MC uppkörning, balans..

Träna,Träna,Träna. Titta inte ner i marken utan håll blicken uppe sen gäller det bara träna så mkt som möjligt så det sitter. Ett bra tips är: Ha kul. Det är jätteviktigt,det är lätt det bara blir tråkigt men försök ha lite kul och träna för det är kul allt går lättare då.Lycka till!

Krypfarten ska vara 1km/h när du övar sen när det är dax för uppkörning och nervös kan du köra lite fortare vilket också är enklare.

Som de andra har skrivit: blicken, arbeta med gas och koppling och måste du bromsa lite så gör det med bakbromsen. Ett tips på när du ska svänga lite tvärare så använda kroppen som motvikt mot hojen då behöver du knappt ha någon fart för att kunna hålla hojen upprätt. Min körskolelärare sa åt mig att jag inte skulle sitta som en gammal gubbe på hojen, dvs mitt på sadeln helt stilla och inte arbeta med kroppen utan tvärtom. Kika på några filmer på de som kör trail, de kan arbeta med kroppen etc :)

Några tips som jag fick från min körskolelärare:

* Sitt långt fram nära tanken, tryck knäna mot tanken. Med denna stabila "bas" kan du slappna av i axlar och armar.
* Blicken långt fram i ögonhöjd.
* Då kör dit du tittar, vid vändning flytta blicken mot starten så fort som möjligt.

Öva, öva, öva, öva! :) Lycka till

Jag hade enorma problem med krypövningarna och det var ett gäng lektioner som gick åt till det... men till slut så trillade poletten ned och det funkade.

Vissa knep jag fick under tiden var blicken, inte försöka tvinga hojen, sätta ett löv mellan knät och tanken som du inte får tappa samt att när du försöker lära dig det här kan du använda fotbromsen men inte för att sitta och hålla på hela tiden utan att reglera ned farten när du ibland får för hög fart av kopplingen... det hjälpte mig en hel del som gjorde att jag sedan kunde köra hela krypet utan broms.

Brukar ni lägga in en jämn gas och bara reglera farten med kopplingen eller reglerar ni hastigheten med gasen också?

Brukar ni lägga in en jämn gas och bara reglera farten med kopplingen eller reglerar ni hastigheten med gasen också?

Nja, jag brukar inte krypköra... :D

Men så som jag lärde mig var genom att gasa lite grann hela tiden och då reglera med kopplingen för att sedan ta bort mer o mer gas... till slut låg jag bara på typ tomgång och reglerade med kopplingen.

En bra övning, och, sätt att tänka, som fungerar bra.

Det är störande med koner!
Det du behöver kunna har inte med koner att göra!
Öva på det väsentliga!
Misslyckanden är dåligt för självförtroendet, och därmed inlärningen!

Så glöm konerna till att börja med.

Börja med den här övningen

1. starta med grundgas och kopplingen i dragläget, tryck sedan in med kopplingen...

2. hojen rullar saktare och saktare...

3.när hojen rullar så långsamt att du inte kan hålla balansen,ge grundgas och kopplingen till dragläget...

4. nu rullar hojen fortare igen, tryck in kopplingen...åter till punkt 2.

Gör den övningen rakt fram, så att du kan göra den med så kort sträcka som möjligt, mellan varje moment, utan broms.

När du känner att du kan detta säkert, gör samma övning i en cirkel både höger och vänstervarv.

När du känner att du kan detta, lägg till att bromsa ned hastigheten så ser övningen ut som följer

1. starta med grundgas och kopplingen i dragläget, tryck sedan in med kopplingen...

2. bromsa så att hojen rullar saktare och saktare...

3.när hojen rullar så långsamt att du inte kan hålla balansen,ge grundgas och kopplingen till dragläget...

4. nu rullar hojen fortare igen, tryck in kopplingen...åter till punkt 2.
Gör den övningen rakt fram, så att du kan göra den med så kort sträcka som möjligt, mellan varje moment, utan broms.

När du känner att du kan detta säkert, gör samma övning i en cirkel både höger och vänstervarv.

Nu kan du prova konbanan. klarar du inte den på ca 3-4 försök gå tillbaka till grundövningen.

varför är detta sätt bra, jo som jag skrev

Det är störande med koner!
Det du behöver kunna har inte med koner att göra!
Öva på det väsentliga!
Misslyckanden är dåligt för självförtroendet, och därmed inlärningen!

Last edited:
Jag hade också en ER6n som träningshoj (har en -f nu;)). 4-6km/h på lågfartsbanan ska du ligga i. Och som någon annan skrev så är det lättare om du sätter dig långt fram på sadeln, nästan på väg upp på tanken ;). Luta dig även lite frammåt. När du svänger så kan du luta dig lite snett frammåt åt andra hållet för att skapa balans så att hojen inte tippar åt det håll du svänger.
Närgranska din lärare hur han sitter och gör när han visar dig, det gjorde jag och det lärde jag mig mycket på!

På min uppkörning fick jag lågfartsbanan med stopp vid koner. Satte i foten en gång och svävade ut lite för långt (enligt mig) vid svängarna men det var inget de klagade på, klarade kortet! ;)

Jag fick kärringstopp och satte ner benet på Lågfartsbanan när ja körde upp men jag fick kortet utan att behöva göra nått 2 ggr :) Så kör inte för långsamt och gasa mycke!

oavsett vad du behöver göra på uppkörningen så ska du kunna åka långsamt (under 1 km/h) utan att sätta ner fötterna. det finns inget fulare än en mc som åker i en kö 2 meter för att sen sätta ner fötterna, åka 2 meter till osv.
sen som någon skrev, det finns få koner i trafiken - koncentrera dig du bara på att lära åka så långsamt du bara kan och sen försöka åka långsammare, köra lite vändningar med styrstoppett i osv, sen är koner inga problem. när du kört så i ca 8 timmar så tänker du inte på om du spänner benen eller inte.
jag som redan har körkort brukar köra lite långsamma övningar när jag känner fört då man blir mer teknisk med hojjen.
har du egen hojj, köp en easyclutch (finns i kråss-butiker för ca 150 spänn) gör att kopplingen blir lättare vilket kan va tacksamt efter 8 timmars träning. (sen kan du med fördel såga av den så att du kan koppla med ett finger och hålla styret utan att klämma fingrarna (lite överkurs men så kör jag))

För det första, slappna av.
Prova att ställa dej upp på fotpinnarna för att öva upp balansen ytterligare, att köra sakta på gräs kan också hjälpa.
Men sen är det bara att nöta och nöta, det ger sej till slut!

öva öva öva och öva mer, man ska sitta som typ en säck när man kör konbanan och så långsamt du bara kan, du ska kunna ligga på dragläget hela tiden, inte använda broms till att tala om.

och blicken upp fokusera när du kommer in i konbanan på sista konen, så långt fram hela tiden så du kan planera din körning, ta ut svängarna rejält, vet ju inte vilken hoj du övningskör med men själv har jag en ER5 och den är SUPERsmidig i konbanan:D

du kan jag kan berätta för dig att jag fick den lätta konbanan på uppkörningen, inte den vanliga slalomkonbanan och jag REV (nervositet) 1 kon men han godkände mig ändå för han såg hur nog jag var med allt:)

så om du är supernoga med allt även detaljerna, ta det jättelugnt på uppkörningen, ta ett extra andetag och fokusera så ser dom helheten att du KAN :)

Last edited:
öva tills du kan få ett motorstopp och starta mc uttan att sätta ner foten :D:D:D då blir vv gubben impad:tummenupp

Jag tycker att det är rätt så onödigt att behöva göra låg-, högfarts- och bromsprov på uppkörningen eftersom att man måste göra detta på risktvåan nu. Man får inte göra teorin om man inte har en godkänd risktvåa eller etta (om man nu kan kugga på ettan ;) ) och om man är godkänd på tvåan så har man ju visat att man förstår hur man ska bete sig. Varför ska man behöva göra det två ggr?!?! :huvet

Jag tycker att det är rätt så onödigt att behöva göra låg-, högfarts- och bromsprov på uppkörningen eftersom att man måste göra detta på risktvåan nu. Man får inte göra teorin om man inte har en godkänd risktvåa eller etta (om man nu kan kugga på ettan ;) ) och om man är godkänd på tvåan så har man ju visat att man förstår hur man ska bete sig. Varför ska man behöva göra det två ggr?!?! :huvet

gör man? trodde det bara var mer teori... hmmm:va

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...