Freddy Watz tillhör sverige-eliten och har kört internationellt med de stora pojkarna! Visst finns det dem som tycker det är kul att Lena hävdar sig så bra i R600 (mest för att hon är tjej, men det får va ett ok handikapp i den här frågan)! Mozz står ju inte oftast på pallen, men är en HJÄLTE hemma i Varberg (eller vad byn nu hette?). Varför kan han och inte vi/ni andra?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag kan ju bygga förutsättningarna för det rent sajtmässigt. Men det är ett rätt tungt jobb att driva in alla resultat, och sen sitta och sortera det. För just nu finns det inget centralt samarbete för resultatlistor. Alla har ju sina egna "SM" i Sverige och bråkar om det. Sen finns det ju NM, SO (?) osv. En enda röra är vad det är.

Skulle jag skapa något, skulle jag försöka kräva att varje arrangör måste återrapportera sina resultat via en import där man laddar om sina resultatlistor som automatiskt sorterar upp och lägger in allting snyggt. Jag hade dock gärna sett hur man idag hanterar resultatlistor. Om det ens är användbart material eller om det typ är wordfiler / PDF:er som bäst.

Amigoo eller AMB TranX-systemet borde ju kunna exportera en excel kan man tycka?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Härligt, en levande diskussion!

Till er som tvivlar och inte kan bestämma er om det är viktigast med stora flashiga event eller att "annonsera" efter mer publik:

Det finns inte resurser till något av det för varken förare eller arrangörer som läget är idag. Innan man kan investera i storslagna event måste det finnas publik så att det går ihop på sista raden. Innan det finns publik måste det finnas ett intresse. Bra event måste finnas för att behålla publiken, men inte för att skapa den.

Om vi:

1. Visar media att det finns en intressegrupp för det, så ökar deras vilja att publicera RR-utrymme i media, det gör vi genom att (igen) klicka, dela, gilla, länka osv.. För det är så det mäts.

2. Förare och arrangörer i första hand bli duktigare på att informera om NÄR, VAR och VAD event inträffar. Bjuder in dem till det, skickar en liten pressrelease med kortfattad förklaring om vad som händer. Eller som kanske är mer realistiskt, själva skriver artikeln och förser dem med bilder så att de bara kan trycka på knappen och publicera en nästan färdig artikel.. Då ska det mkt till för att en lat journalist ínte vill fylla en halvsida. Det är inte antalet sidor som kostar, det är arbetstiden bakom dem, om vi/ni (inte dem/nån annan) gör jobbet så KOMMER det att publiceras mer.,


Om vi då syns i media så skapas ett större allmänintresse. Visst fan finns det dem som utan att brinna för RR tycker att det är kul att Linköpings egen Freddy Watz tillhör sverige-eliten och har kört internationellt med de stora pojkarna! Visst finns det dem som tycker det är kul att Lena hävdar sig så bra i R600 (mest för att hon är tjej, men det får va ett ok handikapp i den här frågan)! Mozz står ju inte oftast på pallen, men är en HJÄLTE hemma i Varberg (eller vad byn nu hette?). Varför kan han och inte vi/ni andra?

Det skulle också vara väldigt bra med en lättförståelig och lättföljd serie (eller flera) där man lätt kan hitta placeringar, tider och sånt. Jag är helt grön på sånt här och har inte en aning, och för mig som utomstående så är det en faslig röra med svensk hojsport. Kanske tom försöka få till någon videostream för varje rejs med som man kan kika på på nätet?
Tror den osaliga röran är en rätt stor fiende för att få oss i pöbeln med på noterna. Kontinuitet kan nog hjälpa lite där. Kanske försöka få till något vadslagnings/spelsystem på samma sätt som det finns för hästar, fotboll och hockey. Vet en del folk som inte är ett dugg intresserade av sporterna, men pga att de spelar om pengar på dem så tittar och läser de ändå.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Amigoo eller AMB TranX-systemet borde ju kunna exportera en excel kan man tycka?

Någon som sitter på en sådan fil får gärna kontakta mig. Gärna en komplett sammanfattningsfil som är lätt att skapa för arrangören och som jag kan "lätt" importera och presentera på webben på ett bra sätt.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
vad som behövs är en officiell sida där man samlar allt inom sporten såsom uppdaterad resutattabell och olika artiklar med förare och racerapporter med mera.
Om man nu så enkelt vill se hur det går i serien och försöker hitta en uppdaterad tabell så går man bet.

Jag drev roadracing.se som VAR en officiell SM -site under ett par år. Fick mängder av mail från journalister, ofta i samband med tävlingar där de ställde frågor om sporten, resultat och förares kontaktuppgifter (till vem vänder sig dom nu förresten när det knappt går att googla Roadracing SM?).

