Låna trafikverkets bana för manöverprov

DanielZ

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
FZ6-N
Tjena!

Ska ta körkort nu under våren/sommaren och tänkte höra ifall någon vet hur det ligger till med manöverprovsbanan hos trafikverket. Är den inhängnad/låst eller kan man åka dit och öva på kvällarna? :fyllisar

(Göteborgs/Uddevallas anläggning är aktuella, men vore intressant att veta hur det ligger till där ni bor med.)
 

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Vet inte hur det är vid Göteborg/Uddevalla men skulle tro att deras anläggningar är stängda för allmänheten. Mitt tips är att köpa koner (vilket inte är så dyrt) och vid ett industriområde bygga upp din egen manöveringsbana. Här finns alla dimensioner för manöveringsbanorna.
 

DanielZ

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
FZ6-N
Vet inte hur det är vid Göteborg/Uddevalla men skulle tro att deras anläggningar är stängda för allmänheten. Mitt tips är att köpa koner (vilket inte är så dyrt) och vid ett industriområde bygga upp din egen manöveringsbana. Här finns alla dimensioner för manöveringsbanorna.

Sedär! Trodde inte att banans dimensioner var släppta för allmänheten. Tack så mycket!
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Sedär! Trodde inte att banans dimensioner var släppta för allmänheten. Tack så mycket!

RTFM!

Skämt åt sido så finns det sidor om du googlar med fler mått som förenklar när du ritar upp punkterna för koner mm.

Nedanför Götaälvbron finns den uppritad vid radiohuset och säkert på fler ställen.

Banan för Borås stad är i regel "öppen" så där har jag varit med mina elever ibland.
 

DanielZ

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
FZ6-N
Dimensionerna står även i teoriboken för mc-kortet.... :rolleyes:

Inte införskaffat teoriboken för MC än (har kvar B-boken), kanske är dags. :crash

RTFM!

Skämt åt sido så finns det sidor om du googlar med fler mått som förenklar när du ritar upp punkterna för koner mm.

Nedanför Götaälvbron finns den uppritad vid radiohuset och säkert på fler ställen.

Banan för Borås stad är i regel "öppen" så där har jag varit med mina elever ibland.

Tack för tipset, ska definitivt åka dit och kolla!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
https://www.google.pl/maps/dir/Kung...baf5f076f8c9!2m2!1d11.9740317!2d57.869754!1m0

Här övar Kungälvs trafik skola mc kon-bana (obs krypkörning) De är Färdig målade sträck och punkter för konorna, jag hade tänkt o dra mig dit och avrosta mig lite i år och ställa ut lite vatten flaskor eller något, bara för o se hur mycket man har tappat sedan man tog kortet :crash

Hur som, där har du allt på plats! se upp för att trafikskolan kan vara där och öva under dagarna bara, men annars är de som en almän parkering =)
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Ska finnas en uppmålad bana någonstans runt Gunnebo slott med! Googla så kanske du hittar!
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
I Hudiksvall hade körskolan ritat upp gränser och vart konorna skulle stå nere på hamnplan.
Hade inga konor men det går att ställa dit petflaskor istället, fyll dom med vatten så tippar dom inte lika lätt.

Var där och träna när det inte var körskolefolk där.

Troligtvis har körskolorna på din ort något liknande område som inte är avspärrat.
 

DanielZ

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
FZ6-N
Glömde bort denna tråden, men för er i närheten:

Det är fritt fram (och bekräftat OK) att använda Trollhättan/Vänersborgs manöverbana. Den är öppen dygnet runt.

Denna ligger alltså vid Trestad Center, en bit påväg mot Uddevalla från Trollhättan. Förarprov och trafikskolor har dock företräde. Detta hjälpte en hel del, då man var väl förberedd för uppkörningen.
 

Stellman

Ny medlem
Gick med
13 May 2021
Hoj
Zusuki
RTFM!

Skämt åt sido så finns det sidor om du googlar med fler mått som förenklar när du ritar upp punkterna för koner mm.

Nedanför Götaälvbron finns den uppritad vid radiohuset och säkert på fler ställen.

Banan för Borås stad är i regel "öppen" så där har jag varit med mina elever ibland.
Har du adressen till banan i Borås?
Tack på förhand
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top