MC-teckningar

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Har beundrat din förmåga sedan tråden startade och hoppas få se mer.
Mmmm; Teknisk design på Chalmers.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Det är ju en del av er som gärna vill se mer teckningar även om det inte är hojar. Den här gjorde jag nyligen och det måste nog vara en av dom bästa jag gjort :)
 

Bifogat

  • rachel_mcadams_wip_by_dsl_fzr-d8jv3vh.jpg
    rachel_mcadams_wip_by_dsl_fzr-d8jv3vh.jpg
    1.3 MB · Visningar: 502

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Snyggt! Man måste rita sin egen hoj ;-)

Jag har skissat lite Saabar det senaste...
 

Bifogat

  • saab_sketch_front_by_dsl_fzr-d8gx58z.jpg
    saab_sketch_front_by_dsl_fzr-d8gx58z.jpg
    394.7 KB · Visningar: 186
  • saab_sketch_rear_by_dsl_fzr-d8gx5oq.jpg
    saab_sketch_rear_by_dsl_fzr-d8gx5oq.jpg
    395.2 KB · Visningar: 172
  • saab_sketch_side_by_dsl_fzr-d8gx5sj.jpg
    saab_sketch_side_by_dsl_fzr-d8gx5sj.jpg
    409.4 KB · Visningar: 190
  • saab_evolution_sketch_shadows_by_dsl_fzr-d8xxqqy.jpg
    saab_evolution_sketch_shadows_by_dsl_fzr-d8xxqqy.jpg
    368.5 KB · Visningar: 186
  • saab_evolution_sketch_shadows_by_dsl_fzr-d8t4fp7.jpg
    saab_evolution_sketch_shadows_by_dsl_fzr-d8t4fp7.jpg
    599.3 KB · Visningar: 227

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Snyggt! Man måste rita sin egen hoj ;-)

Jag har skissat lite Saabar det senaste...

Otroligt snyggt :tummenupp

Dock som en passus - Jag skulle vara tveksam att köra en (sport)bil som heter Gripen.........hade känts "sådär" när polisen vinkade in mig, lite som en självuppfyllande profetia liksom.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Otroligt snyggt :tummenupp

Dock som en passus - Jag skulle vara tveksam att köra en (sport)bil som heter Gripen.........hade känts "sådär" när polisen vinkade in mig, lite som en självuppfyllande profetia liksom.

Tack! Haha ja det har du rätt i :tummenupp
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Länge sedan jag uppdaterade i tråden här nu. Jobbet tar tid och sedan har det varit en del designjobb och grejer vid sidan av. Men givetvis blir det lite hojar skissade också! :yoparty Och en vy för att visa hur jag tänkte med bakdelen på Saaben här ovanför.

Håller även på med ytterligare en teckning till Björn Gunnarsson som dom flesta säkert känner igen från Isle of Man-tråden här på sporthoj. Han behöver väl ingen närmare presentation, det är en ära att få rita honom. Att han nyss höll ett föredrag på jobbet för att ge kollegorna "lite perspektiv på tillvaron" gjorde ju inte saken sämre ;)

Lite tidigt kanske men ni får planera in ett besök på Speed Art Design i Mariestad i slutet på nästa sommar förresten:
http://speedartdesign.se/?p=144
 

Bifogat

  • Untitled-3.jpg
    Untitled-3.jpg
    368.3 KB · Visningar: 168
  • Untitled-2.jpg
    Untitled-2.jpg
    360.1 KB · Visningar: 124
  • Saab UTV 12.jpg
    Saab UTV 12.jpg
    365.6 KB · Visningar: 120
Last edited:

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Teckning nr 2 på Björn!

Jag träffade Björn på en bankurs 2013. Tyckte då jag kände igen honom från tråden här på sporthoj om hans Isle of Man-äventyr. Med humöret på topp mot slutet på dagen och lite adrenalin så tog jag chansen och hälsade på honom. Det visade sig vara en helt otroligt trevlig kille men dessvärre missade jag och pappa hans föredrag senare på kvällen. Björn kände igen mig tack vare den här tråden och vi bestämde att jag skulle rita en teckning på honom. Sedan dess har vi hållit kontakten kontinuerligt. Han ordnade så jag fick ställa ut lite teckningar på Speed Art Design i Mariestad 2013 och jag bjöd in han att hålla föredrag på mitt jobb i höstas. För drygt ett år sen bestämde vi hur nästa teckning skulle se ut och det är den som ni äntligen kan se här nedan.

Det är en ära att ha lärt känna och få rita en så härlig person som Björn. Vi ska ses på MC-mässan så jag kan lämna över ett antal kopior på teckningen och språka lite. Hoppas ni gillar teckningarna! :)
 

Bifogat

  • Björn Gunnarsson 2013.jpg
    Björn Gunnarsson 2013.jpg
    401.8 KB · Visningar: 248
  • 1_1.jpg
    1_1.jpg
    294.2 KB · Visningar: 254
Last edited:

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Här har det varit dött ett tag, men jag skissar och ritar på precis som vanligt! Nu senast kände jag för en hoj som skulle kunna vara nästa Ducati-sportis. Ville utforska Ducatis designspråk lite.

Designinfluenser är tagna från 916, 1098, Panigale och även MotoGP-hojen. Jag har försökt inkorporera dom på ett bra sätt och samtidigt förstärka dom för att få en så bra helhet som möjligt utan känslan av "dekorationer".

Personligen gillar jag inte riktigt Panigalen. Den var väldigt revolutionerande när den kom tack vare både designen och konstruktionen. Men jag gillar inte den väldigt korta bakdelen och den upprätta korta fronten. Det är också många linjer som går diagonalt i lite olika vinklar, några raka och några kurviga vilket jag tycker ser lite stökigt ut. Det förstör aspekten av design som säger att designen ska uttrycka funktionen, i det här fallet att gå snabbt framåt. Mer kontinuerliga, horisontella linjer skulle förbättra det.

Det här är ingen jättesnygg skiss eller koncept men det är lite utforskande :)

På lördag ställer jag ut teckningar på SpeedArtDesign i Mariestad förresten! Bland annat dom på Björn Gunnarsson och han har även föredrag där kl 15:00. Jag kommer stå utanför stadshuset och det vore kul om nån kom fram och språkade! Här kan ni läsa mer och kolla mer om evenemanget: http://speedartdesign.se/?p=144
 

Bifogat

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    371.4 KB · Visningar: 136

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Har ju faktiskt gjort ytterligare Saabar också. Får se om NEVS kanske snappar upp det. Nån som skulle köpt en?
 

Bifogat

  • saab_coupe_sketch_shadows_by_dsl_fzr-da35jp9.jpg
    saab_coupe_sketch_shadows_by_dsl_fzr-da35jp9.jpg
    342.1 KB · Visningar: 85
  • saab_four_door_sketch_shadows_by_dsl_fzr-da2ozgm.jpg
    saab_four_door_sketch_shadows_by_dsl_fzr-da2ozgm.jpg
    444.1 KB · Visningar: 112

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Lite gamla skisser... Mitt mål just nu är att skissa jävel och uppdatera min portfolio. Jag har gjort en detaljerad lista på vad jag ska göra och vad jag behöver komplettera med. Så förhoppningsvis får ni se lite mer skisser här snart :)
 

Bifogat

  • sportbike_sketch__cagiva__shadows_by_dsl_fzr-d9dw7nr.jpg
    sportbike_sketch__cagiva__shadows_by_dsl_fzr-d9dw7nr.jpg
    354.7 KB · Visningar: 103
  • Cagiva 2016 6.jpg
    Cagiva 2016 6.jpg
    382.7 KB · Visningar: 103
Last edited:

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Nu har jag gjort en uppdatering på Duccen. Lite enklare, renare linjer och mer verklighetsförankrat med tanke på grepp för knät i tanken osv. Har även skissat en Alfa Romeo superbil. Jag har en detaljerad plan på hur jag ska uppdatera min portfolio nu så det är det jag jobbar stenhårt med och betar av grej efter grej.
 

Bifogat

  • alfa_romeo_alexandre_by_dsl_fzr-dangt2f.jpg
    alfa_romeo_alexandre_by_dsl_fzr-dangt2f.jpg
    334.8 KB · Visningar: 84
  • alfa_romeo_alexandre_by_dsl_fzr-danmcsy.jpg
    alfa_romeo_alexandre_by_dsl_fzr-danmcsy.jpg
    372.6 KB · Visningar: 93
  • ducati_superbike_by_dsl_fzr-daf4r41.jpg
    ducati_superbike_by_dsl_fzr-daf4r41.jpg
    417.5 KB · Visningar: 92
  • alfa_romeo_alexandre_by_dsl_fzr-dap43fz.jpg
    alfa_romeo_alexandre_by_dsl_fzr-dap43fz.jpg
    337.3 KB · Visningar: 82
Last edited:

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Trådbump! Den uppladdningssidan jag använde la ju ner, så det var mest en massa kryss för alla bilder här i tråden. Men nu är det uppdaterat så man hänger med i tråden och kan beskåda alla alster igen! :)

