Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Chrille skrev:Jag blir imponerad när motorn sitter i en ram och körs som en hoj emellanåt. 620+ vid 2,5 bar imponerar dessutom mer än 640hk/2,8bar när det innebär skjuten topplockspackning.
Ett bromsbänksprojekt är visserligen kul men det är inte en hoj för tillfället - det är en hayabsamotor i en bromsbänk....
OlleR6 skrev:Skulle vilja se effekt/vridmoment-kurvan på den ;] Måste ju likna nånting i stil med 85cc crosshojjarna ;D
Yngve skrev:
Chrille skrev:Exempelvis byggde ju GIK-tubo ett riktigt hårigt bygge på en gammel B20 en gång i tiden. Lämnade runt 400hk med extra oljerör för kolvkylning och jag vet inte allt. Den var inte intressant förrän de satte den i en 145 (tror jag det var) och gjorde en provkörning i och runt Göteborg. DET är sån som gör det hela lite intressantare.
Som det är nu så vet vi ju faktiskt inte ens om Marklunds turbobygge får plats i en Busa-ram längre. Är det en Busamotor då eller?
Häftigast är byggena som går att använda. Som när Callaway satte hastighetsrekord(412km/h) med en tuboladdad Vette och sen rullade av ovalbanan och körde hem den på allmän väg...
Japp...och så laddades det uppemot 3,5-4 bar som mest också!Markus Thorén skrev:Formel 1 bilarna tog i början/mitten av 80talet dvs för 20 år sen ut 1000-1300hk ur 1.3liters motorer under kvalen och ca 900hk under racen. dock hade dessa motorer fler cylindrar (gynsamt för mer effekt) samt var fysiskt större. Men visst över 600hk är väldigt mycket ur en 1.3 liters motor.
Chrille skrev:Exempelvis byggde ju GIK-tubo ett riktigt hårigt bygge på en gammel B20 en gång i tiden. Lämnade runt 400hk med extra oljerör för kolvkylning och jag vet inte allt. Den var inte intressant förrän de satte den i en 145 (tror jag det var) och gjorde en provkörning i och runt Göteborg. DET är sån som gör det hela lite intressantare.
Som det är nu så vet vi ju faktiskt inte ens om Marklunds turbobygge får plats i en Busa-ram längre. Är det en Busamotor då eller?
Häftigast är byggena som går att använda. Som när Callaway satte hastighetsrekord(412km/h) med en tuboladdad Vette och sen rullade av ovalbanan och körde hem den på allmän väg...
Yngve skrev:..
Mine![]()
var for at du prater uten å vite hva du snakker om...
No offence men det er sant...
![]()
oFFkeFF skrev:Nej, den har nog ett betydligt bredare register, en turbomotor lever inte så mycket på varvet, utan mer på hur mycket man kan överladda. Tryck på över 2 bar är väldigt mycket, 2.8 bar är sinnessjukt![]()
Chrille skrev:
Häftigast är byggena som går att använda. Som när Callaway satte hastighetsrekord(412km/h) med en tuboladdad Vette och sen rullade av ovalbanan och körde hem den på allmän väg...
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |