MC Uppkörning Tips Bromsprov

Raderad medlem 61114

Guest
Lite förvånad över att flera skriver "dra in kopplingen och bromsa efter.. Jag fick frågan en gång om hur jag gör och blev tvungen att att göra ett bromstest själv för att minnas, jag frikopplar först sista biten. Kollade denna sidan som jag ofta rekomenderar till nya och där står det något liknande.


Flyttar vi sen över till en bana och funderar på hur vi gör, inte fasen frikopplar vi i slutet på rakan, visserligen bromsar vi inte till stopp.

Men jag säger frikoppla hellre senare och få hjälp av motorbromsen, jag upplever att hojen är stabilare så dessutom.

Övriga tips, inled bromsningen något mjukt för att sekunden senare klämma åt ordentligt, minska kraften allt eftersom du får ner farten sista biten. Blicken högt upp (upp med hakan). Pumpa inte! Har du inte abs - mkt mjukt på fotbromsen och knappt eller inget alls på slutet.

Bromstestet på uppkörningen är ingen tävling i kortast bromssträcka, utan du ska visa att du kan bromsa kontrollerat.
 
  • Gilla
Reaktioner: RN

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
? Du menar beteckningen flygfält? Ja det är nedlagt sen länge men ytan är kvar :)

Du kan parkera bil med släp. Befolkningen där kan inte bry sig mindre om dig. Det kan vara så att det klassas som inhängnat. Om farbror blå mot all förmodan kommer. Du kommer lätt in med en mc, det har vi gjort massa gånger. Det finns en tråd på sporthoj med en karta exakt var du kan åka in med mc. Hittar du den inte så är entren (bakvägen) vid husen som ligger väster om fältet. Dvs du kan inte åka in vid stora entren längre för där har de grävt ett dike o lagt stenar o skit.
Nej så tyken var jag inte, men från vad jag sett nyligen är det stora grushögar utplacerade i syfte att hindra all åkning, som det såg ut. Och bommar in till Trafikverket(?) Jag trodde all körning var eliminerad så fel av mig.

Bonusinfo, för tjugo år sen när allt var stort och öppet mötte jag ett litet flygplan på väg ner mot landning när jag låg ihopkrupen bakom kåpglaset i 200+, jävlar vilken chock?
 

mekarawr

Medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
Yamaha MT09 SP -21
min mc lärare sa man skulle först dra av gasen, sen börja dra in kopplingen och bromsa för då kommer hojen niga bättre pga motorbromsningen, och då får man bättre bromseffekt på bakhjulet
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Det bor folk i de husen i Tullinges Trafikverket, var där nyss, en lördagkväll efter 20:00.

Man kommer annars in med hojen men lär bli utskälld om man åker in.
Massa grus på vägen dock, de har nog inte börjat med uppkörning än.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Det bor folk i de husen i Tullinges Trafikverket, var där nyss, en lördagkväll efter 20:00.

Man kommer annars in med hojen men lär bli utskälld om man åker in.
Massa grus på vägen dock, de har nog inte börjat med uppkörning än.
Tveksamt att folk bor i trafikverkets lokaler. Skulle förvåna mig Dessutom är det ett ruckel inuti. Hafr tyvärr behövet spendera tid där när sonen körde upp. Men bara "for the record" det är inte där du ska köra in till flygfältet du ska köra in från villaområdet. Det ärbara kolla ett tidigare inlägg.
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Åkte in vid röda markeringen, hörde människor och såg folk som meckade i garaget och som rörde sig inne i huset med tända lampor.
Stora grinden var stängt men deras personbilar var där inne.
Trodde där man man gjorde uppkörningen, området var ju dåligt för att ens köra på i högfart.

Ska åka upp bland villorna och se om man kommer in.
 

Bifogat

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    322.6 KB · Visningar: 22

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
.
 

Bifogat

  • Screenshot 2022-04-10 at 08.28.35.png
    Screenshot 2022-04-10 at 08.28.35.png
    6.2 MB · Visningar: 17

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Var där idag och vet nu hur man kommer in.
Är det ok att köra där det finns gummidäck, eftersom jag inte såg några skyltar om förbud?
Inne i uppkörningsbanan är det skyltat fast man kan komma in, så där kan jag förstå att man inte får vara.

Kan också säga att huvudentrén var öppet vid Trafikverket, var massa bilar och folk som höll på med radioflygplan (ej drönare).
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är det ok att köra där det finns gummidäck, eftersom jag inte såg några skyltar om förbud?
Frågar du tillräckligt många kanske du kan hitta någon som säger "Det här är vår mark, du gör intrång.". Knappast ett brott polisen ids att åka ut på - om du avlägsnar dig utan tjafs.
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Tack så mycket för hjälpen allihopa.
Nu gäller det att nöta inför uppkörningen ?
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Kör du in där och öva.Ingen. Absolut ingen kommer bry sig så länge du sköter dig. Gör bromsprov hög-lågfartsbana så blir det bra. Har stått där många kvällar med min son och inte en käft har brytt sig. Det är många där kvällstid och övar och håller på. Lycka till med kortet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Åkte in vid röda markeringen, hörde människor och såg folk som meckade i garaget och som rörde sig inne i huset med tända lampor.
Stora grinden var stängt men deras personbilar var där inne.
Trodde där man man gjorde uppkörningen, området var ju dåligt för att ens köra på i högfart.

Ska åka upp bland villorna och se om man kommer in.
Bor det inte en MC-klubb där? Det var nog snarare dom du såg än Trafikverkets personal som jobbade kväll.
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Jag lärde mig progressiv bromsning vilket man ska göra samt att vid bromsprovet så växlade jag ner till friläge och släppte styret efter jag stannat vilket indikerade på att jag var klar. Det är inget du måste göra men ger ett plus i kanten om det gått knackigt på resten.

Lycka till.

Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Tack alla för hjälpen, jag klarade uppkörningen idag på första försöket ?

Tror jag körde 70 i 3ans växel och 90 på 4ans växel.
Men i 90 fastnade jag lite med gasen, samtidigt som jag bromsade men han lät mig gå vidare, utan att behöva göra om testet, bromssträckan blev inte så mycket längre?

Kan också säga att i lågfartsbanan, när man stannar innan man vänder tillbaka så körde jag över linjen med 1m, men helheten som gäller sa han, behövde inte göra om något ?

Tack för all hjälp, ska öva och bli bättre på att köra nu
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top