MC Uppkörning Tips Bromsprov

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Hej,

Vilken växel rekommenderas vid bromsproven på 70km/h och 90km/h?

Tänkte mer om man ska ha samma växel som om man hade kört ute eller ska man ha lägre växel för att...?

Har en Kawasaki Er6-n 2006 ABS.

Tack på förhand
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag växlade inte ner vad jag kan minnas, du har liksom inte svingott om tid för det. Det du kan göra är i så fall att inte växla upp så mycket under accelerationen, oklart vad de säger om det iofs.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du ska bromsa till stillastående, då använder man bromsarna och håller inne kopplingen. Dom flesta hojar gör ju 70 och 90 på ettan, om du inte vill hålla på och krångla med att växla.
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Man blir mer nervös när man läser och ser vad andra har kuggat på, hur noga provförrättare kan vara.
Värsta är att det är svårt att hitta uppkörningstid, och att man kuggar och inte får fortsätta på andra provmoment. Hade man fått testa alla provmoment och kuggat, så känns det endå som en lektion med det priset det kostar att göra en uppkörning =)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Man blir mer nervös när man läser och ser vad andra har kuggat på, hur noga provförrättare kan vara.
Ju mer du kör desto mindre nervös blir du. Brorsonen är inne på sitt fjärde år som övningskörare med mig. Han har inte kört upp ännu, mest beroende på hans ekonomi. Enda "grejen" är att han inte kan köra ensam utan lär dras med farbrorn som mest drar iväg för fort och står sen och väntar på den med övningskör-västen. Vägtyp, körlängd och lunchhak stämmer väl för oss båda.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Åk till ett flygfält (till Tullinge) o prova x antal gånger så det sitter. Ju högre växel du har när du ska påbörja bromsprovet desto mindre behöver du tänka på att du motorbromsar i onödan. Du får ett bättre flyt helt enkelt. Så funkade det bra för min son när han tog sina tre nivåer av körkort. Alla gör väl olika. Men ju mindre du behöver fibbla runt med olika saker desto bättre. Samma vid konbanan, inta en växel som gör att du får bra flyt i körningen. Men som inlägg #7 skriver, öva öva öva det gör dig mindre nervös o säkrare.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Åk till ett flygfält (till Tullinge) o prova x antal gånger så det sitter. Ju högre växel du har när du ska påbörja bromsprovet desto mindre behöver du tänka på att du motorbromsar i onödan. Du får ett bättre flyt helt enkelt. Så funkade det bra för min son när han tog sina tre nivåer av körkort. Alla gör väl olika. Men ju mindre du behöver fibbla runt med olika saker desto bättre. Samma vid konbanan, inta en växel som gör att du får bra flyt i körningen. Men som inlägg #7 skriver, öva öva öva det gör dig mindre nervös o säkrare.
Då lär han behöva en tidsmaskin först?
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Har bara uppkörningen kvar och har övat med skolan förra året och privat, har inte kunnat öva med de pga vädret, svinkallt nu.

Men vill endå ut och ta en sväng för att få någon minut på hojen innan uppkörningen snart, och hinner inte öva så mycket pga arbete och tid.

Kommer man in i Tullinge och isåfall vilken tid?

Har ramp till hojen för släpvagn.
Kommer man in med bilen också?

Tack på förhand
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kommer man in med bilen också?
Definitivt inte.
Det kan vara så att du får göra lite terrängkörning då man verkar ha satt upp fler hinder än vad som visas på Google Maps.
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Så Pålamalmsvägen och inte Rikstensvägen?

Finns det plats i närheten att parkera bil med släp, utan att se misstänkt ut bland husägare?

Tack på förhand
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Jag fick plus i kanten då jag körde upp i hastighet, bromsade ner kontrollerat samt att jag innan jag stannat växlat ner till friläge och satte ner vänsterfoten i backen när hojen stod still. Det är bara att träna på det.

För övrigt är det väl bara att växla upp så fort du kan för att nå hastigheten.

Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Då lär han behöva en tidsmaskin först?
? Du menar beteckningen flygfält? Ja det är nedlagt sen länge men ytan är kvar :)

Du kan parkera bil med släp. Befolkningen där kan inte bry sig mindre om dig. Det kan vara så att det klassas som inhängnat. Om farbror blå mot all förmodan kommer. Du kommer lätt in med en mc, det har vi gjort massa gånger. Det finns en tråd på sporthoj med en karta exakt var du kan åka in med mc. Hittar du den inte så är entren (bakvägen) vid husen som ligger väster om fältet. Dvs du kan inte åka in vid stora entren längre för där har de grävt ett dike o lagt stenar o skit.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Saker verkar ha ändrats sedan jag körde upp. Du skall göra en hård och kontrollerad inbromsning. Accelerera till rätt hastighet, dra in kopplingen och bromsa. Växla ner etc. gör du när du står still.
 

AhL6aang

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2022
Hoj
Yamaha MT09SP-19
Det är att övertänka det. Gissar att det blir 2:an eller 3:an beroende på hojj och sen dra in kopplingen vid markeringen, krama tanken, hög blick och bromsa så hårt du kan göra det (kontrollerat). Ju mer man tränat desto hårdare kan man bromsa, tror dom tittar mest på tekniken och inte exakt bromssträcka, om den inte är riktigt onödigt lång.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Tänk på att ha roligt också! Det är ju kul att gasa upp järnet i 90 pistoler och sen dra en jävla broms. ?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top