Låna trafikverkets bana för manöverprov

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
När jag tog kortet (för ganska många år sedan nu…) så fanns det en bit av flygrakan ute i Torslanda som körskolan använde för manöverprovet. Gissar att de byggt över de ytorna vid det här laget dock…

-edit- var en bra gammal tråd detta…
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
När jag tog kortet (för ganska många år sedan nu…) så fanns det en bit av flygrakan ute i Torslanda som körskolan använde för manöverprovet. Gissar att de byggt de ytorna vid det här laget dock…
Finns fortfarande kvar. Tog kortet förra året via Mårtenssons. Så fick man använda det stället för risk2, samt inför uppkörningen ngn timme innan fick man värma upp där.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
I Stockholm är Tullinge officiellt stängd men åker du via villaområdet så är det öppet dygnet runt. Där kan du öva på riktiga banor och på flygrakan köra bromsprov. Dessutom åker du dit vardagar före sju så kan du ta huvudentreen från Pålamalmsvägen då bommarna är öppna för körskolor övar där. Kvällstid åker du ut/in via Friluftsvägen. Hoppas nån blivande mc-förare har nytta av detta.
 

Bifogat

  • Screenshot 2021-06-06 at 12.24.58.png
    Screenshot 2021-06-06 at 12.24.58.png
    1.9 MB · Visningar: 49

DeVille

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2021
Hoj
Intruder 1400 -00 , Goldwing 1500 -94 , Honda CB750 -82 , Yamaha XTZ750 -93
Kan meddela att banan i Vänersborg vid trafikverket INTE är tillgänglig för allmänheten.
Det är dessutom grindat och låst på kvällarna.

Trafikverket hänvisar till körskolor som har tillgång till banan.

Konstigt att de blockerar de som vill öva och komma förberedda till de få provtillfällen som finns.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kan meddela att banan i Vänersborg vid trafikverket INTE är tillgänglig för allmänheten.
EM-parkeringen nästgårds eller 2 km norrut vid bortre delen av pendelparkeringen vid Öxnered lär vara rätt tom på helgerna. Volvoparkeringen vid Brandt verkar också rätt tom, iaf för lågfart.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Kan meddela att banan i Vänersborg vid trafikverket INTE är tillgänglig för allmänheten.
Det är dessutom grindat och låst på kvällarna.

Trafikverket hänvisar till körskolor som har tillgång till banan.

Konstigt att de blockerar de som vill öva och komma förberedda till de få provtillfällen som finns.
På Trestad center är persongrinden till området öppen och det är fullt tillåtet att åka dit och öva.
 

DeVille

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2021
Hoj
Intruder 1400 -00 , Goldwing 1500 -94 , Honda CB750 -82 , Yamaha XTZ750 -93
På Trestad center är persongrinden till området öppen och det är fullt tillåtet att åka dit och öva.
Det är inte samma som trafikverkets kundtjänst meddelade, som ringde till kontoret i Vänersborg och frågade.


Jag har ritat upp en högfartsbana i Mellerud, men den är av temporär karaktär.

Har även gjort en lågfartsbana i Åsensbruk, också temporär.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Det är inte samma som trafikverkets kundtjänst meddelade, som ringde till kontoret i Vänersborg och frågade.


Jag har ritat upp en högfartsbana i Mellerud, men den är av temporär karaktär.

Har även gjort en lågfartsbana i Åsensbruk, också temporär.

dom kan ju ändrat det, men det var inte längesedan jag var där med övningsförare och även pratade med en inspektör från Trafikverket som var där och hade uppkörningar. Eller så vet inte kundtjänst vad dom pratar om :)
 

Kjelle xD

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2023
Hoj
ER6N
Det är inte samma som trafikverkets kundtjänst meddelade, som ringde till kontoret i Vänersborg och frågade.


Jag har ritat upp en högfartsbana i Mellerud, men den är av temporär karaktär.

Har även gjort en lågfartsbana i Åsensbruk, också temporär.
Hejsan, jag vet att detta va längesen men det finns ingen chans att dina banor är kvar?

Pratade med trafikverket i Trestad idag och dom sa att manöverbanorna nu är stängda för både körskolor och privatister.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top