Mckort??

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
Kawasaki ER-6n
Jisses, livet har börjat igen. Har skaffat full utrustning och fått åka hoj hela två gånger!!! Underbart.......
Meeen, jag vill ju åka mycket.
Har inte mckort men funderar starkt på att ta ett. Älskar verkligen att åka hoj, men det är väl en himla skillnad på att åka med och att köra själv???
Är det oansvarigt att som tvåbarnsmamma, skaffa kort, hoj och utsätta sig för risker??
Dessutom kostar det ju en hel del.
Vill höra om någon här har varit i samma situation, tjej som kille :tummenupp
Sanna

Du styr till stor del både risk och kostnad själv. Om du åker bakpå så har du svårare att styra riskfaktorn än om du skulle köra själv. Har du råd och vilja att ta kort så gör det och utgå därifrån.

Det är mycket roligare att köra själv.

Motorcykelkörande behöver inte ha så mycket att göra med att ta risker. Det går jättebra att köra defensivt även på motorcykel. Det sa dom på trafikskolan iallafall.

Kostar gör det, men det behöver inte bli vansinnigt dyrt. Det finns billiga motorcyklar som är billiga att försäkra. Helt upp till dig egentligen. Kan du skruva själv lite så blir det bara ännu billigare.

Är inte i samma situation, men jag skulle vilja påstå att du ska ta några lektioner på din lokala trafikskola så kommer allt tvivel vara som bortblåst. :fakta

Är inte i samma situation, men jag skulle vilja påstå att du ska ta några lektioner på din lokala trafikskola så kommer allt tvivel vara som bortblåst. :fakta[/QUOTE]

Haha, ja jag är rädd för det :lol

Du styr till stor del både risk och kostnad själv.

Jag håller med.

Om du slangar (wheelie) utanför lågstadieskolor, hoppar över fartgupp och gör omkörningar i skymda kurvor så utsätter du både dig själv och andra för stora risker.
Om du däremot cruisar och stannar på något fint ställe och fikar så är det inte större risk än att ge sig ut i trafiken i allmänhet, bortsett från att du kanske blir fet om det blir för mycket fika. :tungan

Du avgör själv vilka risker du vill eller inte vill ta.

Det kan vara svårt att hinna ta kortet i år.
Du skulle kanske kunna ta körkortstillstånd (gäller i 4 år) nu. Eventuellt övningsköra några gånger privat om du har någon du kan köra med. Göra teorin i vinter och börja med körlektioner till våren.
Bara ett förslag, du får göra som du vill. :)

Men hallå? Har påven rolig mössa? :)

Klart det är roligare att köra själv! Det mest oansvariga man kan göra är att förneka sig själv att ha kul. En mamma som har roligt och har intressen blir en gladare och bättre mamma! ;)

Och jag instämmer med föregående talare. Ladda med körkortstillstånd och teori nu i vinter och börja köra till våren. Det lilla du hinner köra innan vintern slår till hinner du glömma till våren, så det är dåligt investerade pengar...

Varningens finger dock. När du väl tagit kortet och kört lite så kommer du bli förbannad på varför du inte tog det tidigare :fakta

Klart du ska ta kortet! Du kan säkert hitta nån som kan ställa upp som handledare här på Sporthoj. Fråga i din lokala samåkningstråd. Du kan spara mycket pengar på att ta det privat.

Min sambo är också tvåbarnsmamma och hon åker gärna med, även om det rör på sig lite. :) Man har bara ett liv på sig att ha kul!

jag är väl kanske nästan i samma situation...

har en son på 16 månader och jag tog lappen i torsdags, började övningsköra för drygt 6 veckor sedan.

jag har velat ta kortet ganska länge men har inte haft råd, men nu så hade jag lite pengar att investera och så är man husägare nu (billigare försäkring om hojjen står i garaget) och så har man ju grabben som inbyggd bromskloss, det går helt enkelt inte att köra riskfyllt när man har en så underbar son att komma hem till.

men vad vet jag, så småningom kanske man känner att man har mer och mer erfarenhet och på så vis inte tycker att det är lika riskfyllt att köra?

bara komma ihåg det dom säger på skolan och i teoriboken och (försöka) hålla hastighetsgränserna så kommer det att gå bra, sen är det ju inte annorlunda mot att köra bil, man måste ta hänsyn till underlag och väderlek mer, fukt och lite löv på vägen har inte hindrat en bil men bågen kanske tappar greppet där.

men sånt får man ju lära sig, inget att oroa dig för nu, gör som jag och ta kortet och bevisa för alla som säger att det är livsfarligt att köra hoj att man faktiskt kan köra vettigt i trafiken och på så vis minska rskerna avsevärt.

/jokke

ja sant själv körde man som ett svin innan jag fick min dotter nu slangar jag inte ens, man får sig ett annat perspektiv på livet när man får barn tar inga risker längre vill ju så klart att mitt barn ska ha en pappa att komma till när hon känner för det istället för att gå till en gravsten och gråta. men visst fan är det kul att köra fort

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti