MCHK-racing på Sporthoj

Lite stiltje här just nu men den här kanske kan få fart på livsandarna igen.

https://www.youtube.com/watch?v=A9qlyfuG5ts
Börja vid 6min och glöm inte att höja ljudet.:banana
TH

Cadwell är byggd så som en racerbana ska se ut! Kuperad, teknisk och framförallt utan en massa asfalt vid sidan om bankanten som uppmuntrar förarna att fusk-köra utanför banmarkeringarna för att vinna tid och jurydelegater som sedan ska avgöra tävlingsresultatet genom att utdöma drive through eller tidstillägg...:gnissla

Men jäklar var engelska Classic-hojar verkar wobbla. Den värsta form av självsvängningar jag sett på länge...:D;)
/BG
 
MC mässan.
Missa nu inte chansen att vinna en kopp kaffe hos oss under mässdagarna.
Dessutom besvaras alla frågor med classicanknytning och vi har fantastiska förslag på utflyktsmål.
Välkomna.:hej
TH
 
Japp.
Då var mc-mässan avklarad. Stort tack till alla som tittade "in".
Om alla kommer till våra tävlingar , som de lovat, så blir det publikrekord:banana
Det bästa med mässan var ju annars att man fick bokat in sig på Isle of Man flyget.
TH
ps. Det finns platser kvar:tummenupp
 
Japp.
Då var mc-mässan avklarad. Stort tack till alla som tittade "in".
Om alla kommer till våra tävlingar , som de lovat, så blir det publikrekord:banana
Det bästa med mässan var ju annars att man fick bokat in sig på Isle of Man flyget.
TH
ps. Det finns platser kvar:tummenupp

Tack själv. Alltid kul att Prata lite Classicracing med dej :)
 
Jajjamensan! Hoppas det inte blir lika varmt som förra året för då åker jag inte i år heller. Inte med hoj i alla fall... :rodnar

Inbjudan till årets licenskurs ligger ute nu på
http://www.mchk-racing.org/
Välkomna
TH

Kan man ta licens och börja tävla utan det minsta form av vinnarskalle? Nu är jag visserligen inte så väldans långsam, kör i snabba gruppen med SMC men det är inte tävling, och när de med horn vill förbi så släpper jag naturligtvis, men jag kör för att det är gott att gasa hårt...

Skulle kunna plocka ihop min sporthoj från 60-talet men även min nyaste, MHRF-försäkrade, platsar tydligen! :)

http://www.mchk-racing.org/wp-content/uploads/2011/12/superbike_classic_reglement_2015.pdf
Triumph
Triumph T595/955i, 1997 – 2001, er tillatt

Måste man skaffa båt och naja allt även vid träningar?
Kan man gå licenskursen utan båt och najning?
Som jag förstått kan man göra det med SMC men jag gör det hellre med i MCHK-R.:)

Ett problem är att hushållets bil inte har krok så vi har ingen släpa heller. :( Historiskt riktigt att köra hojen till tävling med en 60-talshoj men kanske lite annorlunda med en hoj från tvåtusentalet... :(

Våran trevlige kamrat från Mariestad har naturligtvis svar på dessa frågor! :tummenupp
 
Självklart.
Under licenskursen får du köra på vad du vill. Dock gäller inte cykelns försäkring.
När det gäller vinnarskalle så är nog de flesta utan sådan i mchk-r. Det ligger lite i klubbens natur då dess främsta åliggande är att bevara gamla racers samt ge ägarna en möjlighet till att få köra dessa.
MAO, du är hjärtligt välkommen även utan vinnarskalle.:tummenupp
TH
 
Läste häromdagen om några som fått fel på bilen ett par mil från en bana i Tyskland. Dom lastade verktygslådorna på hojarna ock körde till banan. Men det var på trettiotalet.
Minns inte att någon körde till tävling på 60-talet. Tvåtusentalets hojar är betydligt driftsäkrare, så i dag borde det vara teoretiskt möjligt.
 
Självklart.
Under licenskursen får du köra på vad du vill. Dock gäller inte cykelns försäkring.
När det gäller vinnarskalle så är nog de flesta utan sådan i mchk-r. Det ligger lite i klubbens natur då dess främsta åliggande är att bevara gamla racers samt ge ägarna en möjlighet till att få köra dessa.
MAO, du är hjärtligt välkommen även utan vinnarskalle.:tummenupp
TH

Medlemsavgift betald i MCHK-R. :)
 
Jag sitter och skriver lite inför kommande säsonger, och vill locka lite med en tanke som jag börjar lansera. Det har förekommit en slags återträff för Superbike förare i sverige, i samband med ett årsrejs.
Nu kan det vara dax att efter drygt 30 samla ihop de förare som körde RD-cupen under 80 talet.

Hur coolt skulle det inte vara att se 40 blårykande RD350 maskiner varva ned mot första kurvan efter starten?

Om det finns ett intresse?
Javisst, flera förare från det glada 80 talet har sagt att de under ordnade former skulle kunna sadla en RD maskin igen.
hur ska nu detta kunna bli av, om alla förare inte längre äger en RD maskin?
Jag tänker att de som äger en RD350, kan ställa upp och tillsammans med en av 80 talets förare och bilda ett tillfälligt team, på de premisser som de finner passar de bägge. Om det går att få en sponsor, kan de i så fall hjälpa till med startavgifter, reseersättning mm.
För att unvika incidenter ska körningen vara under ordnade former, vilket inte hindrar att RDn idag kan ha tex trimrör och portad motor. Utseende bör vara liknande som de ma skiner som rullade i cupen på 80 talet.
Tänk gärna hur detta kunde passa dig, och den maskin du eventuellt kan förfoga över.
Finns det möjlighet kan det vara ett gemensamt tält under tex pressvisning, där förare och team presenterar sig, för publik och varandra.
Fyll gärna på med egna idéer, tyck till om det finns andra bra tankar.
 
Nu är den lilla Hondan provstartad. Lite bullrig, men jag får se om mer fyllning i dämparna hjälper.
Så nu är det nästan klart för licenskursen.
 
Fick ett telefonsamtal för 6 dagar sen.
(det kan ha berott på att jag var en dag sen med betalningen)
 
Last edited:
Fick ett telefonsamtal för 6 dagar sen.
Fick telefonsamtal efter att jag somnat igår kväll såg jag i min mobil i morse. Har ringt tillbaka men inte fått kontakt än. Missade att det inte bara var medlemsavgiften utan också Kursavgift. Betalt nu. :)

Självklart.
Under licenskursen får du köra på vad du vill. Dock gäller inte cykelns försäkring.
När det gäller vinnarskalle så är nog de flesta utan sådan i mchk-r. Det ligger lite i klubbens natur då dess främsta åliggande är att bevara gamla racers samt ge ägarna en möjlighet till att få köra dessa.
MAO, du är hjärtligt välkommen även utan vinnarskalle.:tummenupp
TH

Men då hittade jag också nedan... :va

http://www.mchk-racing.org/wp-content/uploads/2014/01/Inbjudan_licenskurs_2015.pdf
Utrustning att ta med till kursen
Tänk på att du måste ha en maskin som minst uppfyller MCHK-Racings
maskinreglemente för banträffar eller Supermono/250GP, se vår hemsida www.mchkracing.
org. Eftersom ljudregler för banan måste uppfyllas så det är viktigt att ha bra och
nypackade ljuddämpare, 95dB mätt vid förbiåkning gäller.


Nu hoppas jag att vår trevlige vän från Mariestad har rätt eftersom jag inte förberett mig och skaffat båt https://www.oemmotorparts.com/pic.asp?img=MF_TRT595LOWSMRC.jpg eller något annat som krävs för tävling. :(
 
Hej igen.
Det skiljer lite på reglementet för licenskurs och för banträff även om de körs samtidigt.
Deltager du i licenskursen får du köra på vad du vill men du behöver:
Tejpa allt glas ev. demontera.
Ta av Nummerplåten samt (om möjligt) låsa oljepluggen.
Ljuddämpning enligt ljudreglerna.
Skinnkläder.
Ja, det var väl allt.:tummenupp
TH
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top