Mecka 4-taktare???

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Har just upptäckt att mitt gamla ånglok drar hiskeligt med olja :skrämd . Ingen pöl på golvet, så jag antar att den brinner upp (har inte kollat på stiften ännu). Första tanken är då kolvringar och cylinderväggar. Jag var rätt hygglig på att mecka moppar en gång i tiden, men det var 15 år sedan, och jag har aldrig vågat pilla isär en 4-taktare, så hur svårt är det egentligen? Det här med överliggande kamaxlar och sådant gör det väl lite kinkigt att sätta tebax prylarna rätt, eller? Är det över huvud taget något som man ska ge sig på själv?

Alla tips och råd välkomna. Inga motfrågor för dumma. "There are no spupid questions, just stupid people" :hoppa

Hej Tryne :)

Utrusta dej med foljande:

*MANUAL, dvs. Haynes eller liknande. LAS DEN NOGA!!!
*DIGITALKAMERA. Fota allt du tycker ar komplicerat, lattare att satta ihop saker o ting korrekt da.
*VETTIGA VERKTYG. Exempelvis en momentnyckel kommer du att behova.
*ORDNINGSSINNE
*VETTIG LOKAL. Dvs. bra mekbank, tvattmojligheter, bra belysning etc.

Snala inte in pa saker som packningar, kolvbultsclips etc. Ar nat vart att goras ar det vart att gora det ordentligt.

For ovrigt ar detta inget hokus-pokus, var noggrann, bara, och satt dig in i funktionen hos grejerna, och var SAKER pa att du gjort ratt innan du gar vidare i varje steg.

Ha det sa kul! /Lasse

southwick skrev:
Hej Tryne :)

Utrusta dej med foljande:

*MANUAL, dvs. Haynes eller liknande. LAS DEN NOGA!!!
*DIGITALKAMERA. Fota allt du tycker ar komplicerat, lattare att satta ihop saker o ting korrekt da.
*VETTIGA VERKTYG. Exempelvis en momentnyckel kommer du att behova.
*ORDNINGSSINNE
*VETTIG LOKAL. Dvs. bra mekbank, tvattmojligheter, bra belysning etc.

Snala inte in pa saker som packningar, kolvbultsclips etc. Ar nat vart att goras ar det vart att gora det ordentligt.

For ovrigt ar detta inget hokus-pokus, var noggrann, bara, och satt dig in i funktionen hos grejerna, och var SAKER pa att du gjort ratt innan du gar vidare i varje steg.

Ha det sa kul! /Lasse

Kul å kul...
Manual har jag (Suzukis "workshop manual"), digitalkamera - check, vetiga verktyg, hyfsade, men ingen momentnyckel. Ordningssinne har jag men jag har glömt var jag har lagt det, och garage finns. Men vad menar du med "mekbank"?
Måste man inte synka kamaxel mot vevaxel på nått sätt, så att ventilerna öppnar å stänger när de ska? Det står kanske i manualen... Får kolla den i helgen.

Hona/hena cylinderloppet och byta kolvringar kan du göra själv på fem vardagskvällar. Ta en tripp till Biltema och köpa ett nytt honingsverktyg. För 150 spänn är det inte värt att låna grannens utslitna honingsverktyg. Momentnyckeln lånar du dock av grannen.

Hona loppet långsamt med välsmorda brynstenar så att du får 60-gradiga slipspåri ett kryssmönster. Dvs ett mellanting mellan horisontella spår och 45 grader. Bara så mycket att glansen bryts och övre vändkanten nästan försvinner helt (lite kant i fram- och bakkant är det svårt att helt få bort utan att ta bort för mycket).

Stortryne skrev:
Kul å kul...
Manual har jag (Suzukis "workshop manual"), digitalkamera - check, vetiga verktyg, hyfsade, men ingen momentnyckel. Ordningssinne har jag men jag har glömt var jag har lagt det, och garage finns. Men vad menar du med "mekbank"?
Måste man inte synka kamaxel mot vevaxel på nått sätt, så att ventilerna öppnar å stänger när de ska? Det står kanske i manualen... Får kolla den i helgen.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år