MCN testar CBR1000RR ABS

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Lite intressant video på nya CBR1000RR med ABS. Verkar ju som bra grejer! :tummenupp

[YOUTUBE-ID]VlI_zTU7Gq8[/YOUTUBE-ID]

Va inte det samma gubbe som sa att tracktion controll på 1098R skulle vara så jävla bra också?

Om det nu var han som hyllade Traction på 1098. Så ska man kanske ta hans åsikter med en nypa salt.

Pratade med några av norrmänen somras som körde med 1098R. Och frågade just om tracktioncontrollen och att den var så hyllad av MCN.

Han bara garavde och sa att den inte fungerade i alla fall, den var bara att stänga av. Eller rättare sagt, den funkade som fan. Så fort han la ner hojjen så slog TC till och ströp motorn. Och det gick knapt att gasa sig ur kurvorna sa han. Fungerade varken på regn eller torrt. Och det var på det minst känsligaste läget. Sen kunde det bara bli sämre. :D

Ska bli kul att se om Hondas ABS fungerar.
Eller om det också bara fungerar för medelåkaren på sveavägen.

Hade det fungerat bra så borde det ju använts i WSBK och MotoGP.

Kan dock tänka mig att det fungerar bra på en touring eller custom. Där man har betydligt sämre grepp i däcken. och mindre vikt på framhjulet.

Jo det där hörde jag oxå, men det är nog att förvänta på en TC för gata där (överdriven) säkerhet måste vara huvudmålet.

Jag tror dock ren ABS i sig är väldigt bra faktiskt. Och om man skiter i att lyssna på vad snubben snackar om och ser på hojarna i filmen istället så ser man att det ändå fungerar ypperligt bra.

Om det fungerar så ser jag helt klart en potential när det är blött.
Jag är i alla fall lite räkig på bromsen i regnet. Det borde gå att bromsa hårdare än jag gör.

Såg ju iof sjukt ut när de bromsade på grus. Verkar funka hyfsat ändå. Det är väl sär man oftast hyvlar omkull.

Honda har ju klassat in Firebladen med ABS till WSB och fått det godkänt så det dröjer nog inte länge innan vi ser det. På ren bankörning så går det att få till kortare bromssträckor utan ABS, men med systemet och känslan av säkerhet går det ju att slå till max på hejdarna redan in till första kurvan och tills däcken är helt uppvärmda. Bara där så finns det mycket tid att hämta.

Men vid första wet racet, då har nog alla Hondor i startfältet ABS trots 10 kg extra...

För gatåka så ser ju verkligheten helt annorlunda ut än släta banor med perfekt beläggning och samma scenario om och om igen, och det är ju därför systemet finns där.
Vikten på systemet kommer att gå ner till mer acceptable nivåer, och inom 3 år så kommer alla tillverkare ha det på sina superbikes.

Så aldrig mer lowsider pga man bromsar för hårt i nerlägg då? eller?

Det är lätt att förstå vad de andra japanska tillverkarna gör just nu: arbetar febrilt för att matcha Hondas ABS-system. Detta kommer bli en väsentlig del av jämförelsen mellan sporthojar framöver: hur bra fungerar ABS-bromsarna? Jag tycker det verkar helt suveränt och tror att det är något som, till en början, kommer rädda många från olyckor. Risken är förstås att förare som förfogar över så bra bromsar tenderar att överskatta vilka knipor bromsarna kan rädda dem ur...

Ett väldigt intressant alternativ iaf. För den normale föraren, även om vi talar sporthojar, så känns det som ett smart drag. För rejsputtarna som verkligen kan köra kanske det inte är lika betydande.

