Mc-tjuven som greps på bar gärning fick sitt straff

amullo skrev:
http://www.arbetarbladet.se/local_a...ng_1=101&avdelning_2=101&variabel=GAVvinj.gif

Artikeln

Sanslöst, men bra att Malin får lite stålar för insatsen. Om hon nu får dem någon gång, vilket man får hoppas.

Jodå, pengar får hon men det kan ta ett tag och det är på inget sätt säkert att det är hela beloppet som utdömdes av tingsrätten (eller var det hovrätten)?

Först skall hon begära utmätning av den dömde hos kronofogdemyndigheten som gör en utredning för att se om det finns några utmätningsbara tillgångar.

När utredningen är klar och man har kommit fram till att det saknas utmätningsbara tillgångar (vilket det nästan alltid gör). Så får Malin ett skriftligt besked som hon skall använda sig av vid kontakt med sitt försäkringsbolag som, om Malin har en gällande försäkring, kan få ut delar av beloppet (vilket oftast gäller trasiga kläder mm. men nästan aldrig sveda o värk).

När försäkringsbolaget har betalt ut en del av dessa pengar kan hon gå vidare och ansöka om ersättning hos brottsoffermyndigheten som har ca. 6 mån. handläggningstid. Där fattar man beslut om hon kan/skall få resterande belopp eller om man av olika skäl sänker beloppet.

Tålamod är i den här typen av fall en dygd! :va

Mvh!
// Niklas

TukTuk skrev:
När ska folk fatta är det är synd om OFFREN och inte gärningsmännen?

VEM avgör då om vilka som är offer?

Räcker rättsväsendet till för det? Dvs. kräver du/vi/jag fällande dommar för att med säkerhet veta VEM som kan/bör/skall kallas offer?

Alla människor måste stå för sina handlingar och ta konsekvenserna därav. Så är rättsammhället uppbyggt och det är enda sättet att bringa lag och ordning bland oss människor.

Och naturligt tycker vi nog alla att ett barn som råkar illa ut (oftast är det vuxna eller andra äldre som då är förövarna) är att anses som ett OFFER. Om detta barn då växer upp och inte får den vård/hjälp som han/hon behöver för att lära sig att mentalt orka med livet utan får stora svårigheter redan vid tidig ålder. SLUTAR hans/hennes rätt att vara OFFER för att han/hon fyller 18 år???

Vad det hela handlar om är att de flesta av oss vill förenkla livet under en sådan här diskussion för om vi skall ta hänsyn till allt så blir det så krångligt och dessutom kanske vissa av våra föreställningar om hur folk skall vara ställs på kant vilket kan rasera ens verklighetsuppfattning. Och DET är jobbigt!

Vad jag reagerar mot, oftast, i den här typen av diskussioner är just denna förenkling. För den återspeglar oftast inte verkligheten över huvud taget. Vilket gör att resonemangen kan bli väldigt tillspetsade och skeva.

VARFÖR måste vi alltid klassa en brottsling som antingen offer ELLER brottsling (dvs. genomrutten och ond ut i fingerspetsarna). Varför är det så svårt att se att i majoriteten av fall där missbrukare är inblandade så finns tragik i bakgrunden BÅDE för gäningsman och för offret (målsägaren)?

Eller är det så att vi helt enkelt MÅSTE ha någon att HATA. Dvs. vi måste ha en SYNDABOCK!

// Niklas

Men om nu inte tjuven har en spänn, betalar försäkringsbolaget ut skadestånd?

En liknande historia när jag fick inbrott i min bil. Mitt på blankade dagen i ett parkeringsgarage i uppsala, centralbadet. Har varit och jobbar och kommer ut ser att motorhuven är uppe. Typ alla rutor är krossade, ratten helt sne etc.

Precis då kommer en snubbe ner och snackar med mig. Han har sett pundaren som satt i bilen och ringt polisen etc. Polisen kommer och snackar med mig, tar uppgifter osv. Sen får dom ett anrop på radion att dom har sett honom på stan. Efter det så får dom tag på honom, krävs 4 snutar för att få ner karln på backen.

Månader går och jag blir kallad till tingsrätten. I hans mål så va det x antal punkter. Brott mott knivlagen, narkotikabrott, skadegörelse etc etc. Sen börjar dom rabbla upp säkert 15 exakt likadana fall.

Han får 6 månaders fängelse och döms till flera hundra tusen i skadestånd. Som han såklart inte kunde pröjsa, och jag fick knappt min självrisk betald.

Det roliga var att han överklagade skiten också, så jag blev kallad till sthlm. Men dom avslog det sen.

