Mc stöd för transport på släp

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Såg ett mc-stöd främst för transport som heter "våga vägra vält" i någon tidning nyligen, är det någon som använder detta stöd?, funkar det så bra som tillverkaren säger?http://www.maltek.se

Mc-släp i all ära men på vintern så vill man nog helst transportera i täckt släp.

2st träbitar på vardera om däcket som är skruvad i en planka mellan lemarna på släpet borde funka lika bra, har själv en liknande lösning som på bilden som du länkade till, egenhändigt tillverkad i plåt av en kompis.

eller så tar men ett spändband för mycket?

Byggde ihop en liknande konstruktion med hjälp av några grova plankor och skruv på 10 min. Funkade från Sundsvall - Gbg iaf.

eller så tar men ett spändband för mycket?

Fördelen med en s.k "Wheel Chock" är ju när man är ensam och saknar stöd, inte under själva transporten. Jag skulle gärna köpa ett för bekvämlighetens skull, men de som säljer dom i Svea tar ju dubbla priset mot vad dom kostar i UK. Konstigt att inte Biltema har några att sälja då dom tagit mycket annat från BikeIT's sortiment.

Fördelen med en s.k "Wheel Chock" är ju när man är ensam och saknar stöd, inte under själva transporten. Jag skulle gärna köpa ett för bekvämlighetens skull, men de som säljer dom i Svea tar ju dubbla priset mot vad dom kostar i UK. Konstigt att inte Biltema har några att sälja då dom tagit mycket annat från BikeIT's sortiment.

Japp och det funkar kanonbra men är ganska dyra som sagt.

Beställde ett, verkar vara smidigare att använda på hyrsläpp etc. istället för plankor m.m.

Är ju var användbart även vid mek, förutom när hjulen ska av.

Vad det gäller priset så tyckte inte jag det var så farligt, 1400.-, får hoppas kvaliten är bättre än Biltemas depåstöd för dom har ju fått en hel del kritik.

på vilket sätt är det bäst att spänna fast en hoj på släp? spänna fast i styret?

Förstår inte heller varför dom ska vara så "dyra" i Svea? I England & Tyskland ligger dom (BikeIT) på ~550kr och frakten ligger inte ens på en hundring.

Det stödet som du länkade till såg bra mycket vekare ut än den modell som jag hittat,kanske inte ska uttala mig innan jag fått hem det iofs., får återkomma när jag kan klämma på det om det är värt dom extra pengarna.

på vilket sätt är det bäst att spänna fast en hoj på släp? spänna fast i styret?

Finns spännband med "lovar" påsydda fär andvändning på styrhalvorna, så kallade "These tie-down straps".

Last edited:
Ett spännband på vardera sidan, runt gaffelbenet mellan kronorna å sen spänner man i något framför framhjulet, så att hojen spänns neråt/framåt. Hojen står hur stadigt som helst, och det är både enkelt att spänna och lossa själv :tummenupp

Det stödet som du länkade till såg bra mycket vekare ut än den modell som jag hittat..

Tycker dom ser nästan likadana ut?! BikeIT's modell är ju dessutom känd över hela världen för att funka klockrent. Lägg gärna upp dina synpunkter på det du köpt sen så man vet lite om det också :tummenupp

Men men, missförstå mig rätt! Det där stödet du hittat är nog precis lika bra som alla andra kopior på BikeIT's (som eg. snott idén av BikeGrab) motsvarighet. Det jag tycker är konstigt är dock att såna här bra-att-ha-saker alltid ska vara så "dyra" i Sverige innan Biltema/Jula/Verktygsboden börjar sälja dom. Ofta är det ju 100% påslag på priset, om inte mer, mot vad dom eg. kostar. Visst att alla vill ha sitt påslag för sina kostnader att driva en Internetbutik, men det kan ju inte vara så mycket dyrare i Sverige mot i England eller Tyskland? Det är ju två kända e-butiker som säljer BikeIT's sortiment här i Svea, varav den ena säljer stödet. Jag har länge funderat på att köpa ett sånt här och slog idag till i en Tysk e-butik då jag ändå köpte lite annat, 650:- inkl. frakt. Den svenska ebutiken vill ha 1995:- + frakt :lol

Bifogat

• 1253342725_resized.jpg-for-web-large.jpg
    1253342725_resized.jpg-for-web-large.jpg
    44.2 KB · Visningar: 2,262
  • PDSCHK15.jpg
    PDSCHK15.jpg
    24.4 KB · Visningar: 623
Samma när jag skulle köpa batteri till hojjen köpte de i England då betalde jag 650 kr och det va inklusive frakt. I Sverige skulle jag få betala 1350 kr för samma batteri:S vet inte om det va så bra att jämföra med, men det är sjuka överpriser i Sverige.

