McXpress Hayabusa 640hk!!!!!

Hm, har för mig att man själv inte skulle märka om man hade 3-400 hästar eller 640 hästar i hojen.

Har en känsla av att åtminstone allt över 300hk skulle framkalla en stark längtan av att få byta kalsonger när man parkerar.... :o

Heliga guds moder...
Den där hojen skulle jag inte vilja spaka utan att man först ätit förstoppande piller...
satan! Är det no1 hoj eller någon som är sugen på att bräcka hans rekord..´?

hörde att det var han killen från Säve i gbg........hans turbobusa....

Skulle vilja se effekt/vridmoment-kurvan på den ;] Måste ju likna nånting i stil med 85cc crosshojjarna ;D

Jag blir imponerad när motorn sitter i en ram och körs som en hoj emellanåt. 620+ vid 2,5 bar imponerar dessutom mer än 640hk/2,8bar när det innebär skjuten topplockspackning.

Ett bromsbänksprojekt är visserligen kul men det är inte en hoj för tillfället - det är en hayabsamotor i en bromsbänk....

Chrille skrev:
Jag blir imponerad när motorn sitter i en ram och körs som en hoj emellanåt. 620+ vid 2,5 bar imponerar dessutom mer än 640hk/2,8bar när det innebär skjuten topplockspackning.

Ett bromsbänksprojekt är visserligen kul men det är inte en hoj för tillfället - det är en hayabsamotor i en bromsbänk....

:p :p

OlleR6 skrev:
Skulle vilja se effekt/vridmoment-kurvan på den ;] Måste ju likna nånting i stil med 85cc crosshojjarna ;D

Nej, den har nog ett betydligt bredare register, en turbomotor lever inte så mycket på varvet, utan mer på hur mycket man kan överladda. Tryck på över 2 bar är väldigt mycket, 2.8 bar är sinnessjukt :D

Yngve skrev:

Exempelvis byggde ju GIK-tubo ett riktigt hårigt bygge på en gammel B20 en gång i tiden. Lämnade runt 400hk med extra oljerör för kolvkylning och jag vet inte allt. Den var inte intressant förrän de satte den i en 145 (tror jag det var) och gjorde en provkörning i och runt Göteborg. DET är sån som gör det hela lite intressantare.

Som det är nu så vet vi ju faktiskt inte ens om Marklunds turbobygge får plats i en Busa-ram längre. Är det en Busamotor då eller?

Häftigast är byggena som går att använda. Som när Callaway satte hastighetsrekord(412km/h) med en tuboladdad Vette och sen rullade av ovalbanan och körde hem den på allmän väg...

Chrille skrev:
Exempelvis byggde ju GIK-tubo ett riktigt hårigt bygge på en gammel B20 en gång i tiden. Lämnade runt 400hk med extra oljerör för kolvkylning och jag vet inte allt. Den var inte intressant förrän de satte den i en 145 (tror jag det var) och gjorde en provkörning i och runt Göteborg. DET är sån som gör det hela lite intressantare.

Som det är nu så vet vi ju faktiskt inte ens om Marklunds turbobygge får plats i en Busa-ram längre. Är det en Busamotor då eller?

Häftigast är byggena som går att använda. Som när Callaway satte hastighetsrekord(412km/h) med en tuboladdad Vette och sen rullade av ovalbanan och körde hem den på allmän väg...

Med tanke på motorn som sitter i no1's busa, är det väl ingen omöjlighet att denna bromsbänksmotor någon gång hittar in i ett chassi den också.
Men man vill väl se om motorn överlever dessa sjuka laddtryck först.
Ingen riktig koll på vilken turbo de leker med just nu, men så mycket större behöver den inte vara än den som sitter på no1's heller för den delen.

Det va väl inget, tänkte köpa mig en bossbike med cheva bigblock då får jag lätt ut +2000kusar med dubbelturbo!. Fat i ärlighetens namn så kan man väl inte kalla någonting som väger över 300kg för motorcykel(än mindre något med över 600kg)?. :rolleyes: :D

Formel 1 bilarna tog i början/mitten av 80talet dvs för 20 år sen ut 1000-1300hk ur 1.3liters motorer under kvalen och ca 900hk under racen. dock hade dessa motorer fler cylindrar (gynsamt för mer effekt) samt var fysiskt större. Men visst över 600hk är väldigt mycket ur en 1.3 liters motor.

Fler cylindrar. Inte för bmw:s bilar.
Dom körde med blocken från 1602 som fått gå några år i trafiken så spänningar släppt.
Sen förstärkte dom och körde f1.
Fräsiga motorer, också 4:or för den delen.

Markus Thorén skrev:
Formel 1 bilarna tog i början/mitten av 80talet dvs för 20 år sen ut 1000-1300hk ur 1.3liters motorer under kvalen och ca 900hk under racen. dock hade dessa motorer fler cylindrar (gynsamt för mer effekt) samt var fysiskt större. Men visst över 600hk är väldigt mycket ur en 1.3 liters motor.
Japp...och så laddades det uppemot 3,5-4 bar som mest också!
DET är imponerande! :bow

Chrille skrev:

Denne motoren hører til i en Hayabusa og den skal dit igjen. Eneste grunnen til at den ikke står i rammen nu er at det er lettere å skru på motoren når den IKKE står i rammen.

Motoren går rett i. det samme med turboaggregatet.
Det er intercooleren som tar plass men hadde du sett på bildene så hadde du sett at de nå bruker en laminær luft/vann intercooler som sitter under tanken og ikke framfør motoren.

Mine :p :p var for at du prater uten å vite hva du snakker om...

No offence men det er sant...

:)

Yngve skrev:
..

Mine :p :p var for at du prater uten å vite hva du snakker om...

No offence men det er sant...

:)

No offence taken.

Jag vet ju visst vad jag snackar om. Jag vet ju att motorn maximeras i bänk just för att skottrisken är så stor :)

När den leverera 640hk i Busa-ramen så blir jag ännu mera imponerad.

oFFkeFF skrev:
Nej, den har nog ett betydligt bredare register, en turbomotor lever inte så mycket på varvet, utan mer på hur mycket man kan överladda. Tryck på över 2 bar är väldigt mycket, 2.8 bar är sinnessjukt :D

Iofs, men man tycker ju att när det börjar handla om sånna effekter så... ivartfall, den kan ju inte va lättkontrollerad ändå ;D

Chrille skrev:

Jo men dom körde den inte till rekordet just för att det fanns en viss risk för ras. När dom väl hade klarat rekordet så var det ju ingen fara längre.

Hmm var det inte du som berättade det för mig??

Så här säger Alf Sundström som bromsade motorn på McXpress.

"När man bromsar en sådan motor kan man inte börja vid för låga varv men den ger en bit över 300 hk vid 6000rpm..........du skiter på dig efter 4000rpm om du håller fullt (det gör du inte!). Körbar? vad tror ni? Allt över 350 hk i en standardhoj (standardchassi) ger framhjulet i luften i alla farter men denna motor går visst att köra! Du får bara inte ge så mycket gas att du får laddtryck! :crash "

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park