Mc storhandling

Då kan jag bjuda på ett par minnesramsor.

KISS (Keep It Simple Stupid)
RTPU (Rätt Tid Plats Utrustning)
PPPPPPP (Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance)
Inte att glömma SNAFU och FUBAR.
Situation Normal, All Fucked Up
Fucked Up Beyond All Recognition

Då kan jag bjuda på ett par minnesramsor.

KISS (Keep It Simple Stupid)
RTPU (Rätt Tid Plats Utrustning)
PPPPPPP (Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance)

Underbart! :tummenupp

Undrar om KISS hade KISS som motto för deras låtskapande :va

Helsystem? :hihi

Slicka apex? :hihi

Simpelt är ibland väldigt effektivt och långt ifrån dumt, som ovanstående bevisat :fakta

Iof är deras live shower jäkligt bra exempel på både RTPU och PPPPPPP, definitivt PPPPPPP, många P:n bör respekteras :mattias

RIP Ace! :yoparty

Har du inget försvar, ingen tröskel, så behöver du ingen vård heller...

Jag tror inte att vårdens problem är brist på pengar utan på att man bl a administrerar ihjäl sig och att man betalar så dåligt att personalen går till bemanningsföretag och sedan tvingas man hyra in samma personal till en högre kostnad...
Eller organiserar så dåligt så när passet närmar sig slutet dyker en kollega upp och undrar om man kan ta nästa pass också. För det är brist på personal. Så står man där mellan att ta sin fritid och ha dåligt samvete för kollegerna som är underbemannade
Eller
köra ett pass till och må som skit när man blir ledig. Svika kompisar man skulle träffa.
Svika sin egen träning osv.
Det här, underbemanningen, aldrig veta när man kunde lämna jobbet med gott samvete, gjorde att en sjuksköterska gick till bemanningsföretag.
Sa upp sig från Sahlgrenska.

Eller organiserar så dåligt så när passet närmar sig slutet dyker en kollega upp och undrar om man kan ta nästa pass också. För det är brist på personal. Så står man där mellan att ta sin fritid och ha dåligt samvete för kollegerna som är underbemannade
Eller
köra ett pass till och må som skit när man blir ledig. Svika kompisar man skulle träffa.
Svika sin egen träning osv.
Det här, underbemanningen, aldrig veta när man kunde lämna jobbet med gott samvete, gjorde att en sjuksköterska gick till bemanningsföretag.
Sa upp sig från Sahlgrenska.
För min del så säger jag nej till sånt. Det är inte mitt jobb att se till att det finns bemanning, och kan mellancheferna inte göra sitt jobb och se till att det finns folk att jobba så kan de själva ställa sig och göra de riktiga jobben.

För min del så säger jag nej till sånt. Det är inte mitt jobb att se till att det finns bemanning, och kan mellancheferna inte göra sitt jobb och se till att det finns folk att jobba så kan de själva ställa sig och göra de riktiga jobben.
Eller att man med öppna ögon anställer småbarnsföräldrar, blir därefter brydda över VAB-frånvaro och lägger stor vikt vid att den anställde inte är på plats till 100%. Blandar ihop kukar och morötter, drar all form av frånvaro över samma kam så HR kopplas in om återkommande korttidsfrånvaro. HR är inte alltid insatta i föräldralagen, Försäkringskassans regler eller ens sina egna "likabehandlingspolicys".

Fuck. Anställ bara de över 55 då om ni inte vill ha folk som är eller straxt kan komma att bli småbarnsföräldrar.

För egen del så är en dålig dag på jobbet bättre än en bra dag med sjuk unge.

(Försäkringskassan har ett tak på 120 heldagar per barn och år på VAB. Det är absurt många tillfällen, särskilt om man beaktar att vissa tillfällen är del av dag.)

Eller att man med öppna ögon anställer småbarnsföräldrar, blir därefter brydda över VAB-frånvaro och lägger stor vikt vid att den anställde inte är på plats till 100%. Blandar ihop kukar och morötter, drar all form av frånvaro över samma kam så HR kopplas in om återkommande korttidsfrånvaro. HR är inte alltid insatta i föräldralagen, Försäkringskassans regler eller ens sina egna "likabehandlingspolicys".

Fuck. Anställ bara de över 55 då om ni inte vill ha folk som är eller straxt kan komma att bli småbarnsföräldrar.

För egen del så är en dålig dag på jobbet bättre än en bra dag med sjuk unge.

(Försäkringskassan har ett tak på 120 heldagar per barn och år på VAB. Det är absurt många tillfällen, särskilt om man beaktar att vissa tillfällen är del av dag.)

Är det 120 dagar per person? I så fall är det mer än en heltidsroll för två föräldrar. Alltså skulle någon kunna vara hemma varje dag…?

