MC vs mopeder?

Eftersom jag själv kör fjollhoj och äntligen har någon att se ner på är det klart jag måste resa ragg mot mopedister.

Alla "stora" pojkar med äkta A retar ju mig :hihi

Nejdå, jag har inget emot mopedister även om min egen mest stod och rostade eftersom jag tyckte det gick för sakta och var för svagt.

Edit: Kan bero på att jag behövde köpa min själv och fick nöja mig med en sur K50 om jag ville göra något annat också.

En Senda, Drac eller DTR gick ju på nästan två årslöner :näsblod

Last edited:
Har inget emot mopedister, skulle inte unga grabbar börja med vässade mopeder skulle vi nog inte vara särskilt många hojåkare :tummenupp

Sedan känns det på sätt och vis mer förståligt att unga grabbar i 15 års åldern beter sig som skit i trafiken än vuxna grabbar på 18-45 år :tungan

Hahaha, det roliga är att nästan alla som hatar moppedister är sådana som även inte kör sporthoj.
Varför detta hat mot moppedeister?
De flesta som faktiskt kör sporthoj på riktigt tro jag nog körde moppe när de va yngre.
Intresset om att åka snabbt på två hjul föddes iaf för mej när man åkte moppe.

har aldrig haft moppe, dock åkt med vid två tillfällen, och är nu inne på min tredje hoj :)

Varför hat mot mopeder? Varenda sate här har väl kört moped?

Eller jaha, ni kanske var såna som inte fick för lilla mamsen.. :såjaponken:krama

Moppetiden är lätt roligaste tiden jag varit med om, jag kan gärna bli 15 år igen? :D

moppe tiden va ju kung...sällan man hade så kul som då!
de ja kan tycka känns störande nuförtiden är att dom går förjävla risigt, kanske man ska hålla lektioner i trimning!

Jag tyckte moppetiden funka, jag hade en uppfattning om trafik och höll mig till trafikreglerna. när jag körde hårt så var det enbart på crossbana långt från allmänheten.

MEN jag kände mig underskatad som moppedist och ville hellre hålla mig inom lagen så jag sålde moppen redan i 15 års åldern och började plugga på inför kortet. Dumt att riskera lämpet på en trimmad moppe när man kan köra med mc.

Därför har jag börjat råda många fjun att växa upp och ta kort när de blir 16. Man har iaf en ordentlig utbildning och en ordentlig maskin. Sen kan man väl alltid hoppas att de kör efter sin egen förmåga.

Något jag inte fattar varför massa fjun här i närheten köper racerpipor och drar ut all dämpning i ljuddämparn så de låter skit och högt. Det är nog det fulaste som finns när en moppe låter som de går i 160km/h eller mer med föraren hängandes över styret men kryper förbi i 70 riktiga kilometer.

Hur ser ni på dom som anordnar träffar med seriösa race och klasser? dvs mopeder som man inte framför på gatan utan endast på bana.

Vi hade en mopperäser på en licensträning förra året. Den gick skitsakta och lät ~15 dB över decibelgränsen. Han sa att om man fick ner ljudet skulle det gå för sakta. Han var 15 - 20 sekunder efter den som var näst långsammast per varv. Eftersom man får börja köra 125Jr när man är 12 så finns det liksom ingen anledning att köra 50cc på bana, så tufft är det inte med moppe.

Eftersom man får börja köra 125Jr när man är 12 så finns det liksom ingen anledning att köra 50cc på bana, så tufft är det inte med moppe.

Kanske inte på bana men stripåkning på 201m kan vara rätt intressant när det är 60 åriga gubbar som har mekat med sin maskin sen efter kriget och drar alla nya fina "påsar med bajs" med moppefjun sittandes på som inte vet något annat än köptrim.

Det är fortfarande en 125a, man kan inte direkt polera en bajskorv.

Jo det kan man, och då blir den skitsnabb... :glömdet

På tal om sporthoj, Frågan är var man ska dra gränsen där alltså det är ju liten gråzon tycker jag. En original 125a blir ju piskar av en bra trimmad moppe och det finns mopeder som är byggda exakt som en 125a om inte värre.

Flygan, känner du till Hangman? :rofl

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=100397&highlight=hangman

Last edited:
Oj, folk verkar känna sig hotade av Flygan. Hur är det med självkänslan på SH egentligen? :va

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show