Mc-tjuv krockade i Upplands Väsby

Det är knappast fel att önska att det svinet blir handikappad, eller åtminstånde får ett livslångt men för livet som gör han totalt okapabel att framföra någon form av fordon igen. Pratar vi pengar så kan man ju lika gärna önska att han körde ihjäl sig istället, då kostar han varken pengar för sjukvård eller för anstaltsvistelsen.

Tänk om han hade dödat en eller flera längst sin färd med den stulna hojen, tänk om han hade dödat din dotter? Vad skulle du anse om personen ifråga då? En klapp på axeln och säga fy, det där va dumt gjort, lova att inte göra om det... Eller skulle du personligen vilja se honom ordentligt skadad, död eller inlåst på livstid?

Det handlar till stor del om att det är ett jävla svin som inte kan låta bli andras tillhörigheter, men det handlar lika mycket om att han är en stor fara i trafiken och det kan gå riktigt jäkla illa om det vill sig. Han ska straffas ordentligt för det brott han gjort, men tyvärr, med det lama rättssystem sverige har så får han en, max två månader för grov stöld, och är han inte tidigare straffad så får han möjligen böter och villkorlig dom. Oerhört skrämmande för honom, eller hur? Tror knappast att han ändrar inställning pga det, eller rättare sagt, jag vet, av gedigen erfarenhet, att han inte gör det. Det som förhoppningsvis kan få honom att tänka till här är faktiskt att han blev skadad, om han har den nivån av IQ vill säga.

En kriminell (som är häktad) kostar dig, mig, alltså alla oss skattebetalare 2700kr per dygn så länge de är häktade, en kriminell som är dömd och avtjänar sitt straff på en av sveriges fina anstalter kostar oss skattebetalare 2000kr per dygn. Det är massor med pengar, det är rent ut sagt sjuka pengar.

2010 hade ett av sveriges största häkten 6230 inskrivningar och de flesta av dessa sitter minst 2-3 månader på häktet i väntan på rättegång, många betydligt längre än så, och många kan dessutom sitta över ett år beroende på fall.

Hall anstalten har ca 230 platser och är regelbundet fullbelagd, år in och år ut. Ta 230 x 2000 = 460.000kr per dygn vilket blir ca 168 miljoner per år, enbart för de som sitter på Hall... En nätt summa som du och jag ska betala för att dom har begått brott.

Bara att räkna efter vad kriminella kostar samhället... Och då är inte polisens arbete, advokat, åklagare, domstosväsendet m.fl inräknade...

För min del får det jävla aset gärna vara grönsak för resten av livet, det går så mycket skattepengar till skit i alla fall :huvet

En tjomme jag var på rättegång för (han hade gjort inbrott i torpet),
åkte dit på 34 inbrott + bilstöld + rattfylla + drograttfylla.

Det var vad han hunnit med på 1 år :gnissla

Han var ca 55år så frågan är vad hans nota slutar på..

Jag har ingenstans skrivit att brottslingar inte kostar eller ens för den delen kostar lite.

Och ja, hade jag råkat ut för något sådant, att tex en anhörig skadats av en sådan person hade jag givetvis inte varit lika lugn, men så är det även därför vi har ett rättsväsende i detta land som ska ta hand om detta (sen hur bra den funkar är en annan diskussion). Jag hade varit lika jävla förbannad och färgad oavsett vem som hade kört på en anhörig till mig, så att det är en som stulit en hoj behöver inte per automatik vara värre än en som tex inte tittar i döda vinkeln innan han kör ut till vänster och på så sätt tar kol på en anhörig till mig på hoj.

Att önska att en person ska bli så hårt skadad för att ha stulit en hoj är barnsligt.
Visst, mycket skit kunde ha hänt under den stulna färden, men nu gjorde det inte det.Vi lever i ett samhälle där individers privata känslor inte ska spela roll i straffsystemet.
Paradoxalt nog så ser jag, du, vi, ni ner på länder som har hårdare straff... "Så jävla barbariskt, hugga av en hand om en person stjäl, fan va medeltid..."

Jag har ingenstans skrivit att brottslingar inte kostar eller ens för den delen kostar lite.