Är det 120 dagar per person? I så fall är det mer än en heltidsroll för två föräldrar. Alltså skulle någon kunna vara hemma varje dag…?
120 per barn. Alltså barnet kan vara hemma 60 dagar med respektive förälder.

Det är mycket. Men har man svårt sjuka barn så kan det behövas. 120 har jag inte träffat någon på länge som kommit upp i.

Senast för 10 år sedan med en multisjuk kille som tyvärr inte började skolan innan han upphörde att leva. De föräldrarna slog i taket.

Nytt från 1/1 2026 är att det räknas som VAB om jag har ett barn med sjukdom eller annan funktionsnedsättning och är på möten med skola/förskola för att exvis visa hur medicin ska ges.

Ot. En kollega tyckte det var orättvist att jag var "ledig" för VAB. Men han var inte intresserad av att lösa av mig hemma när ungen var magsjuk. (Jag får ge bort/lägga ut på entreprenad VAB)

Jag såg en annonymiserad intervju där en kvinna som skötte rekrytering på ett stort företag sa: "Jag anställer inga kvinnor som är med barn, kan bli med barn eller har barn, speciellt inte om dom har barn och är ensamstående.
Jag anställer inte heller folk med uttalade hippie/vänsteråsikter.
Min personalnärvaro ligger 20% över snitt i branchen"

120 dagar om året i 12 års tid blir en del dagar, då någon annan (TM) måste fylla upp

Jag såg en annonymiserad intervju där en kvinna som skötte rekrytering på ett stort företag sa: "Jag anställer inga kvinnor som är med barn, kan bli med barn eller har barn, speciellt inte om dom har barn och är ensamstående.
Jag anställer inte heller folk med uttalade hippie/vänsteråsikter.
Min personalnärvaro ligger 20% över snitt i branchen"

120 dagar om året i 12 års tid blir en del dagar, då någon annan (TM) måste fylla upp

Jag har gjort det motsatta genom att sätta mål för 100% återvändning av mödrar efter mammaledighet. På den tiden återvände knappt 20% av förstaföderskor någonsin till arbete, så det var inget lätt mål. Vi lyckades, trots att jag enligt de sura gubbarna här på sporthoj är någon form av högerextrem Trump-supporter.

Edit: detta var alltså i Japan.

Last edited:
Jag har gjort det motsatta genom att sätta mål för 100% återvändning av mödrar efter mammaledighet. På den tiden återvände knappt 20% av förstaföderskor någonsin till arbete, så det var inget lätt mål. Vi lyckades, trots att jag enligt de sura gubbarna här på sporthoj är någon form av högerextrem Trump-supporter.

Edit: detta var alltså i Japan.
Jag har jobbat på ett företag där man anställde en tjej som inte hade långt till förlossningen.
Hon kom till jobbet efter nåt år. Bra tjej. :)

Jag har jobbat på ett företag där man anställde en tjej som inte hade långt till förlossningen.
Hon kom till jobbet efter nåt år. Bra tjej. :)
Vi fick tvillingar 3 månader efter att jag började på ett ställe, och det visste chefen om innan jag började, så jag hann precis dra igång ett projekt innan jag klev av och var borta 2 månader. Men det var inga sura miner för det.

Vad gjorde man under tiden hon var borta då?
Anställde man en till tjej som vikarie?
Vet inte, fick kanske klara sig med för lite folk på ritkontoret. Hmm, tror det var en annan tjej på Ritkontoret som förvarnat chefen om att nu var det dags göra familj och undrat hur företaget skulle tackla det. Så det var perfekt få in en tjej som var redo när den redan anställda försvann för ett år.

Last edited:
Vi fick tvillingar 3 månader efter att jag började på ett ställe, och det visste chefen om innan jag började, så jag hann precis dra igång ett projekt innan jag klev av och var borta 2 månader. Men det var inga sura miner för det.
Ursäkta, men vad har inlägget med försvarets inköp av motorcyklar att göra?

Ursäkta, men vad har inlägget med försvarets inköp av motorcyklar att göra?
Det var väl ganska länge sedan tråden slutade handla om det? :7peta

För att återgå till ämnet, pga lite snö här och var bistår Försvaret och Hemvärnet samhället med framförallt transporter med bandvagnar. Jag kan tänka mig att mc-ordonanser skulle kunna bidra på liknande sätt med transport av bla prover och mediciner om trafiken havererar, då tar sig ju små smidiga hojar ändå fram smidigt.

Det var väl ganska länge sedan tråden slutade handla om det? :7peta

För att återgå till ämnet, pga lite snö här och var bistår Försvaret och Hemvärnet samhället med framförallt transporter med bandvagnar. Jag kan tänka mig att mc-ordonanser skulle kunna bidra på liknande sätt med transport av bla prover och mediciner om trafiken havererar, då tar sig ju små smidiga hojar ändå fram smidigt.
Litet sidospår från försvaret. Men civilförsvar iaf. https://www.fmcksodertorn.se/cmr

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back