MC-teckningar

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Nya CBR1000RR? :)
 

Bifogat

  • superbike_honda_by_dsl_fzr-d6uas8c.jpg
    superbike_honda_by_dsl_fzr-d6uas8c.jpg
    435.3 KB · Visningar: 186
Last edited:

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Vet inte riktigt om jag är nöjd med den här eller inte, men ville testa iaf :)
 

Bifogat

  • superbike_by_dsl_fzr-d6u708q.jpg
    superbike_by_dsl_fzr-d6u708q.jpg
    418 KB · Visningar: 280
Last edited:

Puttejohnsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
2016, Yamaha MT09
Förutom att bakdäcket sluttar lite väl från kl12-9 och att tanken börjar kanske lite väl abrupt så är teckningen grym! Gillar linjerna starkt!
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Ska allt luta mer bakåt ja :tummenupp Får se om jag gör nån mer variant av den här, kanske med alla detaljer med (hjul och styrhuvud/handtag). Eller så gör jag nåt helt nytt istället ;)
 

Bobbo-mc

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2013
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki SV1000n -04
Ska allt luta mer bakåt ja :tummenupp Får se om jag gör nån mer variant av den här, kanske med alla detaljer med (hjul och styrhuvud/handtag). Eller så gör jag nåt helt nytt istället ;)


Att du är grym med pennan råder ingen tvekan om, blir sugen att ta upp den själv efter 15 år. Tips? Ser du använder mkt stödlinjer mm. Har du andra bra rookie tips?
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
:Bugar
Vissa är helt enkelt mer begåvade än andra.. :tummenupp
Vissa har helt enkelt ett större intresse och har tränat sig så ini helsike mer än andra. Det sägs att det krävs 10k timmar av övning för att bli riktigt bra på nåt. Hur många timmar har du skrapat ihop DSL-FZR, passerat drömgränsen än? Ser ut så i alla fall. :)
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Det är ju lite olika tänk när det gäller att rita fina perfekta teckningar jämfört med att skissa. När jag ritar teckningar börjar jag med att få till perspektivet och proportionerna med stödlinjer och går sen in på detaljer. Först ritar jag bara löst så att jag enkelt kan sudda ut för att sen kunna rita i ordentligt och till sist skugga. Här är två bilder jag gjort som illustrerar det lite.

När jag skissar kör jag mest bara fritt. Men även här brukar jag faktiskt använda en del stödlinjer för att få till perspektivet. Brukar bli väldigt kladdiga skisser som jag sen kalkylerar av och förfinar. Det är ju kul att ha kvar lite skisskänsla vilket betyder att jag inte suddar så mycket och fyller i linjerna hårdare och hårdare ju mer säker jag blir på var dom ska vara. Kul att ha lite fart i linjerna med så det inte blir hackigt.

Till sist är det viktigt med bra musik! Den här gamla barndomsskivan har jag lyssnat på det senaste och kom på att varför inte rita av den? Hoppas det här var intressant och hjälpsamt :)

Och just det. Har ritat så länge jag kan minnas så det har ju blivit lite träning :p
 

Bifogat

  • yamaha_r1__06_anniversary_wip_by_dsl_fzr-d69qxaf.jpg
    yamaha_r1__06_anniversary_wip_by_dsl_fzr-d69qxaf.jpg
    1.2 MB · Visningar: 22
  • audi_r8_lmp_wip_by_dsl_fzr-d5gk2jl.jpg
    audi_r8_lmp_wip_by_dsl_fzr-d5gk2jl.jpg
    94 KB · Visningar: 28
  • bryan_adams___into_the_fire_by_dsl_fzr-d6r6cma.jpg
    bryan_adams___into_the_fire_by_dsl_fzr-d6r6cma.jpg
    550.9 KB · Visningar: 24
Last edited:

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Vissa har helt enkelt ett större intresse och har tränat sig så ini helsike mer än andra. Det sägs att det krävs 10k timmar av övning för att bli riktigt bra på nåt. Hur många timmar har du skrapat ihop DSL-FZR, passerat drömgränsen än? Ser ut så i alla fall. :)

Allt handlar inte bara om träning. Vissa har helt enkelt mer känsla och lättare än andra oavsett vilket specifikt område vi pratar om.
Det finns mycket som talar för det. Jag menar, kolla bara på de flesta bilister. Många har nog passerat 10k-gränsen för länge sedan, men kör likförbannat som arsel och vet knappt var de har bilen. :rolleyes:

Jag själv har tecknat och målat mycket sedan barnsben och jag ser nu på mina söner att de har fått en del av känslan för det. Det är bara att jämföra med andra barn i samma ålder. Det säger jag inte för att skryta, utan som ett exempel.
I mitt fall så finns det ju saker jag är totalkass på istället. Jag har aldrig haft någon bollkänsla t ex utan är helt oduglig när det kommer till sådana bollrelaterade sporter.

På en del som kommenterar ens tecknande låter det som att det enbart har med tålamod att göra. :va
Kan ju säga att jag är ju inte den som har så värst bra tålamod.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Allt handlar inte bara om träning. Vissa har helt enkelt mer känsla och lättare än andra oavsett vilket specifikt område vi pratar om.
Det finns mycket som talar för det. Jag menar, kolla bara på de flesta bilister. Många har nog passerat 10k-gränsen för länge sedan, men kör likförbannat som arsel och vet knappt var de har bilen. :rolleyes:

Jag själv har tecknat och målat mycket sedan barnsben och jag ser nu på mina söner att de har fått en del av känslan för det. Det är bara att jämföra med andra barn i samma ålder. Det säger jag inte för att skryta, utan som ett exempel.
I mitt fall så finns det ju saker jag är totalkass på istället. Jag har aldrig haft någon bollkänsla t ex utan är helt oduglig när det kommer till sådana bollrelaterade sporter.

På en del som kommenterar ens tecknande låter det som att det enbart har med tålamod att göra. :va
Kan ju säga att jag är ju inte den som har så värst bra tålamod.
Sant, alla har spatiala och motoriska bias från födseln som gör dem mer lämpade för olika aktiviteter, och har man dem så är det lättare att inspireras till att utveckla de områden man har lätt för. Men för att utveckla en expertis inom området måste man lik förbannat lägga ner en massa tid, så i slutändan är de medfödda "bonusarna" en väldigt liten del. Om vi förutsätter att tex DSL har fötts med anlag som gynnar bildskapande så kan en som helt saknar förutsättningarna bli lika skicklig. Skillnaden är att den individen kan ha svårare att hitta motivationen (ingen säger åt dom när de är små att de har talang) och dessutom måste träna några timmar till för att öva upp sin spatiala förnimmelse vg 2D-3D-konvertering, rumsuppfattning och fingerfärdighet.

Vad gäller bilister så är det ingen bra jämförelse då de förmodligen inte spenderat timmarna i bilen på att aktivt förbättra sina förmågor, de har inte tränat. Man kan sitta och rita kluddar på papper utan att bli det minsta bättre om man inte aktivt vill förbättra sig.

vg dina barn så har de säkert ärvt vissa förutsättningar, men för att göra nåt av dom så krävs det nog ändå lite övning och inspiration. Kan det inte vara så att du, som kan visualisera, på något sätt gett dem en attityd till visualisering som tex en förälder som anser sig helt värdelös på området inte kan? Bara så enkelt som en inställning som att "det är inte så jävla blodigt", eller snygga exempel? Genuin positiv feedback på när de gjort nåt bra?

Vg bollkänsla gäller samma sak, jag har samma diagnos. Har aldrig uppmärksammats för min bollkänsla (var en hårdför back som fick beröm för mina resoluta brytningar, slutade i att motståndare fick frakturer), men hade jag stått och nött bollkontroll hade jag förmodligen blivit bättre.

Och det handlar inte bara om tålamod, utan mer om intresse och inspiration. Oavsett om det gäller bolltrix, teckning eller att åka på bakhjulet ståendes på tanken.

...förlåt, tråden handlar om MC-teckningar, ska försöka att inte nämna ett ord mer i ämnet. Har läst för många vetenskapliga artiklar i ämnet och blir barnsligt lätt irriterad när vissa förmågor reduceras till "gratisgåvor" när de egentligen är hårt förvärvade skills. :)
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Sant, alla har spatiala och motoriska bias från födseln som gör dem mer lämpade för olika aktiviteter, och har man dem så är det lättare att inspireras till att utveckla de områden man har lätt för. Men för att utveckla en expertis inom området måste man lik förbannat lägga ner en massa tid, så i slutändan är de medfödda "bonusarna" en väldigt liten del. Om vi förutsätter att tex DSL har fötts med anlag som gynnar bildskapande så kan en som helt saknar förutsättningarna bli lika skicklig. Skillnaden är att den individen kan ha svårare att hitta motivationen (ingen säger åt dom när de är små att de har talang) och dessutom måste träna några timmar till för att öva upp sin spatiala förnimmelse vg 2D-3D-konvertering, rumsuppfattning och fingerfärdighet.

Vad gäller bilister så är det ingen bra jämförelse då de förmodligen inte spenderat timmarna i bilen på att aktivt förbättra sina förmågor, de har inte tränat. Man kan sitta och rita kluddar på papper utan att bli det minsta bättre om man inte aktivt vill förbättra sig.

vg dina barn så har de säkert ärvt vissa förutsättningar, men för att göra nåt av dom så krävs det nog ändå lite övning och inspiration. Kan det inte vara så att du, som kan visualisera, på något sätt gett dem en attityd till visualisering som tex en förälder som anser sig helt värdelös på området inte kan? Bara så enkelt som en inställning som att "det är inte så jävla blodigt", eller snygga exempel? Genuin positiv feedback på när de gjort nåt bra?

Vg bollkänsla gäller samma sak, jag har samma diagnos. Har aldrig uppmärksammats för min bollkänsla (var en hårdför back som fick beröm för mina resoluta brytningar, slutade i att motståndare fick frakturer), men hade jag stått och nött bollkontroll hade jag förmodligen blivit bättre.

Och det handlar inte bara om tålamod, utan mer om intresse och inspiration. Oavsett om det gäller bolltrix, teckning eller att åka på bakhjulet ståendes på tanken.

...förlåt, tråden handlar om MC-teckningar, ska försöka att inte nämna ett ord mer i ämnet. Har läst för många vetenskapliga artiklar i ämnet och blir barnsligt lätt irriterad när vissa förmågor reduceras till "gratisgåvor" när de egentligen är hårt förvärvade skills. :)

Ligger mycket i det du säger. Men jag hoppas inte du tog det som att jag försökte förminska det till att bara var en gåva och att man fått det gratis. Det var definitivt inte min mening isf. Det jag försökte påvisa var att jag kan bli lika lätt irriterad på de som tror att det bara handlar om att ha lite tålamod. Oftast låter det på de personer som fäller den typen av kommentar som att det lika gärna skulle kunna var de som gjort samma teckning utan problem om de bara hade lite tålamod.
Det är klart att det krävs träning som med allt annat. Jag själv är självlärd, men lägger tyvärr nästan aldrig någon tid på tecknandet mer.
Visst har man väl kommit med lite tips till barnen, men grundförutsättningen har de ändå i deras personliga fallenhet för att kunna teckna. Jag har blivit förvånad mer än en gång över hur bra de kan visualisera sina alster utan att jag varit särskilt pådrivande.

