Mc-tjuv krockade i Upplands Väsby

Att beväpna vakterna är nödvändigt, just nu har kriminalvårdarna bara ASP, OC och fängsel, dock är det tester utförda om vi även ska få stun-guns, men det är nog en bit bort. Finska kriminalvården har det, så det kan komma hit också framöver. Vi behöver vara beväpnade pga allt skit som vi råkar ut för, jag lovar.

Ja, självklart väljer man att inte begå brott för att man riskerar straff, varför är det ett konstigt argument? Man är inte kriminell helt enkelt och väljer sitt sätt att leva, vilket de kriminella gör också, men de väljer den andra vägen. Alla har ett val, oavsett.

Jävla skillnad på att leva och att dö.... men kanske bara jag som tycker så.

Klart det är skillnad. Men om man har uppnått maxstraff så har man inget mer att förlora på att begå fler brott, och det spelar ju ingen roll vad maxstraffet är då, eller hur tänker du?

Du har rätt, jag drog det för långt. Ber om ursäkt för det.
Men tycker fortfarande inte att vi ska efterapa USA:s system vad gäller kriminalvård.

Nej, det tycker inte jag heller. Men det finns ändå bitar som de kan bättre än Sverige, av olika anledningar, och det vore ju dumt att inte dra nytta av den kunskap som finns.

Finns det överhuvudtaget nåt sätt att komma till rätta med kriminalitet, förutom kriminalvård, fängelser och övervakning?

Skicka alla kriminella till fina, dyra och exklusiva exotiska länder som vi skattebetalare betalar för är ju en lysande idé :tummenupp NOT!!!

Nä, tror knappast det finns något annat alternativ, jag hoppas att det inte gör det i alla fall.

Japp det gör jag, men sen är det olika beroende på vad det gäller också men ett straff vill jag inte ha hursomhelst så då tycker jag att det är bättre att jag uppför mig istället
.
Jag är uppfostrad med frasen: "Gör vad du vill sålänge du inte gör ngn annan ledsen"

Därför stjäl jag inte saker, jag har inte ihjäl ngn, jag har inte sönder andras saker med flit osv för då gör jag ju ngn annan ledsen.
Men visst det finns människor som jag gärna skulle göra ledsna, men då riskerar jag ju ett straff och det vill jag inte ha så därför låter jag bli.

Däremot är det inte så många om ens någon som blir ledsen av att jag kör 10-20km/h för fort på stor väg...Där riskerar jag böter och jag vill inte ha böter heller så därför kör jag i stort sett alltid lagligt.
Jag har roligare saker att göra för mina pengar och jag behöver mitt körkort varje dag.

Varför är det intressant?

Det är intressant eftersom jag tycker att du egentligen bara bevisar min poäng. På grund av uppfostran som du säger väljer du att inte begå vissa brott. Vi gör alla en bedöming i olika fall. Tex fortkörining, jobba svart, mm..
men vi drar oss från att råna, mörda mm. Det är inte straffet som hindrar oss. Det är insikten om att det är fel. Och precis som du säger saknar en del männiksor förmågan att känna eller inse detta. Hur kan man annars förklara brott som görs i affekt, tex slå ihjäl sin man eller barn, i jämförelse med ett brott som görs planerat, tex sno en mc.
Jag är övertygad om att de flesta avstår brott för att dom vet/känner att det är fel. Sen väljer vi nog att ta vissa risker när det gäller vissa brott, som tex fortkörning.

Klart det är skillnad. Men om man har uppnått maxstraff så har man inget mer att förlora på att begå fler brott, och det spelar ju ingen roll vad maxstraffet är då, eller hur tänker du?

Nej, det tycker inte jag heller. Men det finns ändå bitar som de kan bättre än Sverige, av olika anledningar, och det vore ju dumt att inte dra nytta av den kunskap som finns.

Tänkte nog mera att chansen att få nåd eller ett kortare straff är mer attraktivt än döden. Blir lite som att gripa efter sista halmstråt.
fast vad vet jag/vi egentligen - kan nog bara dom i deathrow besvara fullt ut.

Att beväpna vakterna är nödvändigt, just nu har kriminalvårdarna bara ASP, OC och fängsel, dock är det tester utförda om vi även ska få stun-guns, men det är nog en bit bort. Finska kriminalvården har det, så det kan komma hit också framöver. Vi behöver vara beväpnade pga allt skit som vi råkar ut för, jag lovar.

Ja, självklart väljer man att inte begå brott för att man riskerar straff, varför är det ett konstigt argument? Man är inte kriminell helt enkelt och väljer sitt sätt att leva, vilket de kriminella gör också, men de väljer den andra vägen. Alla har ett val, oavsett.

ja jag tycker det är ett konstigt argument att det enda som hindrar dig från att begå brott är risken för ett straff.
jag begår inte brott för att jag vet att det skadar andra - och det vill inte jag. Det känns inte bra för mig.

Last edited:
Tänkte nog mera att chansen att få nåd eller ett kortare straff är mer attraktivt än döden. Blir lite som att gripa efter sista halmstråt.
fast vad vet jag/vi egentligen - kan nog bara dom i deathrow besvara fullt ut.

Visst, men en genomsnittlig dödsdömd sitter på Death Row i 14 år eller något i den stilen innan avrättning, och under den tiden finns chans för benådan.

jag tycker det är ett konstigt argument att det enda som hindrar dig från att begå brott är risken för ett straff.
jag begår inte brott för att jag vet att det skadar andra - och det vill inte jag. Det känns inte bra för mig.

Om alla tänkte så hade vi såklart inte behövt några straff alls, men fram till den dagen kanske vi ska anpassa oss efter den verklighet som råder? Men du menar alltså att du aldrig brutit mot någon lag? Kört för fort, piratkopierat, köpt smuggelöl, kört trimmad moppe etc.?

Visst, men en genomsnittlig dödsdömd sitter på Death Row i 14 år eller något i den stilen innan avrättning, och under den tiden finns chans för benådan.

Om alla tänkte så hade vi såklart inte behövt några straff alls, men fram till den dagen kanske vi ska anpassa oss efter den verklighet som råder? Men du menar alltså att du aldrig brutit mot någon lag? Kört för fort, piratkopierat, köpt smuggelöl, kört trimmad moppe etc.?

Ja om alla hade tänkt så så hade det varit bra. Vet lika väl som någon annan att det inte funkar så. Skrev tidigare att jag jobbat med kriminella i 12 år. Jag är inte naiv.

och som jag skrev så väljer vi att begå vissa brott - ja vi gör ett val baserat på vilka risker som finns - men jag tror att det finns en gräns för de flesta av oss. Min gräns går vid fortkörning och visst har jag laddat ner och kört trimmad moppe. Har aldrig påstått att jag är fläckfri.
Vi diskuterar två olika saker. Varför begår man brott och vad ska man göra med dom som begår brotten? Får man koll på den första frågan kanske man kan lösa den andra bättre.

Varför begår man brott och vad ska man göra med dom som begår brotten?

Varför man begår brott är som sagt självvalt, alla har ett val, oavsett. Vill jag begå kriminella handlingar så gör jag det, det är ingen som tvingar mig till att vara laglydig. Sedan finns det många teorier om varför folk blir kriminella, grupptryck, dålig uppväxt, vänner m.m. men jag anser fortfarande att alla har ett val, oavsett.

Och vad man ska göra med dom som begår brotten är väl självklart, lås in dom och håll dem borta från sammhället, därav kan de inte fortsätta sin kriminella bana.

Nota bene att man inte slutar begå brott enkom för att man sitter inne. Man slutar begå vissa typer av brott, men många andra typer förekommer; misshandel, mord, våldtäkt, utpressning, droghandel etc etc.

Vore intressant att se försäkringspremierna om man hade sluppit stölder, körkortslösa förare och DUI:s. Hoppas han blir liggande länge på hospitalet. Varje dag han är immobil sparar massor av skattepengar. Patrask!

Varför begår man brott och vad ska man göra med dom som begår brotten?

Varför man begår brott är som sagt självvalt, alla har ett val, oavsett. Vill jag begå kriminella handlingar så gör jag det, det är ingen som tvingar mig till att vara laglydig. Sedan finns det många teorier om varför folk blir kriminella, grupptryck, dålig uppväxt, vänner m.m. men jag anser fortfarande att alla har ett val, oavsett.

Och vad man ska göra med dom som begår brotten är väl självklart, lås in dom och håll dem borta från sammhället, därav kan de inte fortsätta sin kriminella bana.

Min poäng var bara att om vi vet varför folk begår brott så kanske vi kan påverka det innan.... på så sätt sparar vi massa lidande och pengar..

Ska vi bjuda in Leif GW på diskussion i den här tråden??

Skicka alla kriminella till fina, dyra och exklusiva exotiska länder som vi skattebetalare betalar för är ju en lysande idé :tummenupp NOT!!!

Nä, tror knappast det finns något annat alternativ, jag hoppas att det inte gör det i alla fall.

Det är faktiskt inte en helt galen idé :tungan

Skicka dom med enkelbiljett till Thailand där dom får göra bort sig och bli inlåsta tills dom dör är nog billigare än att husera dom på våra svenska anstalter :D

Vore intressant att se försäkringspremierna om man hade sluppit stölder, körkortslösa förare och DUI:s. Hoppas han blir liggande länge på hospitalet. Varje dag han är immobil sparar massor av skattepengar. Patrask!

Om du läser ett av mina tidigare inlägg så ser du att det knappast är gratis att ha dom inlåsta, och det är knappast gratis att ha dem på sjukhus heller även om det kanske är lite billigare, inget jag kan uttala mig om.

Nej, långa straff och isolering i ett hål någonstans, låt dom leva på bröd och vatten hela straffet, då blir det iaf billigt plus att det förhoppningsvis kan ge dom en tankeställare att "nää, fy faan,, hit in vill jag inte igen".

"Hyr ut" fångar till forna östländer typ Polen,Ukraina,Rumänien osov .... lär bara kosta en bråkdel/dygn/fånge jämfört med svenska "hotell fängelser" .... fast det är väll inhumant å taskigt mot pedofiler och mördare (och hoj tjyvpack)

"Hyr ut" fångar till forna östländer typ Polen,Ukraina,Rumänien osov .... lär bara kosta en bråkdel/dygn/fånge jämfört med svenska "hotell fängelser" .... fast det är väll inhumant å taskigt mot pedofiler och mördare (och hoj tjyvpack)

Precis, i Sverige ska alla behandlas med ömhet och respekt med silkeshandskar oavsett vad de gjort. Det daltas för mycket med dom.

behåller du körkortet kör du inte för fort!

Hmm så fungerar inte jag..

Nu är inte jag så himla kriminell men jag kör lite fort med bilen ibland, dock alltid så jag ska få behålla körkortet å sura böter.

För mig är alltså den där tanken att bli av med mitt körkort skrämmande, säg att det dessutom skulle vara 20 000kr i böter istället för 3000 eller vad det är nu då skulle inte jag köra en km/h för fort...

Men sen finns det ju alltid puckon som skiter i allt, men då kanske vi skulle avliva dom istället precis som man gör med alla andra djur som inte uppför sig rätt.
Jag personligen ser ingen skillnad på en hund som uppför sig illa med lynnesfel etc eller en människa med samma problem.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT