Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Roughack skrev:man vill inte ha mycket mer än 100kilo på kroken, om man inte vill wheela med bilen dvs
dom där ställningarna är väll mest för crossar och inte för riktiga motorcyklar.
RS "Alex" skrev:det blir säkert inte lagligt men om du ser över skicket på ditt drag och svetsar dig ett kraftigt men lätt ställ så går det säkert, typ i aluminium. Jag har haft sån där till en cykel dock en cross och dom väger ju sälan över 100 kg.
Stegrande bil för mer än 100 kg kul tryck kan du glömma, du har aldrig testat lasta bagaget fullt, typ med öl? eller köra med tungt släp?
MattE. skrev:Hävarmprincipen..
bagaget är oftast direkt över bakaxeln, något på dragkroken är det inte.
beror ju lite på vad det är för bil ocksåRS "Alex" skrev:men du har aldrig sett någon som dragit släp så bilen sjunkit ned i fjädringen?
Roughack skrev:beror ju lite på vad det är för bil också
lyfter gör det nog inte men den blir nog lagomt understyrd![]()
vill ju inte ploga av vägen i första kurvan![]()
fwk skrev:Understyrd? Nu är jag inte med....tänkte du hänga på hojen fram då lr?![]()
Annars borde det väl bli överstyrd den blir...och aningen svajig/överdrivet lättsvängd på grund av det, så länge däcken är i backen vill säga.....
fwk skrev:Understyrd? Nu är jag inte med....tänkte du hänga på hojen fram då lr?![]()
Annars borde det väl bli överstyrd den blir...och aningen svajig/överdrivet lättsvängd på grund av det, så länge däcken är i backen vill säga.....
Roughack skrev:tyngre bak = mindre tryck på framhjulen = sämre fäste fram.
eller har jag otur då jag tänker igen?![]()
RS "Alex" skrev:Den blir understyr, du hörde rätt.
Bilen vill gå rakt i kurvan= understyrd
Bilen vill svänga kraftigt= överstyrd
fwk skrev:Helt sant, men mindre tryck fram = lättare att styra. Dock med en hoj blir det nog snarare för lite tryck fram och omöjligt att styra...
Understyr är när du har trycket fram, som vid inbromsning, framänden vill gå ner i backen = tungt att styra.
Båda ger dock manöverproblem ja....så fel ute var du inte. Var bara den lille elaka besserwissern i mig som inte gick att stoppa denna gång. Jag ber om ursäkt för det, ska skärpa mig!
Din definition håller jag helt med om, men vilket av fallen får du om du hänger på en hoj bak?
I min enfald tycker jag mig få det till att den blir överstyrd. Men jag har haft fel förut...men då får du gärna upplysa mig hur jag tänker fel.![]()
TERMINATOR skrev:ang understyrt eller inte kanske ni kan diskutera via pm, frågan va ju inte den utan om det va någon som hade ställning på bilen eller inte och vi har kommit fram till att kultrycket är för högt och att det inte kommer funka så bra. tack för svaren.
RS "Alex" skrev:vad väger din cykel då?
Finns ju dom som förstärker kulan
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |
![]() |