MC uppkörning, balans..

Nja, man ska göra högfartsövningar. Typ inbromsning med och utan ABS i högre hastigheter. Men det är inget prov så man kan inte misslyckas, om det inte är så att man är så kass så man inte kan framföra fordonet säkert (citat) vad det nu innebär.

Okej. Om man inte kan köra så kommer man ändå inte att komma förbi risktvåan! :P
 
Se till o flytta din kropsvikt i början överdirv rejält så du ha hela skinkan utan för sätet samt håll upp blicken. När du blir mer säker behöver du inte hänga runt på hojjen som en apa men så får du mer känsla för hur du ska födela vikten
 
Jag köpte koner på en sportaffär, kollade upp mått/"design" på konbanan, ställde upp den på en asfaltsplan och nötte ungefär en timme om dan.

När jag kom till körskolan så sa han typ: "du behöver inte stå stilla i konbanan" och så ströks hela krypkörningen från kursplanen.

Det är bara att träna, mitt enda "tips" är att de där gångerna när det inte riktigt vill sig, man blir lite förbannad för att man vet att man kan, men så går det bara sämre och sämre.. Då ska man lägga ner, gå hem och kolla på tv, gå och köp en glass, vad som helst.. sen fortsätter man lite senare så löser det sig. Tålamod is the shit!

Tänk oxå på att gas ger dig balans, öva lite på det och försök att inte bromsa för mkt!
 
Hej

Det är bara att nöta nöta nöta och sen nöta lite till.Fråga mig som har balans som ett parkbänksfyllo. Upp med huvudet,sitt så nära tanken du kan,knip med benen.För att bli godkänd ska inspektören kunna se mönstret på bakdäcket.Det är ett bra mått på hastigheten tycker vägverket....
Fredrik
 
Som ersättning för koner kan du istället bara ta 4 petflaskor och på fylla dem med lite vatten, sen är det bara att hitta en lämplig stor parkering :tummenupp
 
Blicken, tänk på att alltid ha horizonten i blickfånget. Det är samma fenomen som uppträder i en kanot, hjärnan är bra på balans om du har bra referenspunkter att hänga upp den på visuellt.

Ett annat tips är att öva på snabba åttor, det ger en känsla för hur du kan räta upp med gas om cykeln börjar falla in vid full styrutslag.
 
Kuuul med krypkörning. Mitt problem var att jag "föll in" i svängarna. Fick ett tips om att vid svängarna tänka på den yttre handen, lägga lite extra tryck på den sidans styre och då gick det till sist galant. Lycka till!
 
Haha skönt inlägg, stort tack. :yoparty

Jag köpte koner på en sportaffär, kollade upp mått/"design" på konbanan, ställde upp den på en asfaltsplan och nötte ungefär en timme om dan.

När jag kom till körskolan så sa han typ: "du behöver inte stå stilla i konbanan" och så ströks hela krypkörningen från kursplanen.

Det är bara att träna, mitt enda "tips" är att de där gångerna när det inte riktigt vill sig, man blir lite förbannad för att man vet att man kan, men så går det bara sämre och sämre.. Då ska man lägga ner, gå hem och kolla på tv, gå och köp en glass, vad som helst.. sen fortsätter man lite senare så löser det sig. Tålamod is the shit!

Tänk oxå på att gas ger dig balans, öva lite på det och försök att inte bromsa för mkt!
 
Är det bara jag som är rädd för att välta med hojen?:(

jag var skiträdd för att välta i konbanan och till slut gjorde jag det några gånger- stillastående och vid en vändning...ingen fara men visst kan det bli en blockning i kroppen och hjärnan efter det som tar ett tag att komma över, men hellre det under träningen så VET man hur det känns så till slut vet man att det är inte så farligt utan på det igen :)

ett tips är när du kör en raksträcka utan koner så träna att sitta tungt och rakt på hojen MEN "vält" hojen åt sidan utan att för det trilla..förstår du..försök liksom vagga hojen från ena till andra sidan medans du själv sitter rakt upp så märker du hur mycket du egentligen kan göra med hojen utan att välta.. (ungefär som en pendel menar jag).

en sak till träna inte för mycket om det går fel...då är risken större att du trillar eller att du känner att du är superkass...jag minns att jag kände mig så jävla kass 3v innan uppkörning men så trillade polletten ner en vecka senare så de 2sista veckorna gick som en dans(tur det för jag trodde fan att jag aldrig skulle få mckortet ;))

när jag väl kunde sätta konbanan 2 gånger av 3 då slutade jag nöta den utan då gjorde vi så att varje gång jag skulle övningsköra så gjorde vi konbanan 3ggr samma med undanmanövern. sen körde vi bara mc på landsväg och i citytrafik, jag fick liksom chansen att njuta av att köra mc vilket gav mig bara mer glädje och självförtroende:)
 
Last edited:
1. Kör inte för sakta utan håll ett gångtempo.

2. Fokusera inte på att ha spända ben runt tanken osv. Vid krypkörning av den typ som är vid uppkörning håller du balansen med hela överkroppen. Ska du svänga höger hoppa luta överkroppen åt vänster, du kan också hoppa över lite lätt på vänster sida av sadeln, ledigt och avslappnat ska det vara. Kör så som det känns rätt, och ändra små detaljer hela tiden tills det sitter!
 
Jag köpte koner på en sportaffär, kollade upp mått/"design" på konbanan, ställde upp den på en asfaltsplan och nötte ungefär en timme om dan.

När jag kom till körskolan så sa han typ: "du behöver inte stå stilla i konbanan" och så ströks hela krypkörningen från kursplanen.

Det är bara att träna, mitt enda "tips" är att de där gångerna när det inte riktigt vill sig, man blir lite förbannad för att man vet att man kan, men så går det bara sämre och sämre.. Då ska man lägga ner, gå hem och kolla på tv, gå och köp en glass, vad som helst.. sen fortsätter man lite senare så löser det sig. Tålamod is the shit!

Tänk oxå på att gas ger dig balans, öva lite på det och försök att inte bromsa för mkt!

Gjorde precis som dig :) fast jag behövde inte köpa konor utan det finns uppställt på ett ställe i gävle redan som man kan åka o öva själv på :)
 
Jag köpte koner på en sportaffär, kollade upp mått/"design" på konbanan, ställde upp den på en asfaltsplan och nötte ungefär en timme om dan.

När jag kom till körskolan så sa han typ: "du behöver inte stå stilla i konbanan" och så ströks hela krypkörningen från kursplanen.

Det är bara att träna, mitt enda "tips" är att de där gångerna när det inte riktigt vill sig, man blir lite förbannad för att man vet att man kan, men så går det bara sämre och sämre.. Då ska man lägga ner, gå hem och kolla på tv, gå och köp en glass, vad som helst.. sen fortsätter man lite senare så löser det sig. Tålamod is the shit!

Tänk oxå på att gas ger dig balans, öva lite på det och försök att inte bromsa för mkt!

Haha :Bugar
 
Klarade uppkörningen idag!!:yoparty

Stort tack till er alla, läste igenom allt ni skrev om och om igen!

Väldigt glad idag=)
 
jag fick göra en bana som ser ut som en tre klöver.

dvs en kona som start, sen tre koner framför ca 4-5 m ifrån. Svårt i början men sen blev provbanan lätt.
Utöver att öva öva så är mitt enda tips att jobba med blicken.

Hela tiden titta dit du ska gärna långt bort och gärna lite högre upp. Jag föll oxå in i kurvorna men när jag höjde blicken funka det.
 
Nja, jag brukar inte krypköra... :D

Men så som jag lärde mig var genom att gasa lite grann hela tiden och då reglera med kopplingen för att sedan ta bort mer o mer gas... till slut låg jag bara på typ tomgång och reglerade med kopplingen.

Äntligen någon som gör som jag.
Har uppkörning om någon vecka och har aldrig använt gas utan reglerar endast med koppling, började tro att jag gör helt fel när alla talar om gas. Men jag kanske gör "fel" ändå?!?!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top