Jag har byggt en liten ställning i 2"x4" i trä just för mitt släp.
Framhjulet går in i en fålla både på längden och höjden som är lika lång och bred som framhjulet.
Sitter som berget och kan inte röra sig åt sidorna.
Sätter sedan en liten trästopper bakom bakhjulet.
På det sättet kan man köra om man tar det hyffsat försiktigt.
Skall jag köra lite längre så sätter jag ett spännband som spänner fast svingen.
Då kan inte bakändan komma någonstans heller.

Tycker dom ser nästan likadana ut?! BikeIT's modell är ju dessutom känd över hela världen för att funka klockrent. Lägg gärna upp dina synpunkter på det du köpt sen så man vet lite om det också :tummenupp

Väldigt mycket text:lol

Fick det som sagt för 1400.- återkommer med ett omdömme.

Är det inte alltid så med våran hobby och svenska handlare.
Köpte tex mitt förra skinnställ (iofs klotat och sönderklipt nu:nurse )från UK och fick det väl för ca hälften mot vad min lokala handlare tog(läs Bike)
Samma gäller ju alla TBH.
Brukar försöka hitta alternativ på E-bukten men orkade inte krångla och jag behöver det nästa vecka, men du har rätt dom pungslår oss.

Jag har byggt en liten ställning i 2"x4" i trä just för mitt släp.

Blir ju lite bökigt om man vill kunna använda ställningen på flera släp.

Last edited:
När jag skulle köra hem min cbr så ställde jag den på centralstödet i skåpbilen, för att sedan åka raka vägen hem till Sthlm från Kalmar. Kunde gått riktigt illa men gick susen!

Behövs inte alltid coola släp ;)

/T

När jag skulle köra hem min cbr så ställde jag den på centralstödet i skåpbilen, för att sedan åka raka vägen hem till Sthlm från Kalmar. Kunde gått riktigt illa men gick susen!

Behövs inte alltid coola släp ;)

/T
Inte många sporthojar som har centralstöd, räcers har inga stöd alls.

Hej!

Har haft nöjet att få testa både typer av dessa mc-stöd, och man kanske inte tycker att skillnaden är så stor vid första anblicken, men efter test på olika underlag med båda stöden kan jag bara säga att Malteks är betydligt bättre och av högre kvalité då man inte behöver ha deras fastskruvad för att få i sin motorcykel. I BikeIT´s "måste" du har stödet fastskruvat eller mot en vägg för att få i din mc, annars skjuter du bara det framför dig. Anledningen är att på malteks är "vaggan" som man rullar in däcket i delat så den klämmer inte om däcket förrän det tippar över, och släpper betydligt lättare när man ska rulla ur. BikeIt´s nyper fast däcket i princip direkt när hjulet är påväg in i vaggan vilket gör det trögare och tyngre att få i hjulet.

ps har ett BikeIT som jag kan sälja för 500:- plus frakt

Men men, missförstå mig rätt! Det där stödet du hittat är nog precis lika bra som alla andra kopior på BikeIT's (som eg. snott idén av BikeGrab) motsvarighet. Det jag tycker är konstigt är dock att såna här bra-att-ha-saker alltid ska vara så "dyra" i Sverige innan Biltema/Jula/Verktygsboden börjar sälja dom. Ofta är det ju 100% påslag på priset, om inte mer, mot vad dom eg. kostar. Visst att alla vill ha sitt påslag för sina kostnader att driva en Internetbutik, men det kan ju inte vara så mycket dyrare i Sverige mot i England eller Tyskland? Det är ju två kända e-butiker som säljer BikeIT's sortiment här i Svea, varav den ena säljer stödet. Jag har länge funderat på att köpa ett sånt här och slog idag till i en Tysk e-butik då jag ändå köpte lite annat, 650:- inkl. frakt. Den svenska ebutiken vill ha 1995:- + frakt :lol

Blir ju lite bökigt om man vill kunna använda ställningen på flera släp.

Sant, förutsätter ett och samma hela tiden.
Men det är inga problem så länge som man äger det själv och inte byter.

Ett tag tänkte jag köpa ett hästsläp för mc:na och bygga 2 framhjulställ i den
så 2 hojar kunde transporteras samtidigt + att det var täckt.
Längst fram finns sedan plats för utrustningen.
Inte heller fel att man hade uppkörningsrampen given heller.
Men det visade sig vara alldeles för dyrt för ett någorlunda sjysst släp.
Det fick bli trä för några 10:or istället.

Vi fick vårat släp med dessa stöd monterade. Funkar kanon..
slap5.jpg

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...