Och ja, hade jag råkat ut för något sådant, att tex en anhörig skadats av en sådan person hade jag givetvis inte varit lika lugn, men så är det även därför vi har ett rättsväsende i detta land som ska ta hand om detta (sen hur bra den funkar är en annan diskussion). Jag hade varit lika jävla förbannad och färgad oavsett vem som hade kört på en anhörig till mig, så att det är en som stulit en hoj behöver inte per automatik vara värre än en som tex inte tittar i döda vinkeln innan han kör ut till vänster och på så sätt tar kol på en anhörig till mig på hoj.

Att önska att en person ska bli så hårt skadad för att ha stulit en hoj är barnsligt.

Mitt inlägg var mer en pik på vad en sådan människa kostar ute :)

Vilket jävla resonemang.

Om han inte hade snott hojen utan bara kört för fort, förtjänar han att dö då? Med det resonemanget förtjänar typ alla här på SH inklusive mig själv och de flesta som kör bil att dö.....
Kanske ska vi bli rullstolsbundna om vi glömmer att blinka??
Mig veterligen vet vi inte varför han kraschade.. Kan ju varit en bilist som gjorde nåt galet (det händer ju oss hojåkare lie då och då). Hade det varit bilistens fel om ett barn dött när han kraschade med hojen? Ska bilisten dö?

Och nej jag försvarar inte stölden av hojen... bara en idiot kan tro det.

Man skulle kunna tro när man läser din frustration över vad det kostar att du är en en förespråkare för dödstraff alá Chine style... ja det har ju verkligen funkat i USA - där har dom ju verkligen fått bukt med sin kriminalitet....

Och nej jag tycker inte det är bra att det kostar oss skattebetalare så mkt som det gör - återigen, bara en idiot tror att jag gör det.

Vi löser dock inte problemet med att folk inte kan skilja på rätt eller fel genom att önska livet hur dom....

Herregud, jag har aldrig sagt att någon förtjänar att dö bara för att någon kör för fort, vart får du det ifrån?

Det jag anser och tycker efter alla dessa år inom rättsväsendet är att straffskalan på de flesta typer av brott i sverige är under all kritik och det kostar oss laglydiga oerhört mycket pengar, medan brottsoffer knappt får något alls i form av hjälp, skydd och pengar. I sverige är det de kriminella som kostar pengar, det är dom som ska ha skydd, ny identitet m.m.

Det jag är ute efter är ordentliga och kännbara straff, och ja, i vissa fall förespråkar jag även dödsstraff, vissa människor har förbrukat sin rätt att leva pga det dom gjort, ta bara det senaste i Norge, har han gjort rätt för sig att leva vidare? Knappast om du frågar mig.

Men ja, det är skillnad på en hojtjuv och Anders Breivik. Och nej, jag anser inte att hojtjuven ska dö, men han ska absolut ha ett jäkligt strängt straff för sitt brott och för det som eventuellt hade kunnat hända då han framförde fordonet, för jag tror knappast att han hade körkort heller. Att önska att han skadar sig kraftigt vid en olycka är knappast samma sak som att önska livet ur honom.

Det jag anser och tycker efter alla dessa år inom rättsväsendet är att straffskalan på de flesta typer av brott i sverige är under all kritik och det kostar oss laglydiga oerhört mycket pengar, medan brottsoffer knappt får något alls i form av hjälp, skydd och pengar. I sverige är det de kriminella som kostar pengar, det är dom som ska ha skydd, ny identitet m.m.

Får man fråga var inom rättsväsendet herrn befinner sig?

Har ungefär lika lång erfarenhet av att jobba med kriminella och har aldrig någonsin stött på nån som hade avstått från brottet om straffet varit hårdare.

Varför väljer en del människor att inte begå brott? Är det på grund av risken att åka dit? Det tror inte jag. Jag tror att vanligt folk avstår från att begå brott av det enkla skälet att dom vet att det är fel.
Ett ev straff har alltså ingen påverkan huruvida vi begår brott eller inte. Alltså har hårdare straff ingen effekt på antalet begågna brott.

Kan hålla med om att straffskalan för visa brott är skev eller för "snäll".

Men en stöld av mc är INTE ett särskilt allvarligt brott enligt mig. Kan rabbla hur många brott som helst som är allvarligare men känns bara onödigt...

Har ungefär lika lång erfarenhet av att jobba med kriminella och har aldrig någonsin stött på nån som hade avstått från brottet om straffet varit hårdare.

Nej, men en person som sitter inne stjäl inte, så det har påverkan på antalet brott ute i samhället.

Man skulle kunna tro när man läser din frustration över vad det kostar att du är en en förespråkare för dödstraff alá Chine style... ja det har ju verkligen funkat i USA - där har dom ju verkligen fått bukt med sin kriminalitet...

Så du tror att USA skulle kunna få ner kriminaliteten genom att sänka straffen? Eller åtminstone att det inte skulle bli någon skillnad om de började använda den svenska straffskalan i stället? :rolleyes:

I de områden där man skärpt straffen ytterligare genom att införa en "three strike rule" har man sett en klar minskning av kriminaliteten.

Precis, en person som sitter inne stjäl inte, så det har absolut en stor påverkan på antalet brott ute i samhället, alltså, ju längre de sitter inne, ju färre brott, enkel mattematik.

Och precis som MartinP skriver så har det gett goda effekter i de stater i USA som infört "three strike rule", kriminaliteten har minskat väldigt mycket, bara att läsa statistiken.

Du skriver att du tror att vanligt folk avstår från att begå brott av det enkla skälet att dom vet att det är fel, tror du inte kriminella vet det också? Jo, självklart gör dom det, men de skiter i det och mycket pga att de vet att straffen i sverige är under all kritik och att avtjäna är mer eller mindre en dans på rosor. Varför tror du att många från baltländerna kommer över till sverige och begår brotten här istället för hemma? Precis av samma anledning som ovan. Jag har varit på studiebesök i ett polskt fängelse och det var som att komma tillbaka till medeltiden jämfört med sverige, tacka fan för att de väljer sverige då.

Sedan att det kostar enorma pengar för samhället att ha kriminella inlåsta, ju längre tid de är inlåsta, ju mer kostar det. Men det går att ändra på också, de behöver inte ha bättre mat än vad folk som ligger på sjukhus och ålderdomshem har, de behöver inte ha TV m.m., det är faktiskt ett straff de avtjänar, det ska kännas.

Jag fattar bara inte hur de tänker med straffvärdet, du sitter endast 2/3av den tiden du får i sverige, och vissa politiker vill nu till och med sänka det ytterligare, att man bara ska behöva sitta hälften... Som sagt, de prioriterar den kriminelle och spottar brottsoffret i ansiket.

Last edited:
Nej, men en person som sitter inne stjäl inte, så det har påverkan på antalet brott ute i samhället.

Helt rätt.. kallas inkapaciteringsteorin. Om vi låser in 500 av sveriges värsta brottlsingar minskar vi den grova kriminaliteten med 50 %.
kanske en ide..

Har ungefär lika lång erfarenhet av att jobba med kriminella och har aldrig någonsin stött på nån som hade avstått från brottet om straffet varit hårdare....

Hmm så fungerar inte jag..

Nu är inte jag så himla kriminell men jag kör lite fort med bilen ibland, dock alltid så jag ska få behålla körkortet å sura böter.

För mig är alltså den där tanken att bli av med mitt körkort skrämmande, säg att det dessutom skulle vara 20 000kr i böter istället för 3000 eller vad det är nu då skulle inte jag köra en km/h för fort...

Men sen finns det ju alltid puckon som skiter i allt, men då kanske vi skulle avliva dom istället precis som man gör med alla andra djur som inte uppför sig rätt.
Jag personligen ser ingen skillnad på en hund som uppför sig illa med lynnesfel etc eller en människa med samma problem.

Precis, en person som sitter inne stjäl inte, så det har absolut en stor påverkan på antalet brott ute i samhället, alltså, ju längre de sitter inne, ju färre brott, enkel mattematik.

Och precis som MartinP skriver så har det gett goda effekter i de stater i USA som infört "three strike rule", kriminaliteten har minskat väldigt mycket, bara att läsa statistiken.

Sedan att det kostar enorma pengar för samhället att ha kriminella inlåsta, ju längre tid de är inlåsta, ju mer kostar det. Men det går att ändra på också, de behöver inte ha bättre mat än vad folk som ligger på sjukhus och ålderdomshem har, de behöver inte ha TV m.m., det är faktiskt ett straff de avtjänar, det ska kännas.

Finns en del forskning som visar att dödstraff lett till grövre brott. Om du redan gjort nåt som förtjänar dödstraff kan du lika gärna skjuta några till - du har inget att förlora.