Tyvär var det i det närmaste omöjligt att få klubbarna att samverka och dela med sig av resultat. Vissa klubbar var bättre än andra p.g.a. enstaka eld-stjälar men det fanns lika många som motarbetade eftersom den centrala SM-siten bl.a konkurrerade med klubbarnas hemsidor och oftast tvingades man tjata helsike för att få tag i resultat eller så fanns det ö.h.t ingen som hade ansvar för allt är ideellt (och jobbar man ideellt kan man tydligen aldrig ställas till svars eller behöva ta ansvar för något).

När det gäller anmälningsbiten verkade flera klubbar dessutom tycka det var viktigare att de själva fick utveckla sina egna anmälningssystem än att samverka och bibehålla ett gemensamt. Riksidrottsförbundet och SVEMO får ju alltid sin släng av sleven när sådant här diskuteras men de har oas sina pergamentförfattade-regler och föreskrifter som förbjuder det ena och andra och i detta fall RR Komittén att publicera och driva siter som inte kontrolleras under RFs paraply.

Ordspråket "man är sin egen lyckas smed" används friskt och varje entitet pissar vaksat sitt egna revir. Kan en del av sanningen vara att det saknas innovativa verksamhetsmål, nytänkande och kompetenta resurser med relevant kunskap kring hur man skapar vad som behöver skapas? Borde inte klubbarna gemensamt lyckas bättre än enskilda insatser? Vem bör i så fall koordinera en gemensam satsning? Hade detta varit ett företag (ja, säg STCC), så hade svaren på frågorna kanske varit enklare.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Som jP säger fungerar det ju tyvärr i Sverige. Såklart inte RR blir bättre när alla bara tänker sig själva och inget gemensammt tänk för att driva sporten framåt. Man gör det svårare för alla, utövare, publik och arrangör. Helt omöjligt för någon att följa vad som händer. Tänk en gröning som hört om tuffa Superbike som tydligen körs i Sverige och ska få fram vilka som kör, vem som leder, och vad för märken som är representerade. Det går inte.

Skulle jag skapa en hemsida hade jag dock skippad anmälningsbiten. Men just en samordnad sida med alla resultat och alla förare för varje klass med bilder och sponsorer.... lite likt mitt lilla försök via SH på www.sporthoj.com/roadracing fast aningen modernare tappning såklart.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det är ju meningen att alla tävlingar skall administreras i Svemos TA inkl inbjudan, tilläggsregler, anmälningar, resultat osv.
Det har väl inte kommit ända fram där än så länge men när det gör det så borde det inte vara några problem att få ut det data man vill ha från det systemet.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det är ju meningen att alla tävlingar skall administreras i Svemos TA inkl inbjudan, tilläggsregler, anmälningar, resultat osv.
Det har väl inte kommit ända fram där än så länge men när det gör det så borde det inte vara några problem att få ut det data man vill ha från det systemet.

Det är väl ca två år sedan jag var på en Svemodragning av TA som funkade begränsat bra, mig veterligen har inget förbättrats sedan dess. Iofs för MX men det skiljer sig säkert inte så mycket.

Swedie: här kommer två exporter från Orbits2. Det kanske finns bättre exporter idag:
www.motocross.nu/Swedie-total.txt
www.motocross.nu/Swedie-heat.txt

De VAR åtinstone tabbseparerade när jag lade dit dem.

Jag har en hanteringssnurra där man klistrar in texten i ett formulär, skapar en dropdown för varje kolumn med frasen i översta raden i där man väljer vad som är förnamn, efternamn, klubb med mera.

Filerna skiljer sig åt eftersom man själv väljer vad som ska exporteras.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det är väl ca två år sedan jag var på en Svemodragning av TA som funkade begränsat bra, mig veterligen har inget förbättrats sedan dess. Iofs för MX men det skiljer sig säkert inte så mycket.

Swedie: här kommer två exporter från Orbits2. Det kanske finns bättre exporter idag:
www.motocross.nu/Swedie-total.txt
www.motocross.nu/Swedie-heat.txt

De VAR åtinstone tabbseparerade när jag lade dit dem.

Jag har en hanteringssnurra där man klistrar in texten i ett formulär, skapar en dropdown för varje kolumn med frasen i översta raden i där man väljer vad som är förnamn, efternamn, klubb med mera.

Filerna skiljer sig åt eftersom man själv väljer vad som ska exporteras.

Ja typiska CSV-filer det där. Undrar dock vad standarden är. Hur gör dom som publicerar till MyLaps, Amigoo osv? Finns det inget enhetligt gränssnitt som alla använder sig av? Eller försöker alla skapa sin egen standard?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ja typiska CSV-filer det där. Undrar dock vad standarden är. Hur gör dom som publicerar till MyLaps, Amigoo osv? Finns det inget enhetligt gränssnitt som alla använder sig av? Eller försöker alla skapa sin egen standard?

Mylaps kör man inifrån Orbits och jag gissar att den pumpar upp rubbet.
Det är ingen CSV-export, jag gissar att det mer är en databasexport från aktuella heat och att sajten kan vrida och vända på det som den vill.

Annars: ja. Alla försöker skapa sin egna standard, överallt. Interopatibilitet hör 90-talet till.
Inlåsning är affärstrenden. Och vi köper.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top