Men som sagt, nog snackat om det och fullmatat med cred till TS som är grym på det han gör.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Det är lugnt att ni diskuterar, har ju gått fint till än så länge :tummenupp Tror dels att det beror på intresse iaf. Jag älskar att rita hojar och bilar och vill då givetvis träna och bli bättre på det :)

Ritade till alla detaljer på hojen. Får testa nån mer häftig lack sen.

m0gd.jpg
 

Bifogat

  • superbike_by_dsl_fzr-d6v1pgm.jpg
    superbike_by_dsl_fzr-d6v1pgm.jpg
    418.2 KB · Visningar: 164
Last edited:

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Lite enklare skuggning, och nu skiter jag i att skissa mer på den här :tummenupp

i6q3.jpg
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Ingen hoj, men en av världens snyggaste bilar kanske är okej? Lamborghini Miura SV
 

Bifogat

  • lamborghini_miura_sv_by_dsl_fzr-d6vh14g.jpg
    lamborghini_miura_sv_by_dsl_fzr-d6vh14g.jpg
    400.6 KB · Visningar: 96
Last edited:

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
På tal om föregående diskussioner ang. talang vs träning... Här diskuterade dom talang och träning ca 10 min in i klippet. 20% talang och 80% träning för att bli riktigt bra enligt Kenny Bräck! Känns som det stämmer bra. I det där med talang tror jag det ingår att man har ett intresse och kommer på att det är det här jag vill göra! Sen handlar det om träning. I början ritade jag först klart en detalj och gick sen över till nästa medans jag idag ritar proportionerna och perspektivet först som sagt och sen går ner till detaljer. Det hade jag ju aldrig kommit på utan träning och viljan att bli bättre. Nu ska jag kolla klart på barndomsidolen Kenny Bräck! http://www.tv4play.se/program/i-huvudet-på-gunde-svan?video_id=2493761
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
På tal om föregående diskussioner ang. talang vs träning... Här diskuterade dom talang och träning ca 10 min in i klippet. 20% talang och 80% träning för att bli riktigt bra enligt Kenny Bräck! Känns som det stämmer bra. I det där med talang tror jag det ingår att man har ett intresse och kommer på att det är det här jag vill göra! Sen handlar det om träning. I början ritade jag först klart en detalj och gick sen över till nästa medans jag idag ritar proportionerna och perspektivet först som sagt och sen går ner till detaljer. Det hade jag ju aldrig kommit på utan träning och viljan att bli bättre. Nu ska jag kolla klart på barndomsidolen Kenny Bräck! http://www.tv4play.se/program/i-huvudet-på-gunde-svan?video_id=2493761

Så enkelt är det, folk tror ofta att man har naturliga skills med att skissa, och man bara helt naturligt förstår hur man ska skissa saker. Min skisslärare Hirash Razigami, som jobbar som bildesigner (har designat många Volvos), säger precis samma sak; träning är 80 %.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Som omväxling till ritandet fixade jag till en skiss i Photoshop nu. Ingen hoj, men en häftig/snygg bil hoppas jag :)

Uppdaterade bilden eftersom jag fixade lite till. Nu är den så perfekt den kan bli :)
 

Bifogat

  • supercar_by_dsl_fzr-d6vktor.jpg
    supercar_by_dsl_fzr-d6vktor.jpg
    438.8 KB · Visningar: 43
  • supercar_ferrari_by_dsl_fzr-d6xo8c4.jpg
    supercar_ferrari_by_dsl_fzr-d6xo8c4.jpg
    190.1 KB · Visningar: 37
Last edited:

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Som omväxling till ritandet fixade jag till en skiss i Photoshop nu. Ingen hoj, men en häftig/snygg bil hoppas jag :)

p2uq.jpg

En bra början! Men dina skisser är bättre, jobba lite mer på perspektivet så kan det nog bli riktigt bra! :tummenupp
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
En bra början! Men dina skisser är bättre, jobba lite mer på perspektivet så kan det nog bli riktigt bra! :tummenupp

Tack! :tummenupp Ja perspektivet går åt pipan direkt när man börjar fippla i Photoshop känns det som. Brukar spegelvända skissen och försöka justera. Sen känns det som man kan greja i evigheter, men tycker det här blev hyfsat iaf. Alternativet är ju att göra en bättre skiss att utgå ifrån, eller att behålla skisskänslan istället för att definiera det så hårt som jag gjorde med denna :)
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top