Mckort??

Klart du ska ta kortet! Du kan säkert hitta nån som kan ställa upp som handledare här på Sporthoj. Fråga i din lokala samåkningstråd. Du kan spara mycket pengar på att ta det privat.

Min sambo är också tvåbarnsmamma och hon åker gärna med, även om det rör på sig lite. :) Man har bara ett liv på sig att ha kul!

Tack för tipset! Blev medlem igår, ska kolla runt lite :)

nej.

däremot att invadera ryssland bara utrustad med ett gäng slöa smörknivar, pizzadeg i mössan och emellanåt stanna upp och chock-skrika naken på åkerfälten, är svårt.

Haha, det var ett riktigt peptalk :yoparty

Last edited:
Tack för tipset! Blev medlem igår, ska kolla runt lite :)

Haha, det var ett riktigt peptalk :yoparty

dU MåstE sätta IN en SToR BlänKAre oM atT du BehöVER en HANDLEDARE.:D

Då får du mycket :ligga...sorry., förslag på hur du tar körkort lättast.:tummenupp

vi kör inte sporthoj för att det är kul.
vi kör inte sporthoj för att det går snabbt.
vi kör inte sporthoj för att det är coolt.

vi gör't för att det är svårt.

Vi gör det för att VI MÅSTE.:D

Last edited:
Tja. Har du redan full utrustning så har du ju en ganska stor utgiftspost avklarad redan.

Oansvarigt eller farligt är det bara om du själv väljer att köra farligt eller oansvarigt. Genom din egen körstil kan du ju välja i hur hög grad du utsätter dig för risker. Kör man defensivt och utgår ifrån att man alltid ska ha marginaler om någon annan hittar på dumheter så är inte riskerna så mycket större än när du kör bil. Framför allt är det ju du själv som väljer hur stora riskerna är till skillnad från om du sitter bakom då någon annan bestämmer riskerna för dig.

Körkortet kan bli billigt eller dyrt beroende på hur mycket erfarenhet du har av framförande av tvåhjuliga motorfordon, fallenhet för att köra samt möjligheter att övningsköra privat. Mitt kort kostade under 8000 och då tog jag allt på skola. Jag har dock kört en hel del moped i mina yngre dagar vilket troligen hjälper lite.

En äldre hoj är billig i försäkring och kostar inte så mycket att köpa men man kan ha ganska roligt på en sådan också om man inte bara är ute efter att dra bombarrepor på bogesundsvägen.

Vill du ta körkort och köra själv samt har ekonomiska förutsättningar för det så ska du definitivt göra det. Barn blir inte lyckligare av att deras föräldrar avstår från egna nöjen. Snarare är det nog så att föräldrar som gör egna saker och har roligt får mer energi över för sina barn.
Kolla runt lite på olika hojar och välj ut några som du kan tänka dig. Kolla upp ungefärliga försäkringskostnader och leta sedan reda på något bra objekt. ta gärna med någon som kan lite. Har du möjlighet så övningskör privat med någon snäll kompis så får du mängdträningen. Sen kan man ta någon enstaka lektion på körskola då dom kan tänkas titta på en del saker som vägverkets besiktningsmän tänker på men som privatpersoner kanske inte funderar över.

Privat körning kan göra kortet riktigt billigt. en lagom gammal hoj kostar inte mer än kanske 1200 kr/år att försäkra. Service och bensinkostnad avgörs ju av hur mycket du kör.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti