med eller utan ljuddämparull(bättre effekt?)

streetgixxer

FSRacing Supermoto/Trial
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 500 SM -12,Orion 125cc fiddy -09
tjena, glimta till en tråd för ett tag sedan där de handla om ljuddämparullet i dämparen,
om man plockar bort det så får man inte bara högre ljud utan bättre effekt(stod de i tråden), hittar inte tråden, men kan detta va troligt? väldigt tveksamt?!

själv har ja kört ett tag utan ull pga att ja vart slö o inte införskaffat nytt:D
 
Ljuddämparen förvandlas då till baffelkontruktion och tappar effekt på högre varv åtminstone, Däremot med lite flyt kan det faktiskt bli en förbättring någonstans från 0-5000v om man har tur (4 takt). Baffaeldämpare sitter org på xr650 mf
 
Helt utan ljuddämpare blir tvåtakt alltid vassare,men ljudet...:huvet
 
En 4-taktare kan antagligen gå sämre utan ull i dämparen.
Det kan bli en massa skumma resonanseffekter som påverkar avgaserna negativt.

Med ull kan du få ett jämnare och bättre flöde (dessutom tystare).
Effekten är inte propotionell mot ljudnivån ....
 
När jag var yngre fyllde vi ljuddämparen till mopparna med vatten för att få ett smattrigare ljud, vet inte om det gav mer effekt men det lät i alla fall så :popcorn
 
En 4-taktare kan antagligen gå sämre utan ull i dämparen.
Det kan bli en massa skumma resonanseffekter som påverkar avgaserna negativt.

Med ull kan du få ett jämnare och bättre flöde (dessutom tystare).
Effekten är inte propotionell mot ljudnivån ....

hehe aa så dum e ja inte, :va att det låter högre utan ull är ju ingen nyhet, frågan var ju om man kan få mer effekt av att plocka bort ullet,vilket man inte får,


hehe de där me vatten i dämparn har ja aldrig hör förut:D låter inte att va så bra
 
Last edited:
va?!?!?!:confused:
2-taktare ska väll ha spec motstånd för att gå bra, du menar inte 4-takt? dom kan ev gå bättre utan efterssom inget spec, motstånd behövs:rofl

Några frågor till dig: :va
Varför har alla gamla tvåtaktsdragracing hojar (Kawa trepip) inga ljuddämpare?(inom roadracing så små ljuddämpare som möjligt inom reglementet)
Varför har fyrtaktsdragracing hojar ofta megafon?

Jag tror att efter stingerpipan på tvåtakt vill man inte ha något motstånd, utan det är diametern och längden som avgör "rätt" mottryck.
På fyrtakt vill man ha hjälp att tömma avgaserna fort och utan motstånd, därav megafontyp av ljuddämpare.

Just my 2 cent :)
 
Några frågor till dig: :va
Varför har alla gamla tvåtaktsdragracing hojar (Kawa trepip) inga ljuddämpare?(inom roadracing så små ljuddämpare som möjligt inom reglementet)
Varför har fyrtaktsdragracing hojar ofta megafon?

Jag tror att efter stingerpipan på tvåtakt vill man inte ha något motstånd, utan det är diametern och längden som avgör "rätt" mottryck.
På fyrtakt vill man ha hjälp att tömma avgaserna fort och utan motstånd, därav megafontyp av ljuddämpare.

Just my 2 cent :)

jadu du kan säkert detta bättre än mig men hojjarna har ju fortfarande ljuddämpare enligt dig "(inom roadracing så små ljuddämpare som möjligt inom reglementet)" och rätt diameter och längd, då har du fortfarande motstånd, ja mena mer att du tex har en vanlig säg kawa 2-takt, plockat dämparen o har kvar kröken o kör vidare, de e inte så bra då plockar man ju bort en del av motståndet, de va åt de håller ja trodde du mena,
de där me megafontyp e ungefär de ja mena att 4-takt ska få ut avgaserna på bästa o snabbast möjliga sätt:)
 
Några frågor till dig: :va
Varför har alla gamla tvåtaktsdragracing hojar (Kawa trepip) inga ljuddämpare?(inom roadracing så små ljuddämpare som möjligt inom reglementet)
Varför har fyrtaktsdragracing hojar ofta megafon?

Jag tror att efter stingerpipan på tvåtakt vill man inte ha något motstånd, utan det är diametern och längden som avgör "rätt" mottryck.
På fyrtakt vill man ha hjälp att tömma avgaserna fort och utan motstånd, därav megafontyp av ljuddämpare.

Just my 2 cent :)


Det är väl en viss skillnad på på om det är konstruerat för att ha ljuddämpare eller inte.

Crosshojar är konstruerade med ljuddämpare och har oftast samma diameter på ljuddämparen som på stingern och då blir med eller utan snarare jämförbart med att kapa stingern.

Tar du sedan bort ullen bör du rimligtvis även få trycksvängningar i ljuddämparen som kan sammanfalla med den önskade vågen i expansionskammaren.

Min praktiska erfarenhet av crosshojar är att dom ofta kan ge lite bättre effekt när man kortar ner ljuddämparen men tar man bort den helt eller saknar ull så brukar dom gå sämre.
 
Det är väl en viss skillnad på på om det är konstruerat för att ha ljuddämpare eller inte.

Crosshojar är konstruerade med ljuddämpare och har oftast samma diameter på ljuddämparen som på stingern och då blir med eller utan snarare jämförbart med att kapa stingern.

Tar du sedan bort ullen bör du rimligtvis även få trycksvängningar i ljuddämparen som kan sammanfalla med den önskade vågen i expansionskammaren.

Min praktiska erfarenhet av crosshojar är att dom ofta kan ge lite bättre effekt när man kortar ner ljuddämparen men tar man bort den helt eller saknar ull så brukar dom gå sämre.


bra svar:tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top