För rejsputtarna som verkligen kan köra kanske det inte är lika betydande.
”Rejsputtar” är verkligen ingen homogen grupp avseende erfarenhet, skicklighet, riskbedömning, vanor osv. Den enda förargrupp som möjligen inte har någon nytta av Hondas ABS-system är den som tävlar i Superbike på internationell nivå. Resten tror jag har större nytta än nackdel av det. Men även de bästa i WSBK kommer säkert vilja ha det under våta förhållanden, så jag tror Honda (och så småningom de andra tillverkarna) kommer göra systemet flexibelt i någon mån, justerbart så att föraren kan välja hur känsligt det ska vara. Eller helt enkelt avstängningsbart.

Abs

Ni är väl förmodligen bara lite avis på att honda ligger steget före alla andra igen :D

Ni har väl bil utan ABS med..........................:confused:
Eftersom ni är bäst/kan köra...........:D

Redan befintliga system är rätt hyggliga, Honda är ju inte direkt först med det här även om dom kommer med ett par nya intressanta lösningar nu.

Idag är det enligt min erfarenhet så här:

Torr asfalt, bra förare, kontrollerade förutsättningar: ABS förlänger bromssträckan.

Blöt asfalt, förare i väldsklass, kontrollerade förutsättningar: ABS förlänger bromssträckan.

I ALLA andra fall förkortar ABSen bromssträckan. Basta. Hondas nya system kommer knappast revolutionera området utan detta kommer nog gälla även i fortsättningen.

Poängen är att i en oväntad trafiksituation är det alltid bättre att ha ABS, inte nog med att bromssträckan troligen blir kortare, dessutom slipper man fokusera på att bromsa och kan lägga all uppmärksamhet på att hitta en annan lösning. DET är viktigare än man kan tro.
Har inte testat ABS med regndäck på bana men tror att de flesta förare skulle tjäna på det, fästet blir på de flesta banor ganska ojämnt i regn.

Redan befintliga system är rätt hyggliga, Honda är ju inte direkt först med det här även om dom kommer med ett par nya intressanta lösningar nu.

Idag är det enligt min erfarenhet så här:

Torr asfalt, bra förare, kontrollerade förutsättningar: ABS förlänger bromssträckan.

Blöt asfalt, förare i väldsklass, kontrollerade förutsättningar: ABS förlänger bromssträckan.

I ALLA andra fall förkortar ABSen bromssträckan. Basta. Hondas nya system kommer knappast revolutionera området utan detta kommer nog gälla även i fortsättningen.

Poängen är att i en oväntad trafiksituation är det alltid bättre att ha ABS, inte nog med att bromssträckan troligen blir kortare, dessutom slipper man fokusera på att bromsa och kan lägga all uppmärksamhet på att hitta en annan lösning. DET är viktigare än man kan tro.
Har inte testat ABS med regndäck på bana men tror att de flesta förare skulle tjäna på det, fästet blir på de flesta banor ganska ojämnt i regn.

Kunde inte hålla mig att svara angående ABS Honda, alltid kul att få fram en diskussion angående ett fungerade ABS enligt alla tester.

Minns när ABS kom till bilar och snacket var precis lika......
Längre broms stäcka etc..
Tycker än idag personligen att broms stäckan blir längre samt att "jag" vill bromsa som förr..........jag är kan och är bäst :confused:

Men det är inte det ABS har kommit fram till.
Det är panik situationer vi pratar om vilket inte många förstår eller hamnat i gatversion, inte bana, ni kan ju allt angånde bromsning :tummenupp
Inget grus etc.

Blir ett gäng hoppas jag som är på gång att anmäla oss till en BBK snart.

Men å andra sidan. Skulle det inte vara lite trist med en hoj som hade svinbra ABS och TC? Då är det ju bara hålla full gas och full broms. Alla kommer ju åka i stort sett lika fort. Nä, slirkoppling där går fan gränsen.

Sen är frågan om det där med bromssträckan är en gammalt rykte från när abs'en pulserade som fan innan den började bromsa igen?
Finns ju race-abs i bilar som rätt få piskar idag, knappast ens eliten.

Enda jag inte är helt hundra på att jag gillar fortfarande är ingreppet på bägge hjulen tillsammans.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back