Sen efter det har man ju sett honom flera gånger tokhög, nån gång kört omkring i en stulen bil osv. Jag fattar inte varför dom inte låser in honom och kastar bort nyckeln... eller avlivas, och det menar jag!

Last edited:
copse skrev:
Men om nu inte tjuven har en spänn, betalar försäkringsbolaget ut skadestånd?

I de fall där man har en försäkring som täcker denna typen av kostnader, ja!

Avlivning??? Snacka om bakåtsträvare! Vi avskaffade dödsstraffet för bra många år sedan och det tycker jag är bra!

// Niklas

Rikkard skrev:
Ja visst måste de det, det finns en massa prylar man skulle kunna ha dem till egentligen.

Varför dras ALLTID den här typen av diskussioner ner på en småskolenivå? Är det ett sätt att försöka få uppmärksamhet i och med ett tafatt försök att reta upp andra som sedan läser och ev. svarar? Eller är det för att spinna vidare på en attityd om att man måste vara på ett visst sätt för att bli accepterad inom den grupp individer man umgås med?

Du/ni BEHÖVER inte spela på en attityd för att bli accepterad av mig! Kram på Er! :pannkyss :D

// Niklas

Avarage skrev:
Varför dras ALLTID den här typen av diskussioner ner på en småskolenivå? Är det ett sätt att försöka få uppmärksamhet i och med ett tafatt försök att reta upp andra som sedan läser och ev. svarar? Eller är det för att spinna vidare på en attityd om att man måste vara på ett visst sätt för att bli accepterad inom den grupp individer man umgås med?

Du/ni BEHÖVER inte spela på en attityd för att bli accepterad av mig! Kram på Er! :pannkyss :D

// Niklas

det var skönt att höra niklas jag ska genast sluta.....

nej men det måste inte alltid vara gravalvarligt det är bra för själ och kropp med ett skratt ibland. :banana

dsoders2 skrev:
det var skönt att höra niklas jag ska genast sluta.....

nej men det måste inte alltid vara gravalvarligt det är bra för själ och kropp med ett skratt ibland. :banana

Aha...det är ren och skär ironi och har således inget "what so ever" med vilken människosyn författaren har att göra!!! :tummenupp

Skönt att höra, jag som trodde att det fanns människor som verkligen innerst inne ville dessa människor illa! Hmm, jag får nog skärpa mig! Tack för upplysningen! :tummenupp :Bugar

// Niklas

Avarage skrev:

// Niklas

Varför är det så att nån ALLTID stör sig på folk som vill ha in lite humor i den allvarsamma diskussionen? Är detta samma människor som gnäller på hundbajset på gatorna och grannarna som har fest 1 gång i halvåret? Är det så att dessa människor är gamla o bittra?

Om du läser första delen av mitt första inlägg kanske du fattar vad jag ville ha fram. Egentligen borde jag inte svarat dig, men man blir så trött..
Skönt att du är vuxen iallafall.

Och det där med tafatta försök att reta upp andra är du ju rätt bra på själv.

Kram på dig med.

Last edited:
Avarage skrev:
Aha...det är ren och skär ironi och har således inget "what so ever" med vilken människosyn författaren har att göra!!! :tummenupp

Skönt att höra, jag som trodde att det fanns människor som verkligen innerst inne ville dessa människor illa! Hmm, jag får nog skärpa mig! Tack för upplysningen! :tummenupp :Bugar

// Niklas

jag önska ingen död... jo kanske vissa lite ialla fall typ matte läraren jag hade i lågstadiet men han har nog kolat redan.. :hihi

Nej men jag tycker pundarna borde få mer påtvingad hjälp inte kom till avgiftningen vi har droppin på torsdagar.

Rikkard skrev:
Varför är det så att nån ALLTID stör sig på folk som vill ha in lite humor i den allvarsamma diskussionen? Är detta samma människor som gnäller på hundbajset på gatorna och grannarna som har fest 1 gång i halvåret? Är det så att dessa människor är gamla o bittra?

Om du läser första delen av mitt första inlägg kanske du fattar vad jag ville ha fram. Egentligen borde jag inte svarat dig, men man blir så trött..
Skönt att du är vuxen iallafall.

Och det där med tafatta försök att reta upp andra är du ju rätt bra på själv.

Kram på dig med.

Klart jag gnäller på hundbajset från 89-åriga tant Agdas lilla pyggmehund. Faktum är att jag skriker åt ungarna som leker på gården att vara tysta när jag kl. 16:00 kommer hem från jobbet för att ta mig en eftermiddagslur så jag skall orka med eftermiddagen och kvälles aktiviteter som består av Bridge med polarna innan Aktuellt visas kl. 21:00! :tummenupp

Är det konstigt att man reagerar och INTE uppfattar påhoppen som ironi när det svaren i denna tråden bla. har sett ut som följer?

Miggepigge skrev:
Vadå e du inte riktigt klok `? klart som fan att dom skulle sitta inne längre, pundar svinen borde avrättas,

Rikkard skrev:
Hon borde få ett straff som innebär arbete som vägkon vid vägarbeten.

Blå R1 skrev:
För helvete, du vill väl för satan inte ha henne utmed vägarna?
Tänk vilka buklor o skit man hade fått på bilen/hojen om hon virrat runt!!

Rikkard skrev:
Jävlar, tänkte inte på det.. Men om man tänder eld på henne och använder henne som lanterna på någon finlandsfärja?

WilleZL skrev:
Lås in henne på obestämd tid.

copse skrev:
Jag fattar inte varför dom inte låser in honom och kastar bort nyckeln... eller avlivas, och det menar jag!

Rikkard skrev:
Ja visst måste de det, det finns en massa prylar man skulle kunna ha dem till egentligen.

Jodå, jag förstod första delen av ditt inlägg men jag förstod uppenbarligen inte de andra inläggen! NU vet jag dock att DU var enbart ironisk men i själva verket är en hyvens kille som hjälper tanter över gatan och rättar till filten på den hemlöse som ligger på trotoaren när det är -3 grader och snöslask! :tummenupp

Ha en trevlig helg (och jag menar det!)!
// Niklas

Avarage skrev:
Jodå, jag förstod första delen av ditt inlägg men jag förstod uppenbarligen inte de andra inläggen! NU vet jag dock att DU var enbart ironisk men i själva verket är en hyvens kille som hjälper tanter över gatan och rättar till filten på den hemlöse som ligger på trotoaren när det är -3 grader och snöslask! :tummenupp

Ha en trevlig helg (och jag menar det!)!
// Niklas

Fint, då förstår vi varann. Givetvis önskar jag inte livet ur folk hur som helst. Ha en trevlig helg du med.

NÄ Spöstraff borde dom ha eller en avhuggen hand skulle ite skada s dom lär sig tt ge fan i andras aker :kocko :yoparty

FUBAR skrev:
1 månads fängelse för att stjäla en hoj och slå och sparka ägaren. Helt sjukt, nästan så man ger fan i att köpa grejer längre, bara ut och sno dom istället.
Pinsamt!!

tycker USA har ett bra brottsystem
med 3 brott sen får man avtjäna ett lååååångt straff

Frick skrev:

skulle väl funka sådär i ett sverige(där fängelser)som inte har resueser att lkara av läget/brottslingar/rymningar som det är nu.. överfullt med "småkriminella" (visst, skillnad på brott o brott, snott godis 3ggr o man åker in, samma som att sno 3 bilar, eller 3 misshandel osv?) o en ohållbar situation är vad som skulle hända.. tror iaf jag.

Frick skrev:

yes! en femtonåring som blivit tagen för snatteri 3 gånger, livstid direkt! elelr varför inte dödsstraff? elektriska stolen! fina grejjer det!

Lite konstigt att inte straffet blev högre? När min polare åkte dit för misshandel åkte han in i 2 månader. Trots att en dörrvakt vittnade om att misshandeln var provocerad och hot förekom.

Den här tjejen borde ju då fått för både misshandel och stöld, tycker man. Men de får väl, precis som med böterna, mängdrabatt.

Sen kan man tycka vad man vill om pundare. Jag är inte så förtjust i dom efter att dom stal min omega och sabbade den. Men jag tycker ändå man måste se på saken ur ett annat perspektiv.

De pundare som stjäl saker överhuvudtaget gör det ju inte för att kunna leva loppan utan precis om nån sa innan, att få råd att betala för sin "fix" eller vad det nu kan vara.
Visst kan det inte accepteras att folk stjäl saker men de här människorna är ju faktiskt sjuka. Sitta i finkan i ett antal månader gör ju ingen skillnad.

Jag såg dokumentären på kalla fakta häromdagen om Heroinberoende som fick metadon, och hur socialstyrelsen kunde bestämma sig för att sluta ge dom metadonet på basis att dom fick skylla sig själva att dom knarkade. Väldigt konstigt. Men tyvärr så är det socialstyrelsens fel att vi har folk som stjäl våra MC. För om de här människorna fick vård istället för ovett så hade vi inte haft detta problemet.

Däremot Adnan Gangster och hans polare borde lätt hängas upp i en lyktstolpe.

Men tjejen som höll i pundarbruden borde få en medalj.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti