Mc stöd för transport på släp

Ok, det var väl halvfiffigt att man rullar in i hållaren, men jag förstår ändå inte vitsen med den där grejen om man tänkt använda det bara för att transportera på släp?

Foten på hållaren är ju så smal att det måste ju vara snudd på noll balans i sida. Speciellt om man hade tänkt att använda det på ett släp. Cykeln måste ju ändå fästas med flera spännband så hela vitsen med det där framhjulslåset försvinner ju. Jag har lastat cyklar åtminstone en handfull gånger och har då aldrig använt mer än spännband. Det har gått hur bra som helst.

Möjligen att den har sitt existensberättigande i släp med kappell och dåliga fästöglor i övrigt, men knappast på ett öppet släp. Bultar man fast den i släpet och monterar ett lås så tredubblas ju dock vitsen med hållaren.

Varför annars pröjsa 1400 kr för något man knappast behöver, och som man ändå vid behov kan ersätta med några träklossar?

Last edited:
Bygg nåt om du har svets. Byggde denna i våras, den står som gjutet i den, räcker med 1 spännband så e de klart.
Anderstorp 25-26 april 09 012.jpg

Jag transporterar hojen hela sommrarna till och från alla tävlingar och träningar.

Och det räcker med två spänband som man fäster i ramen vid fotpinnarna och sen ut åt sidorna ner till lastöglor. man kan även spänna i fotpinnarna om ramen är svår att komma åt.

Man behöver heller inte spänna hojen mot något. Den kan stå helt fritt med varken något bakom eller framför, om man bara spänner rakt ner från ramen eller fotpinnarna.

Om man däremot spänner hojen framåt från styret eller gaffelkronan, så blir det viktigt att styret inte vrider sig, får då ändras dragkraften i spänbanden och hojen riskerar att tippa om det vrider sig för mycket.

Edit: Så som på bilden ovan funkar skitbra även utan ställningen.

Last edited:
Bygg nåt om du har svets. Byggde denna i våras, den står som gjutet i den, räcker med 1 spännband så e de klart.
View attachment 294312

Snyggt. Men håller den där svetsningen för 200 kg som kommer farandes framåt om man smäller i 70-100 km/h? Vi snackar ju faktiskt mååånga ton i det här sammanhanget...

Jag skulle nog föreslå att du kopplar ett bar spännband som går bakåt och hjälper till att "hålla emot".

Jag kommer aldrig att glömma ett krockprov jag såg på nån bil ifrån 80-talet. De hade lagt en 20 kilos träkub i bagageutrymmet på en bil av sedanmodell och frontalkrockade sedan två fordon i, gissar jag, 70 km/h. De räknade med att träkuben skulle ha krossat skallen på föraren - även i den mötande bilen ...

Sen dess kör jag oftast med bilbälterna på i baksätet!

En dåligt monterad båge på släp blir nog en ganska skaplig projektil den med när det skiter sig.

Jag transporterar hojen hela sommrarna till och från alla tävlingar och träningar.

Och det räcker med två spänband som man fäster i ramen vid fotpinnarna och sen ut åt sidorna ner till lastöglor. man kan även spänna i fotpinnarna om ramen är svår att komma åt.

Man behöver heller inte spänna hojen mot något. Den kan stå helt fritt med varken något bakom eller framför, om man bara spänner rakt ner från ramen eller fotpinnarna.

Om man däremot spänner hojen framåt från styret eller gaffelkronan, så blir det viktigt att styret inte vrider sig, får då ändras dragkraften i spänbanden och hojen riskerar att tippa om det vrider sig för mycket.

Edit: Så som på bilden ovan funkar skitbra även utan ställningen.

Det funkar säkert skitbra vid normal körning. Men knappast vid krock då inget håller emot de där 5 tonnen som trycker på framåt .

Håll med om att det vore extra fördjävligt om man råkade ut för en seriekrock med sin egen bil och sin motorcykel...

Last edited:
Snyggt. Men håller den där svetsningen för 200 kg som kommer farandes framåt om man smäller i 70-100 km/h? Vi snackar ju faktiskt mååånga ton i det här sammanhanget...

Jag skulle nog föreslå att du kopplar ett bar spännband som går bakåt och hjälper till att "hålla emot".

Jag kommer aldrig att glömma ett krockprov jag såg på nån bil ifrån 80-talet. De hade lagt en 20 kilos träkub i bagageutrymmet på en bil av sedanmodell och frontalkrockade sedan två fordon i, gissar jag, 70 km/h. De räknade med att träkuben skulle ha krossat skallen på föraren - även i den mötande bilen ...

En dåligt monterad båge på släp blir nog en ganska skaplig projektil den med när det skiter sig.

Det funkar säkert skitbra vid normal körning. Men knappast vid krock då inget håller emot de där 5 tonnen som trycker på framåt .

Håll med om att det vore extra fördjävligt om man råkade ut för en seriekrock med sin egen bil och sin motorcykel...

De ska nog hålla ja. Balkarna i Stödet är grövre än balkarna i ramen på kärran. Den sitter bultad med 4st m16bult fram med en stor stålplatta under. Så ja jag hade nästan kunnat lämna garanti på den, Tror isf kärran ger vika först.:)

Man får ha kraftigare remmar :)
Ur krocksynpunkt är det ju bra om man gar en rem i bakhjulet så inte hojen kan fortsätta framåt.

Men det jag menade var att det inte behövs spännas så jävla mycket och pressa ihop framgafell mm för att hojen ska stå bra. En rem på vardera sida så står hojen fint sen.

Lovade att återkomma efter att jag fick hem mitt stöd och nu har det kommit.

Känns rejält och ordentligt svetsat, hojen sitter som i ett skruvstäd, har dock endast testat med min daytona.

Tänker borra två hål så jag kan dra fast det på ett lyftbord och på mitt släp.

Borde bli till bra hjälp vid mek och transport, priset slutade på 1500 inkl frakt.

hej
jag har sett det stödet ser rejält ut, köpte du det hos maltek eller hos en handlare, där jag såg det var det betydligt högre pris.
När jag var och hämta min nya hoj för ett par veckor sen så låna jag ett stöd av lokala bärgar firman med låsbara hjul på väldigt smidigt.

hej
jag har sett det stödet ser rejält ut, köpte du det hos maltek eller hos en handlare, där jag såg det var det betydligt högre pris.
När jag var och hämta min nya hoj för ett par veckor sen så låna jag ett stöd av lokala bärgar firman med låsbara hjul på väldigt smidigt.

Köpte det direkt från Maltek, ca 1 veckas leveranstid.

Tycker dom ser nästan likadana ut?! BikeIT's modell är ju dessutom känd över hela världen för att funka klockrent. Lägg gärna upp dina synpunkter på det du köpt sen så man vet lite om det också :tummenupp

Men men, missförstå mig rätt! Det där stödet du hittat är nog precis lika bra som alla andra kopior på BikeIT's (som eg. snott idén av BikeGrab) motsvarighet. Det jag tycker är konstigt är dock att såna här bra-att-ha-saker alltid ska vara så "dyra" i Sverige innan Biltema/Jula/Verktygsboden börjar sälja dom. Ofta är det ju 100% påslag på priset, om inte mer, mot vad dom eg. kostar. Visst att alla vill ha sitt påslag för sina kostnader att driva en Internetbutik, men det kan ju inte vara så mycket dyrare i Sverige mot i England eller Tyskland? Det är ju två kända e-butiker som säljer BikeIT's sortiment här i Svea, varav den ena säljer stödet. Jag har länge funderat på att köpa ett sånt här och slog idag till i en Tysk e-butik då jag ändå köpte lite annat, 650:- inkl. frakt. Den svenska ebutiken vill ha 1995:- + frakt :lol

Depåstöd som passar min hoj 4-500:- plus frakt hos ricambiweiss.de, hos min lokala handlare 1700:- och det billigaste jag hittat på nätet i se 1195:-. Märkligt

Malteks såg ju riktigt bra och stabilt ut. Men är det ingen risk att styret vrider sig och hojen välter?

Malteks såg ju riktigt bra och stabilt ut. Men är det ingen risk att styret vrider sig och hojen välter?

Spänner du från styrhalvorna eller under kronan snett framåt och säkrar bak så inte bakhjulet kan flytta sig finns inte en chans att den välter eller att styret vrider sig.

Körde en Thruxton 20 mil för et tag sedan och den satt som i ett skruvstäd, det bästa är att det är simpelt att lasta hojen själv, rullar helt enkelt in hojen i stödet och sedan spänner upp den .

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti