mc-transportställning till bil

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
är det någon som använder ett ställ till bilen som man sätter på dragkroken, hur tung hoj kan man ha på ett sånt ställ och var får man tag i det

man vill inte ha mycket mer än 100kilo på kroken, om man inte vill wheela med bilen dvs :P

dom där ställningarna är väll mest för crossar och inte för riktiga motorcyklar.

Roughack skrev:
man vill inte ha mycket mer än 100kilo på kroken, om man inte vill wheela med bilen dvs :P

dom där ställningarna är väll mest för crossar och inte för riktiga motorcyklar.

det blir säkert inte lagligt men om du ser över skicket på ditt drag och svetsar dig ett kraftigt men lätt ställ så går det säkert, typ i aluminium. Jag har haft sån där till en cykel dock en cross och dom väger ju sälan över 100 kg.

Stegrande bil för mer än 100 kg kul tryck kan du glömma, du har aldrig testat lasta bagaget fullt, typ med öl? eller köra med tungt släp?

RS "Alex" skrev:
det blir säkert inte lagligt men om du ser över skicket på ditt drag och svetsar dig ett kraftigt men lätt ställ så går det säkert, typ i aluminium. Jag har haft sån där till en cykel dock en cross och dom väger ju sälan över 100 kg.

Stegrande bil för mer än 100 kg kul tryck kan du glömma, du har aldrig testat lasta bagaget fullt, typ med öl? eller köra med tungt släp?

Hävarmprincipen..

bagaget är oftast direkt över bakaxeln, något på dragkroken är det inte.

MattE. skrev:
Hävarmprincipen..

bagaget är oftast direkt över bakaxeln, något på dragkroken är det inte.

men du har aldrig sett någon som dragit släp så bilen sjunkit ned i fjädringen?

Rekommenderat kultryck på bil är 30 - 60 Kg.
100Kg kultryck och du har en REJÄLT sänkt bil ibak.
200kg hoj DIREKT på kulan = saker och ting kommer förmodligen att börja gå sönder i infästningar.

Se till att skaffa ett litet släp istället.
Att sätta hojen direkt på dragkroken går, men det är f*n inte att rekommendera. Frågan är även om det är lagligt, med tanke på totalvikt på bilen.

De flesta dragkrokars viktbegränsning ligger på 75 kg....... alltså kultrycket. Tror inte det är nå´n bra idé att hänga på en hoj........ möjligtvis en minimoto....... :)

RS "Alex" skrev:
men du har aldrig sett någon som dragit släp så bilen sjunkit ned i fjädringen?
beror ju lite på vad det är för bil också ;)
lyfter gör det nog inte men den blir nog lagomt understyrd :skrämd
vill ju inte ploga av vägen i första kurvan :7peta

Brorsan hade en XR250 där bak på en Golf.. Han kunde knappt svänga och fjädringen var helt bottnad. Visserligen var det en gammal skrotbil. Men en sporthoj där bak då är det kört.

Roughack skrev:
beror ju lite på vad det är för bil också ;)
lyfter gör det nog inte men den blir nog lagomt understyrd :skrämd
vill ju inte ploga av vägen i första kurvan :7peta

Understyrd? Nu är jag inte med....tänkte du hänga på hojen fram då lr? :va

Annars borde det väl bli överstyrd den blir...och aningen svajig/överdrivet lättsvängd på grund av det, så länge däcken är i backen vill säga.....

fwk skrev:

Annars borde det väl bli överstyrd den blir...och aningen svajig/överdrivet lättsvängd på grund av det, så länge däcken är i backen vill säga.....

Den blir understyr, du hörde rätt.

Bilen vill gå rakt i kurvan= understyrd
Bilen vill svänga kraftigt= överstyrd

fwk skrev:

tyngre bak = mindre tryck på framhjulen = sämre fäste fram.
eller har jag otur då jag tänker igen? :4skrika

då är det nog ingen bra idé att hänga upp en TT600 där bak på bilen, den väger ca 160 kg

Roughack skrev:
tyngre bak = mindre tryck på framhjulen = sämre fäste fram.
eller har jag otur då jag tänker igen? :4skrika

Helt sant, men mindre tryck fram = lättare att styra. Dock med en hoj blir det nog snarare för lite tryck fram och omöjligt att styra...

Understyr är när du har trycket fram, som vid inbromsning, framänden vill gå ner i backen = tungt att styra.

Båda ger dock manöverproblem ja....så fel ute var du inte. Var bara den lille elaka besserwissern i mig som inte gick att stoppa denna gång. Jag ber om ursäkt för det, ska skärpa mig! :fatta!

RS "Alex" skrev:
Den blir understyr, du hörde rätt.

Bilen vill gå rakt i kurvan= understyrd
Bilen vill svänga kraftigt= överstyrd

Din definition håller jag helt med om, men vilket av fallen får du om du hänger på en hoj bak?

I min enfald tycker jag mig få det till att den blir överstyrd. Men jag har haft fel förut...men då får du gärna upplysa mig hur jag tänker fel. :)

jag skulle vilja säga att en understyrd bil släpper framvagnen före bakvagnen vid hård kurvtagning, medans en överstyrd bil släpper bak först, med hjälp av fjädring, dämpare och kränghämmare kan man justera balansen mellan överstyrd/understyrd.

"lättare att svänga med mindre tryck på framhjulen" menar du att det blir lättare att vrida på ratten då? :7peta :hihi

du kan ju prova slänga på sommarsulor fram på bilen till vintern och se om den blir överstyrd :3freak

De där är gjorda för crossar på max 250 cc. Dvs max 100 kg typ.

fwk skrev:
Helt sant, men mindre tryck fram = lättare att styra. Dock med en hoj blir det nog snarare för lite tryck fram och omöjligt att styra...

Understyr är när du har trycket fram, som vid inbromsning, framänden vill gå ner i backen = tungt att styra.

Båda ger dock manöverproblem ja....så fel ute var du inte. Var bara den lille elaka besserwissern i mig som inte gick att stoppa denna gång. Jag ber om ursäkt för det, ska skärpa mig! :fatta!

Din definition håller jag helt med om, men vilket av fallen får du om du hänger på en hoj bak?

I min enfald tycker jag mig få det till att den blir överstyrd. Men jag har haft fel förut...men då får du gärna upplysa mig hur jag tänker fel. :)

Ja du har fel

Som personen ovan skrev testa kör med sommardäck fram och vinterdäck bak på is , när du kommer till kurvan svänger bilen skarp då? nej den går rakt fram vilket tyder på att den är UNDERSTYRD. Har du en cross där bak så får du mindre tryck på framhjulen, därför får du sämre fäste och bilen blir understyrd.......

edit : även den bästa kan ha fel :tungan

ang understyrt eller inte kanske ni kan diskutera via pm, frågan va ju inte den utan om det va någon som hade ställning på bilen eller inte och vi har kommit fram till att kultrycket är för högt och att det inte kommer funka så bra. tack för svaren.

TERMINATOR skrev:
ang understyrt eller inte kanske ni kan diskutera via pm, frågan va ju inte den utan om det va någon som hade ställning på bilen eller inte och vi har kommit fram till att kultrycket är för högt och att det inte kommer funka så bra. tack för svaren.

vad väger din cykel då?

Finns ju dom som förstärker kulan

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti