MCN testar CBR1000RR ABS

Men tråden handlar ju om bromsar som du inte har någon erfarenhet av.

:lol

Därför skrev Jag först om hur tidigare system fungerar och avslutade med att skriva att hondas system förmodligen inte kommer att ändra på det.

Sluta spamma, quota lösryckta stycken och låtsas som du inte förstår. :tummenupp

Jag tror att syst. mäter skillnad i varvtal mellan fram och bakhjul. Om bakhjulet lättar så lär vavtalet minska kraftigt när bakbromsen arbetar. Då lättar syst. på frambromsen.

Den här varianten har även BMW på de modeller som är mindre bananpassade, tyvärr resulterar det i att systemet lättar på frambromsen lite väl tidigt för min smak. För att hålla Mcn stabil så släpper den på trycket redan när bakhjulet börjar bli lätt, det väntar inte till det faktiskt lyfter. Bra för stabiliteten, så där för bromssträckan.
Dessutom lättar systemet på frambromsen om man motorbromsar kraftigt, det är också bra för stabiliteten iofs.

Det ska sägas att Jag ovan är väldigt petig, denna funktion är INTE till nackdel på gata utan endast lite irriterande i högt tempo på bana.

Bara så ingen missförstår:
Jag är helt för ABS, det borde vara standard på alla nya hojar.

Sen är frågan om det där med bromssträckan är en gammalt rykte från när abs'en pulserade som fan innan den började bromsa igen?
Finns ju race-abs i bilar som rätt få piskar idag, knappast ens eliten.

Enda jag inte är helt hundra på att jag gillar fortfarande är ingreppet på bägge hjulen tillsammans.

Jag har testat från 100, 150 och 220km/h på en BMW R1200S -06 på torr asfalt och kunde upprepade gånger bromsa kortare utan ABS. I en verklig trafiksituation skulle resultatet troligen blivit annorlunda förstås.

Jag tror att för att garantera stabiliteten på en MC oavsett underlag, mindre förarmisstag och lätt sidolutning så måste man ställa systemet ganska mycket snällare än på en bil. Skulle man optimera för bana och ha olika mappar för torrt, blött osv så skulle nog ABSen bli mycket svårslagen.
Frågan är hur har honda tänkt vad gäller bromssträcka kontra stabilitet?

Jag kommer att köra bromstester med BMW HP2 Sport och Hondan i sommar så får vi se hur dom fungerar på olika underlag.

Jag skulle vilja ha ABS.
Jag gillar att åka fort och om jag kan göra det säkrare är bara bra.
Optimala vore att ha det urkopplingsbart då jag tycker det är kul att lära sig bromsa bra även utan medhjälp.

Hade jag haft pengar hade jag bytt hoj då jag kommer åka mycket väg i år.
Alla nya hojar har små skillnader men jag anser att hondas abs är det hjälpmedel som jag själv skulle kunna dra mest nytta av.

Jon as

Abs

Ni som åker till Gotland den 26-28 juni kommer att ha möjlighet att prova på:tummenupp

Sluta spamma, quota lösryckta stycken och låtsas som du inte förstår. :tummenupp
Men jag förstår faktiskt inte hur du kan ställa framtidsprognosen...

Hondas nya system kommer knappast revolutionera området...

...när du inte har använt det och när de som har gjort det menar att det är revolutionerande.

Last edited:
Men jag förstår faktiskt inte hur du kan ställa framtidsprognosen...

...när du inte har använt det och när de som har gjort det menar att det är revolutionerande.

Jag har rätt stor erfarenhet vad gäller ABS på MC och Jag har hygglig koll på hur Hondas nya system är konstruerat, alltså kan Jag göra ett antagande baserat på det. Jag har hela tiden sagt att Jag inte tror att det kommer att vara revolutionerande, vet gör Jag i sommar.

Jag har inte sett något om att systemet är revolutionerande, bara att det är revolutionerande att man har vågat sätta det på en Japansk literhoj. Har du en länk till något som Jag missat?

Jag har inte sett något om att systemet är revolutionerande, bara att det är revolutionerande att man har vågat sätta det på en Japansk literhoj.
Då har du missat en del. I förra numret av Bike fanns en ganska utförlig redovisning av intrycken efter deras provkörning på Losail i Qatar. Bromsarna känns inte alls som traditionella ABS, utan som vanliga. Fast de låser inte, hur man än bär sig åt. Ganska annorlunda alltså. Eller revolutionerande om man så vill.

Bifogat

• 2430.jpg
    2430.jpg
    149.7 KB · Visningar: 40
Surt att de alltid ska totalförstöra på detta vis med massa jävla säkerhetstänkande.
F1 är förstört sedan länge, verkar tydligen bara vara en tidsfråga innan de förstör för hojarna också.
Nej, friare reglemente under fortfarande kontrollerade former så att det blir roligare publiksport och ge fan i allt jävla fjant som TCS och ABS och vad fan de nu kan tänkas komma på.

Men det är ju bara min åsikt...

Jag tycker det är bra som fan, men som sagt, det kanske borde vara urkopplingsbart?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back