Några kryss är kvar, men det var helt enkelt för kassa grejer tycker jag :p

Sen kan ni ju alltid kika in här för att se i princip allt jag gjort, klicka på "Gallery":
http://dsl-fzr.deviantart.com/
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Kul att ni gillar grejerna :) Som ni kanske sett så har vår Isle of Man-hjälte Björn Gunnarsson presenterat sina planer för 2017 i sin tråd. Jag har ju gjort två teckningar på han förut och för någon månad sen ringde han och undrade om jag även kunde ge han lite lackförslag och presenterade redan då planerna för mig. Det kändes otroligt kul och här är resultatet! :yoparty

Första bilden är alltså originalet så ni kan jämföra lite. Förutom lacken så plockade jag bort nummerskylthållaren, lampor, blinkers, backspeglar, passagerarsadel, passagerarfotpinnar och la även in rätt ljuddämpare.
 

Bifogat

  • BMW S1000RR BG Edition Pressbild.jpg
    BMW S1000RR BG Edition Pressbild.jpg
    423.4 KB · Visningar: 105
  • BMW S1000RR.jpg
    BMW S1000RR.jpg
    361.7 KB · Visningar: 97
  • BMW S1000RR BG Edition - Front.jpg
    BMW S1000RR BG Edition - Front.jpg
    301.8 KB · Visningar: 97
  • BMW S1000RR  BG Edition - Top.jpg
    BMW S1000RR BG Edition - Top.jpg
    198.6 KB · Visningar: 95
  • BMW S1000RR BG Edition - Vänster.jpg
    BMW S1000RR BG Edition - Vänster.jpg
    345.1 KB · Visningar: 96
Last edited:

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Hej igen!

Längesen jag uppdaterade min egen tråd här nu. Men en del har hänt! Först och främst var jag och pappa på Isle of Man och kikade på vår hjälte Björn Gunnarsson. Tillsammans med 100 andra svenska supportrar anlände vi i eget plan direkt från Arlanda. Det var helt fantastiskt att få uppleva ett TT. Grymt sällskap, en fantastiskt vacker ö, hojar överallt och just det; god öl! Och trots lite otur så hann Björn köra BMW:n med lacken jag hjälpt han med en hel del. Det var "once in a lifetime" och troligtvis drar vi dit nästa år igen. Det var helt enkelt en fantastisk stämning.

Sen har jag skissat Saaben som jag bifogat tidigare i tråden i perspektiv också. Bilden är en jämförelse med hur Saab själva tänkte sig 9-3:an som aldrig hann bli av. Mer svenskt har tillkommit i form av Koenigsegg. Samtidigt är ju Tesla i ropet och dom saknar en snygg tvådörrars coupé.

Men det mest intressanta här är väl min Ducati som jag bifogat skiss på tidigare. Har nu börjat fixa till den i Photoshop. Det är en hel del kvar men kåpor, fälgbana och däck är klart. Det är kanske det viktigaste för att få lite hum om slutkonceptet. Bilden är en jämförelse med Ducatis egna Panigale-skiss. Ni får gärna säga vad ni tycker. Den är ganska lång och låg, men det är gjort med flit som kontrast till Panigalen. Jag ville helt enkelt få ett renare och snabbare utseende. Titta gärna extra noga på alla linjer, det finns en tanke bakom. Jag tycker Panigalen ser onödigt kort, ihoptryckt, knubbig och osammanhängande ut. Men det är bara jag...

Alla dom här grejerna kommer nu med i min portfolio så får vi väl se om det kan bli något designjobb i framtiden. Men att ha fått designa en lackering åt BG kommer jag leva länge på :tummenupp:yoparty
 

Bifogat

  • bmw_s1000rr_bg_edition_by_landindesign-dbi8331.jpg
    bmw_s1000rr_bg_edition_by_landindesign-dbi8331.jpg
    365.5 KB · Visningar: 79
  • saab_four_door_by_landindesign-db9f0ie.jpg
    saab_four_door_by_landindesign-db9f0ie.jpg
    516 KB · Visningar: 72
  • koenigsegg_by_landindesign-db6ueny.jpg
    koenigsegg_by_landindesign-db6ueny.jpg
    384.5 KB · Visningar: 72
  • koenigsegg_by_landindesign-dbf6wz6.jpg
    koenigsegg_by_landindesign-dbf6wz6.jpg
    348.2 KB · Visningar: 55
  • tesla_coupe_by_landindesign-dbfb3ci.jpg
    tesla_coupe_by_landindesign-dbfb3ci.jpg
    382.9 KB · Visningar: 56
  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    354.5 KB · Visningar: 91
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top