Att överhuvudtaget prata om USA som ett föregångsland ger mig rysningar. Medans vi ändå håller på kan vi ju beväpna vakterna, införa fria vapenlagar så fler 5-åringar kan skjuta ihjäl varandra, förbjuda aborter, förbjuda evulotionsläran, hylla högerextremister, ge polisen rätt att skjuta först, rashat och annat skit som dom tycker är toppen over there...

Nu är inte jag så himla kriminell men jag kör lite fort med bilen ibland, dock alltid så jag ska få behålla körkortet å sura böter.

För mig är alltså den där tanken att bli av med mitt körkort skrämmande, säg att det dessutom skulle vara 20 000kr i böter istället för 3000 eller vad det är nu då skulle inte jag köra en km/h för fort...

Men sen finns det ju alltid puckon som skiter i allt, men då kanske vi skulle avliva dom istället precis som man gör med alla andra djur som inte uppför sig rätt.
Jag personligen ser ingen skillnad på en hund som uppför sig illa med lynnesfel etc eller en människa med samma problem.

oki så du väljer att inte begå brott bara för att du riskerar ett straff..??
intressant.....

vad enkelt när man kan se världen så svart och vit.....

Last edited:
Finns en del forskning som visar att dödstraff lett till grövre brott. Om du redan gjort nåt som förtjänar dödstraff kan du lika gärna skjuta några till - du har inget att förlora.

På vilket sätt skiljer sig detta från andra maxstraff? Om högsta straffet är livstids fängelse och du redan gjort något som ger livstid kan du lika gärna skjuta några till - du har inget att förlora. Logiskt tänkande FTW.

Att överhuvudtaget prata om USA som ett föregångsland ger mig rysningar. Medans vi ändå håller på kan vi ju beväpna vakterna, införa fria vapenlagar så fler 5-åringar kan skjuta ihjäl varandra, förbjuda aborter, förbjuda evulotionsläran, hylla högerextremister, ge polisen rätt att skjuta först, rashat och annat skit som dom tycker är toppen over there...

Att vissa saker är dåliga gör väl inte att man ska ignorera de bra sakerna? Att man påpekar något som man tycker är bättre i USA är inte samma sak som att man tycker allt är bättre där. Vem är det som ser allt i svart/vitt egentligen...

oki så du väljer att inte begå brott bara för att du riskerar ett straff..??
intressant.....

Japp det gör jag, men sen är det olika beroende på vad det gäller också men ett straff vill jag inte ha hursomhelst så då tycker jag att det är bättre att jag uppför mig istället
.
Jag är uppfostrad med frasen: "Gör vad du vill sålänge du inte gör ngn annan ledsen"

Därför stjäl jag inte saker, jag har inte ihjäl ngn, jag har inte sönder andras saker med flit osv för då gör jag ju ngn annan ledsen.
Men visst det finns människor som jag gärna skulle göra ledsna, men då riskerar jag ju ett straff och det vill jag inte ha så därför låter jag bli.

Däremot är det inte så många om ens någon som blir ledsen av att jag kör 10-20km/h för fort på stor väg...Där riskerar jag böter och jag vill inte ha böter heller så därför kör jag i stort sett alltid lagligt.
Jag har roligare saker att göra för mina pengar och jag behöver mitt körkort varje dag.

Varför är det intressant?

På vilket sätt skiljer sig detta från andra maxstraff? Om högsta straffet är livstids fängelse och du redan gjort något som ger livstid kan du lika gärna skjuta några till - du har inget att förlora. Logiskt tänkande FTW.

Jävla skillnad på att leva och att dö.... men kanske bara jag som tycker så.

Att vissa saker är dåliga gör väl inte att man ska ignorera de bra sakerna? Att man påpekar något som man tycker är bättre i USA är inte samma sak som att man tycker allt är bättre där. Vem är det som ser allt i svart/vitt egentligen...

Du har rätt, jag drog det för långt. Ber om ursäkt för det.
Men tycker fortfarande inte att vi ska efterapa USA:s system vad gäller kriminalvård.

Ser man på problemet över en större horisont och över längre tid så, har brott alltid förekommit. Sätten att straffa har varit, och är, många. Inte för att jag på nåt sätt har en bra lösning på problemet, men har det verkligen minskat brottfrekvensen? Finns det överhuvudtaget nåt sätt att komma till rätta med kriminalitet, förutom kriminalvård, fängelser och övervakning?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman